Podpora CNG naruby: Spotřební daň se dvojnásobně zvýší

Jedním z alternativních způsobů pohonu je i ten, který využívá jako palivo stlačený zemní plyn. Jedná se o takzvaný pohon CNG, který je populární nejenom pro celkem výhodné provozní náklady související s cestováním, ale také proto, že se jedná o pohon celkem ekologický. Oba fakty jsou důvodem, proč lidé tato auta vyhledávají a používají.

Rok 2011: Zájem podporovat tento druh paliva

Vraťme se do roku 2011, kdy byla spotřební daň ve výši nula korun. Bylo jasné, že v tuto dobu byla jízda na CNG velmi výhodná. I stát v ní viděl určitou budoucnost, a tak se hojně mluvilo o tom, že bude dlouhodobě podporováno, aby bylo pořízení a následně provoz takového vozidla výhodný. Řada lidí očekávala, že podpora bude souviset s tím, že bude zachována spotřební daň v nulové výši, nebo že pokud bude navýšena, tak jenom minimálně.

Příští rok bude výše spotřební daně dvojnásobná

První roky to skutečně vypadalo, že to stát s podporou CNG myslí vážně a že si toto palivo zachová svou výhodnost. Nakonec na něho byla spotřební daň sice uvalena, ale stále se CNG poměrně výrazně vyplácelo. První zlom přišel v roce 2018, kdy výše spotřební daně stoupla na 1,44 Kč za metr krychlový. A jednalo se o dvojnásobné zvýšení oproti roku předchozímu, kdy daň činila jenom 0,72 Kč.

A něco podobného nás čeká i nyní. V letošním roce je spotřební daň na CNG na výši 1,44 Kč za metr krychlový tohoto paliva. Od příštího roku, tedy hned od prvního ledna 2020 se má zvýšit. A to opět téměř dvojnásobně, na sumu 2,80 Kč za metr krychlový stlačeného zemního plynu.

Oproti benzínu a naftě stále velmi málo

Nutno říci, že toto zdražení už může vést k tomu, že si řada řidičů rozmyslí, zda se jim vyplatí právě auto na CNG, nebo sáhnou po klasické naftě nebo benzínu. Zde je zdražení stále vyšší. Pokud bychom plánovanou spotřební daň porovnali s benzínem, je zhruba čtvrtinová oproti benzinu a zhruba třetinová oproti naftě.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Zvyšte hodnotu a cenu svého vozu. Jak na to?