Model z řady Neo Sports Café Honda CB650R posouvá hranice nejenom v designu

2021 Honda Cb650r

Značka Honda byla vždy pověstná svou snahou o posouvání hranic, a to jak v designu, tak v oblasti konstrukčních řešení. V roce 2018 vnesly svěží identitu do řady nahých motocyklů Honda modely CB1000R, CB300R a CB125R, ve kterých se pod společným designovým tématem „Neo Sports Café“ mísila inspirace café racery s moderním ultra-minimalistickým vzhledem.

Jeden segment však na nové estetické vyjádření stále čekal: konkurencí nabitá aréna nahých strojů střední hmotnostní kategorie. Až v roce 2019 tuto roli sebejistě převzal model CB650R. Se zaměřeným na mladší jezdce, kteří kladou důraz na styl, ale zároveň požadují maximum od kombinace živého čtyřválcového motoru a lehkého, variabilního a dokonale vyladěného podvozku, se tento model trefil do černého.

V rámci dalších vylepšení zaznamenal model CB650R pro rok 2021 významný posun týkající se předního odpružení, a k tomu celou řadu menších změn zaměřených na vyšší komfort, použitelnost a praktičnost.

 2. Informace o modelu

Hlavní novinkou v souvislosti s inovovaným modelem CB650R je použití 41mm inverzní vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Separate Function Big Piston) – prvotřídního odpružení, které ještě více zlepšuje ovladatelnost stroje.

Plnění emisní normy EURO5 se u motoru podařilo dosáhnout bez nutnosti snížení maximálního výkonu. Mezi další vylepšení patří řídítka posunutá více vpřed, lépe čitelný LCD displej a USB-C nabíjecí zásuvka pod sedlem. Seznam drobných kosmetických změn doplňují nové boční panely a zadní blatník.

Model CB650R pro rok 2021 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:

perleťová šedá Pearl Smoky Gray

matná černá metalíza Matt Gunpowder Black Metallic,

červená Candy Chromosphere Red

matná modrá metalíza Matt Jeans Blue Metallic

3. Hlavní vlastnosti

 3.1 Podvozek

 

  • Nová inverzní vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP))
  • Radiálně upevněné čtyřpístové přední brzdové třmeny a plovoucí kotouče
  • Pneumatiky 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu

 Ocelový kosočtvercový rám Hondy CB650F je tvořen lisovanými deskami pro upevnění čepu kyvného ramene a dvěma páteřovými prvky z elipsovitých profilů, jejichž tuhost byla specificky naladěna (tužší kolem osy vidlice a „pružnější“ v oblasti profilů) tak, aby nabízela vyváženou ovladatelnost s vysokou úrovní zpětné vazby. Sklon vidlice je 25,5° a závlek 101 mm, rozvor kol činí 1 450 mm. Pohotovostní hmotnost činí 202,5 kg.

Nejvýraznějším vylepšením je 41mm inverzní vidlice Showa’s Separate Function Big Piston (SFF-BP). Tlumič s rozdělováním tlaku v jedné trubce vidlice a pružinový mechanismus ve druhé zajišťují vynikající účinnost tlumení při nižší hmotnosti. Společně s využitím většího pístu je výsledkem lepší ovladatelnost, pohlcování rázů a kontrola nad strojem. Centrální tlumič, jehož předpětí lze nastavit v 7 stupních, je přímo spojen se zakřiveným, gravitačně litým kyvným ramenem.

Mohlo by vás zajímat:  Kia má v plánu více modelů s označením GT

Čtyřpístové, radiálně upevněné přední brzdové třmeny spolupracují s 310mm vlnovitými plovoucími kotouči a jsou doplněny jednopístovým zadním třmenem s 240mm kotoučem. Systém ABS je dvoukanálový.

Ráfky z lehké slitiny jsou obuty do pneumatik 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu.

3.2 Vzhled a výbava

  • Nové boční panely a zadní blatník s držákem registrační značky
  • · Úhel řídítek byl upraven s ohledem na snazší manévrování v nižších rychlostech
  • LCD displej je nyní lépe čitelný, pod sedlem se nachází zásuvka USB-C

Se svými kompaktními proporcemi a agresivním vzhledem ve stylu Neo Sports Café má nová Honda CB650R výrazný lichoběžníkový tvar, ze kterého vyčnívají pouze krátká podsaditá záď a vpřed vysunutý světlomet. Hlavním designovým motivem celé řady je dlouhá palivová nádrž. Její hladké linie zdůrazňují plnost kovových povrchů a představují korunu technického skvostu v podobě čtyřválcového hnacího ústrojí. Kromě toho je zde umístěno zapalování.

Nové, menší boční panely zdůrazňují minimalistické rysy, v čemž jim sekunduje také zadní blatník, jenž je namísto z nylonu nově vyroben z oceli. K dispozici je nově také USB-C zásuvka umístěná pod sedlem, která umožňuje pohodlné nabíjení mobilních zařízení. Výška sedla zůstává na hodnotě 810 mm.

Kruhový světlomet je jedním z hlavních designových rysů designového jazyka Neo Sports Café. Stejně jako zbytek osvětlení je tvořen LED diodami. Ostrý LCD přístrojový panel se inspiroval u verze CB1000R a jeho součástí je mimo jiné indikátor přeřazení na vyšší rychlostní stupeň, údaj o zařazené rychlosti a indikátor maximálních otáček (Peak Hold). Pro rok 2021 se díky změně náklonu LED panelu a velikosti znaků zlepšila jeho čitelnost.

Dalším detailem je zvýšení úhlu náklonu řídítek o 3° na celkových 35°. Tato úprava usnadňuje ostré zatáčení v nízkých rychlostech a otáčení.

Valerio Aiello z výzkumného a vývojového střediska značky Honda v Římě k designu Neo Sports Café uvedl:

„Celá současná řada modelů Neo Sport Café značky Honda vychází z konceptu CB4 představeného na veletrhu EICMA v roce 2015. Naším cílem bylo poznat svět café racerů a navrhnout jeho moderní interpretaci.

Všechny modely této řady CB nejsou pouze retro-klasickými motocykly, ale spíše neo-klasickými, což znamená, že se jedná o moderní stroje vyznačující se klasickými designovými prvky v kombinaci s moderní technikou.

Chtěli jsme vytvořit nový stylistický rozměr, který by se odlišoval od svalnatých streetfighterů posledních několika let, a zároveň neevokoval jednoduchý styl café-racerů. Finálním výsledkem je, že žádný z motocyklů od konkurence se řadě Neo Sports Café nepodobá a, bez ohledu, zda se vám líbí či nikoliv, jsou vždy snadno rozeznatelné jako stroje Honda. Konkurence má ve svých řadách klasické nebo velmi moderní motocykly, podle mého názoru jim však chybí něco, co by přesahovalo přes oba tyto styly.

Mohlo by vás zajímat:  Slovensko čekají změny v pokutách – pozitivní i negativní

V průběhu vývoje konceptu CB4 jsem nalezl inspiraci mimo motocyklový svět – v hodinkách. Vždy mi imponovala jejich technika a jedním z hlavních konceptů využitých při tvorbě stylu Neo Sports Café bylo „mechanické umění“.

„Mechanické umění“ je snaha ukázat krásu různých mechanických prvků, na které značka Honda vždy kladla velký důraz. Hodinky jsou toho skvělým příkladem, neboť jejich mechanika vždy působí určitým šarmem.“

3.3 Motor

  • Maximální výkon 70 kW, max. točivý moment 63 Nm a možnost omezení na 35 kW pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2
  • Systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC)
  • Plní emisní normu EURO5

 16ventilový DOHC motor o objemu 649 cm3 byl vyladěn tak, aby poskytoval co nejčistší a nejzábavnější výkony, jaké jsou u čtyřválcového motoru této střední kategorie možné, kdy se motor tradičně rychle „sbírá“ v celém rozmezí otáček a vyznačuje se silným zátahem až k vysoko umístěné hranici maximálních otáček, kterou jsou řadové čtyřválce Honda pověstné. Maximálního výkonu 70 kW motor dosahuje při 12 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 63 Nm při 8 500 ot./min. Pro držitele řidičského oprávnění A2 je k dispozici snadná konverze na výkon 35 kW.

V rámci úprav pro rok 2021 došlo pouze ke změně specifikace motoru tak, aby byly splněny požadavky emisní normy EURO5. Za tímto účelem byla revidována řídicí jednotka ECU, palce vaček, časování sání, výfukové potrubí, katalyzátor a tlumič výfuku. Nově přibyl snímač polohy klikového hřídele.

Přímo poháněná vačka přispívá ke kompaktním rozměrům hlavy motoru. Vrtání a zdvih činí 67 × 46 mm, kompresní poměr dosahuje 11,6 : 1. V motoru jsou použity iridiové svíčky a zdvojené sací vedení po obou stranách palivové nádrže zajišťuje dostatek vzduchu ve vzduchové komoře a přispívá k hrdelnímu dunivému zvuku motoru.

Asymetrické boky pístů minimalizují kontakt s vrtáním a snižují tření. Železné trny na vnějším povrchu vložek válců snižují spotřebu oleje (a tření) a zlepšují přenos tepla, zatímco tichý SV vačkový řetěz snižuje ztráty třením díky vanadovému povlaku jeho čepů. Vedením chladicí kapaliny vnitřními kanály v hlavě válců se konstruktérům povedlo odbourat většinu vnějších hadic.

Motor využívá kompaktní vnitřní architekturu, u níž jsou šestistupňová převodovka a startér umístěny na sobě. Blok válců je nakloněn vpřed pod úhlem 30°. Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení na vyšší rychlostní stupeň a zároveň brání zablokování zadního kola při prudkém brzdění a rychlém podřazování. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) dbá na zachování trakce zadního kola. Na přání jezdce je možné tento systém vypnout.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Auris v americké podobě

Spotřeba paliva 4,9 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje dojezd na 15,4litrovou nádrž přes 300 km.

4. Příslušenství

 Pro model CB650R bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda:

Několik hliníkových dílů a hliníkových vložek pro maximalizaci designu ve stylu Neo Sport Café, který CB650R sdílí s modelem CB1000R (kryt na přístrojový panel, panely pro přední blatník, ochranné kryty, boční kryty, kryt sedla)

Spodní kryt motoru

Polepy kol

Tankbag a taška na sedlo – shodné s vlajkovou lodí řady – modelem Honda CB1000R

Rychlořazení

Přední štítek

12V zásuvka

Vyhřívané rukojeti

Ochranná nálepka na nádrž

 5. Technické parametry

MOTOR 
TypKapalinou chlazený 4taktní 16ventilový řadový čtyřválec s rozvodem DOHC
Zdvihový objem (cm³)649 cm3
Vrtání × zdvih (mm)67,0 × 46,0
Kompresní poměr11,6 : 1
Maximální výkon70 kW při 12 000 ot./min
Max. točivý moment63 Nm při 8 500 ot./min.
Olejová náplň2,7 l
PALIVOVÝ SYSTÉM 
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže15,4 l
Spotřeba paliva4,9 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA 
StartováníElektrické
Kapacita baterie12 V / 8,6 Ah
Výkon alternátoru370 W
HNACÍ ÚSTROJÍ 
Typ spojkyMokrá lamelová spojka
Typ převodovky6stupňová
Stálý převodŘetěz
RÁM 
TypOcelový, kosočtvercové profily
PODVOZEK 
Rozměry (D × Š × V)2 130 × 780 × 1 175 mm
Rozvor kol1 450 mm
Úhel přední vidlice25,5°
Závlek101 mm
Výška sedla810 mm
Světlá výška150 mm
Pohotovostní hmotnost202,5 kg
Poloměr otáčení 
ZAVĚŠENÍ KOL 
Typ vpředu41mm inverzní přední vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)
Typ vzaduTlumič Monoshock s předpětím nastavitelným v 7 stupních, zdvih 43,5 mm
KOLA 
Velikost ráfku přední6paprsková z hliníkové slitiny, s dutým profilem
Velikost ráfku zadní6paprsková z hliníkové slitiny, s dutým profilem
Pneumatika vpředu120/70ZR17 M/C (58W)
Pneumatika vzadu180/55ZR17 M/C (73W)
BRZDY 
Systém ABS, Typ2kanálový, dva hydraulické kotouče 310 mm vpředu, hydraulický kotouč 240 mm vzadu
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA 
Přístrojový panelDigitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva, ukazatel zařazeného rychlostního stupně a indikátor řazení, digitální hodiny
SvětlometLED
Zadní světloLED
Zdroj: Honda
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora