Spokojeni odjíždíme ze servisu a přitom netušíme, jak nám byl automobil opraven a co bylo použito, vidíme jenom na faktuře. To je v současné době běžná praxe u celé řady autoservisů. Vše je založeno na vzájemné důvěře, která však může být v některých případech, ze strany mechaniků a servisů, celkem výrazně narušena.
Zákazník je neznalý a nezajímá se
Mnoho mechaniků spoléhá na to, že jejich zákazník je neznalý. Dá auto do servisu a očekává, že mechanik udělá svou práci. A i kdyby ne, nemá to šanci jakkoliv poznat. A právě zde se objevuje prostor pro různé druhy podvodů, kterými si řada mechaniků a servisů může slušně přivydělat. Nemalá částka jim jde do kapsy a tou osobou, která tento podvod platí, je zákazník.
Co vše se může stát?
Je to jednoduché. To, co máte vyúčtováno a uvedeno na své faktuře, nemusí odpovídat tomu, co je ve voze. Pokud jde o skutečně ty největší podvody ze strany mechaniků, jsou v tom smyslu, že mohou účtovat nový, originální díl, zatímco do vašeho auta dají díl neoriginální, v nejhorším případě použitý či repasovaný. Tímto svým jednáním však mohou riskovat, že se v budoucnu na tento jejich podvod přijde a tak budou mít problémy.
Jsou však situace, kde se na to přijít často nedá. Příkladem mohou být provozní kapaliny. Například brzdová kapalina, kapalina chladicí, ale i směs do ostřikovačů, nebo olej. Dnes je na trhu řada výrobců, kteří nabízejí různou kvalitu za různé ceny. Poznat, zda máte ve voze něco jiného než na faktuře, je v podstatě nemožné. Hlavně pro laika, který si nechce nechat provádět různé rozbory.
Jak se vyvarovat problémům?
Nutno říci, že stoprocentní ochrana před danými podvody často neexistuje. Jejich výskyt lze ale výrazně zmírnit. V případě použitých dílů můžete trvat na jejich ukázání přímo ve voze, kdy je dobré mít při ruce někoho, kdo autům rozumí přece jenom o něco více. Další možností je nechat si ukázat například prázdné obaly, které mohou poukazovat na to, že díl byl opravdu objednán a použit.
Řada lidí se snaží vyvarovat problémům i tím, že se dohodnou na tom, že si vše potřebné opatří sami. A to jak díly, tak i provozní kapaliny. Mechanik si tedy bude účtovat pouze za práci a nemá prostor, aby vydělal i na ostatním. Na druhou stranu stále je zde riziko toho, že použije něco jiného a vaše věci prodá pod rukou.
Další z možností, jak se proti nepoctivým mechanikům bránit, je být při servisu vozu přítomen a vše si překontrolovat. A poslední radou je to, dát auto k někomu, ke kterému máte důvěru, máte dobré reference a tak nehrozí, že by vás chtěl natáhnout. Najít však někoho takového nemusí být snadné.
Zdroj: Autorský text