Rostoucí ceny pohonných hmot i stále agresivnější boj proti autům se spalovacími motory vede spoustu lidí k tomu, aby se zamýšleli nad alternativou k autu s klasickým spalovacím motorem. Elektromobily jsou bohužel stále mimo finanční možnosti většiny českých řidičů, a navíc stále není jasné, jakou životnost budou mít jejich baterie. Také auta s hybridním pohonem se v českých podmínkách příliš neprosadila. Přestavba na plyn, tedy LPG či CNG, může být pro některé řidiče zajímavou investicí, která se jim rychle vrátí.
Počáteční investice
Přestavba auta s benzinovým či dieselovým motorem na plyn už dnes není nic neobvyklého, a tak jsou na trhu desítky specializovaných firem. Obvykle se cena odvíjí od počtu válců, typu původního motoru a modelu auta. Ve většině případů se však bude pohybovat mezi dvaceti a padesáti tisíci korunami, tedy pokud se bavíme o klasických osobních autech. Některé firmy pak dokonce umožňují i instalaci na splátky.
Provozní úspora
Spotřeba auta s pohonem na plyn obvykle bývá o 15 až 20 % vyšší, než pokud jezdíte na benzín či naftu. Na druhou stranu se LPG běžně prodává zhruba za polovinu ceny běžnějších paliv. Majitelé aut poháněných plynem tak většinou jezdí o zhruba 40 % levněji. Počítáme-li s dnešními cenami pohonných hmot, jeden kilometr v osobním autě na benzín či naftu vyjde asi na 2,5 Kč, zatímco urazit stejnou vzdálenost v autě na LPG vyjde asi na 1,4 Kč. Ujedete-li tedy ročně 15 000 kilometrů, investice se vám vrátí v horizontu necelých dvou let.
Nevýhody aut na plyn
Výhodnější provoz je ovšem vykoupen několika nevýhodami. Auta na plyn mají zákaz vjezdu do podzemních garáží. Máte-li tedy vlastní garážové stání, nebudete jej moci využívat. Případné servisní práce na autě na LPG se mohou o něco prodražit, tedy v porovnání se stejným modelem s klasickým motorem. A v neposlední řadě zabírá plynová nádrž část zavazadlového prostoru.
Zdroj: https://www.foxbusiness.com/features/the-pros-and-cons-of-natural-gas-vehicles