Auto s pohonem na všechna čtyři kola, lidově řečeno čtyřkolka, je pro mnoho řidičů symbolem univerzálního a bezpečného automobilu, který najde uplatnění prakticky kdekoli s tím, že jeho jediným hendikepem je vyšší pořizovací cena. Ale ve skutečnosti jde o auto, které má pro většinu řidičů spíše nevýhody a hodí se primárně do horských oblastí, avšak na zpevněné cesty. Pojďme se tedy na čtyřkolky a na mýty, které je obklopují, podívat podrobněji.
Kde čtyřkolku užijete
Jak už zaznělo, v českých podmínkách tohle auto najde uplatnění zejména na horách, ale oproti obecnému povědomí až na výjimky na zpevněných cestách. Pohon na všechna čtyři kola zajistí vyšší stabilitu vozu na mokrém nebo zasněženém povrchu. A čtyřkolku oceníte také, pokud se dostanete do smyku. Reálně je tak oblastí, ve kterých se čtyřkolka řidičům bude hodit, v Česku minimum a nacházejí se především v pohraničních oblastech, řekněme v polohách nad 1000 metrů nad mořem.
Není to terénní vůz
A proč až tak vysoko? Proč ne třeba při jízdách na chalupu nebo na lesních cestách pro palivové dřevo? Protože pohon na všechna čtyři kola sám o sobě z vozu terénní auto neudělá. K tomu je většinou potřeba vyšší náprava s odolnějším podvozkem, kvalitnější tlumiče a obvykle také vyšší kola. Běžná čtyřkolka je přitom jen klasický model s upraveným pohonem, na českých silnicích tak nejčastěji narazíte na Octavie nebo jiné vozy Škoda s tímhle typem pohonu.
Nemá lepší jízdní vlastnosti
Čtyřkolky jsou v porovnání s jinými auty o něco těžší a v běžném provozu nemají lepší jízdní vlastnosti. Nemají ani vyšší rychlost, spíš naopak právě kvůli už zmíněné hmotnosti. Na suchém povrchu pak čtyřkolky většinou zvládají prudké zatáčky ve vyšších rychlostech hůře než jiná auta. Na druhou stranu jim lze přičíst k dobru, že při zrychlení z místa mají díky pohonu všech čtyř kol rychlejší odpich.
Zdroj: https://www.autosimple.com/blog/four-wheel-drive-4wd-advantages-disadvantages/