Omyly automobilizmu – Škoda 1203

Přišel čas na další díl seriálu Omyly automobilizmu. Tentokrát se v novém díle podíváme na zoubek vlastně jediné dodávce, kterou kdy naše největší automobilka Škoda vyráběla. Původně byla navržena už ve druhé polovině 50. let, jenže pak následovaly nekonečné vleklé tahanice a změny, takže na výrobní pásy se finální verze dostala až v roce 1968. Jak bylo u Škody tradicí, užitkový vůz se vyráběl v řadě variant. Byl tu minibus, který kromě řidiče uvezl 7 cestujících, dodávka pro tříčlennou posádku a větší množství nákladu, kombinovaný vůz pro 5 lidí a menší náklad, sanitka, pohřební vůz se speciálním stupňěm v převodovce pro smuteční průvody, obytná verze a také verze s kabinou pro montáž účelových nástavem (valník, skříň, odtahový vůz nebo obytný automobil. Velkou vadou na kráse byl slabý motor 1,2 litru o výkonu 33 kW, který byl umístěn za předními koly a poháněl zadní nápravu. Také bubnové brzdy na všech kolech nebyly ideální. Leckoho ovšem možná překvapí nezavislé zavěšení všech kol. Po pěti letech se výroba valníků přesunula do Trnavy, kde se automobil vyráběl pod značkou TAZ. V roce 1977 se z Vrchlabí přesunula na Slovensko výroba všech ostatních verzí. Slovenský TAZ 1203 M se dočkal silnějšího motoru o výkonu 42 kW, později ho měl nahradit užitkový vůz BAZ M8 a následně ještě modernější typ vyvýjený společně s automobilkou Moskvič. K tomu ovšem nikdy nedošlo. V roce 1993 se vůz vyráběl jako TAZ 1500, poslední roky výroby před ukončením se dočkal motou Volkswagen 1.9. V roce 1999 byla výroba v Trnavě ukončena, nyní si ale novou dvanácettrojku můžete koupit od českého výrobce Ocelot.

##Omyly1203##

Autor: Milan Fládr