Mnozí řidiči neumí správně reagovat na vozy IZS. Jejich neznalost tak může ohrozit životy

Ambulance Took Patient Clinic With Turn Signals Bad Weather Outside Rain With Wet Snow

Vozy integrovaného záchranného systému, které jedou takzvaně pod majáky, mají na silnicích přednost v jízdě. Ostatní řidiči musí přizpůsobit a upravit svou jízdu tak, aby jim umožnili co možná nejbezpečnější a také nejrychlejší průjezd. Je třeba si totiž uvědomit, že vozy IZS často potřebují dojet na místo co nejdříve, protože když jde o lidský život, hrají roli i vteřiny. Nutno však říct, že kvůli některým řidičům se dostanou do cíle později, než chtějí. Čím je někteří řidiči brzdí a proč?

Mohlo by vás zajímat:  Obytný vůz Peugeot Boxer jako volba nejenom pro milovníky bydlení na kolech

Neschopnost vytvořit záchranářskou uličku

Pokud jde o klasickou dvouproudou silnici, uhýbají se vozy vždy ke krajnici a vozy IZS projíždění uprostřed. Když je však ve stejném směru více pruhů, typicky u čtyřproudých nebo šestiproudých silnic, je třeba vytvořit takzvanou záchranářskou uličku. Mnozí řidiči zde doslova začnou zmatkovat a nevědí, na jakou stranu se uhnout. V tu chvíli svým chováním vozy IZS i na několik desítek vteřin zablokují.

Obava jízdy na červenou

Mnoho řidičů zablokuje vozy IZS také z důvodu, že se obávají porušení předpisů. Typicky k tomu dochází na křižovatkách, kde se někteří bojí kousek popojet, pokud jim svítí červená. Toto uhnutí vozům integrovaného záchranného systému je však, i když svítí červená, zcela v pořádku a není třeba se obávat případného postihu. Přesto někteří nepochopitelně stojí a popojedou až ve chvíli, kdy jim blikne zelená.

Mohlo by vás zajímat:  Dnes se začala Škoda Karoq vyrábět v Rusku. Za necelý rok odstartuje výroba v Bratislavě
Zdroj obrázku: Freepik

Nesledování provozu

Řidič by měl během jízdy neustále sledovat provoz. Jak před sebou, tak i vedle sebe nebo za sebou. Mnozí toto nedělají a v kombinaci s hlasitou hudbou může dojít k tomu, že za nimi stojí sanitka s rozsvícenými majáky. V tu chvíli začínají zmatkovat, což pro řidiče IZS znamená opět naprosto zbytečné zdržení, ke kterému by vůbec nemuselo dojít.

Naschvály

Úplně nejhorší kategorií řidičů jsou potom ti, kteří dělají záměrné naschvály a vozy s předností odmítají pustit, nebo je dokonce záměrně blokují. Vzhledem ke kamerovým záznamům však málokdy uniknou trestu, který by měl být z pochopitelných důvodů exemplární.

Zdroj: https://www.drivekool.com/blog/ambulance-passage-and-other-basic-road-etiquettes/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora