Počet pruhů na silnicích stoupá a s nimi se zvyšuje zmatenost některých řidičů

Aerial Top View Highway Multilevel Junction Vehicles Drive Roads Latvia

Dopravní značení není jenom to svislé v podobě dopravních značek. Je také vodorovné, které nám pomáhá například s vyznačením jednotlivých pruhů na silnicích. A není to jenom váš dojem, že se počet pruhů na silnicích zvyšuje. A to nejenom na dálnicích a obchvatech, kde je cílem zajištění lepší průjezdnosti. Více pruhů ale znamená i větší zmatenost nebo komplikace.

Pruhy pro cyklisty

Nejsou to jenom pruhy pro auta, ale v mnoha městech i mimo ně začínají vznikat různé vyhrazené pruhy pro cyklisty. Na ty musí dát řidiči velký pozor, jelikož jsou určeny opravdu jenom cyklistům. Ač mnohdy nejsou na úplně ideálních místech, jednu výhodu přece jenom mají – nevztahuje se na ně zákon o povinném rozestupu 1,5 metru při předjíždění.

Mohlo by vás zajímat:  Moderní asistenční systémy významně usnadní každodenní jízdu

Víceproudé kruhové objezdy

Kruhové objezdy rostou jako houby po dešti. A ty větší nenabízí jenom jeden pruh, ale také více. Pro mnohé řidiče velká komplikace. Už před kruhovým objezdem musí hlídat, do jakého pruhu najet, aby vyjeli správně. U těch jednodušších funguje vše stejně, jsou jen rozděleny na vnější a vnitřní pruh. Řada řidičů nepochopitelně čeká na místo v tom vnějším, když vnitřní je zcela prázdný. Ač by se na kruhový objezd vešlo mnohem více aut, bývá nezkušenými řidiči zbytečně zablokován.

Mohlo by vás zajímat:  Nechat se ošidit při koupi kapaliny do ostřikovačů je extrémně snadné. Stačí malá nepozornost
Zdroj obrázku: Freepik

Připojovací pruhy

Jsou na dálnicích, ale třeba také na městských obchvatech nebo okruzích. A zákon jasně říká, že by měly být využity v celé své délce. Řidič by v nich měl nabrat potřebnou rychlost a v té se bezpečně zařadit. A realita? Zcela opačná. Většina z připojovacího pruhu míří hned mezi ostatní auta v minimální rychlosti. Ta jsou nejenom omezena, ale i ohrožena. Je to častý nešvar a policie bohužel nekoná.

Odbočovací pruhy

Na víceproudých silnicích s křižovatkami jsou běžné i odbočovací pruhy. Řada řidičů však i několik stovek metrů, klidně i kilometrů před odbočením zamíří do pruhu, který má k odbočovacímu nejblíže. V tu chvíli zbytečně blokují průjezd a brzdí provoz. To vše jen ve strachu z toho, že by na poslední chvíli možná nezvládli přejet tam, kam potřebují.

Zdroj: https://www.autoblog.com/2016/04/08/lane-etiquette-read-before-you-drive/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora