Přestavba vozu na zemní plyn se může vyplatit, palivo vyjde levněji

Hose Plugged Into Car Made Lpg Liquefied Petroleum Gas Fuel Gas Station Metallic Blue Car Refueling Gas Station Ecology Transportation Eco Concept

Rostoucí ceny pohonných hmot i stále agresivnější boj proti autům se spalovacími motory vede spoustu lidí k tomu, aby se zamýšleli nad alternativou k autu s klasickým spalovacím motorem. Elektromobily jsou bohužel stále mimo finanční možnosti většiny českých řidičů, a navíc stále není jasné, jakou životnost budou mít jejich baterie. Také auta s hybridním pohonem se v českých podmínkách příliš neprosadila. Přestavba na plyn, tedy LPG či CNG, může být pro některé řidiče zajímavou investicí, která se jim rychle vrátí.

Mohlo by vás zajímat:  Více pruhů na silnicích vyžaduje od řidičů více pozornosti a ohleduplnosti

Počáteční investice

Přestavba auta s benzinovým či dieselovým motorem na plyn už dnes není nic neobvyklého, a tak jsou na trhu desítky specializovaných firem. Obvykle se cena odvíjí od počtu válců, typu původního motoru a modelu auta. Ve většině případů se však bude pohybovat mezi dvaceti a padesáti tisíci korunami, tedy pokud se bavíme o klasických osobních autech. Některé firmy pak dokonce umožňují i instalaci na splátky.

Man Waiting By Red Car
Zdroj obrázku: Freepik

Provozní úspora

Spotřeba auta s pohonem na plyn obvykle bývá o 15 až 20 % vyšší, než pokud jezdíte na benzín či naftu. Na druhou stranu se LPG běžně prodává zhruba za polovinu ceny běžnějších paliv. Majitelé aut poháněných plynem tak většinou jezdí o zhruba 40 % levněji. Počítáme-li s dnešními cenami pohonných hmot, jeden kilometr v osobním autě na benzín či naftu vyjde asi na 2,5 Kč, zatímco urazit stejnou vzdálenost v autě na LPG vyjde asi na 1,4 Kč. Ujedete-li tedy ročně 15 000 kilometrů, investice se vám vrátí v horizontu necelých dvou let.

Mohlo by vás zajímat:  Tyhle metody jsou v tuzemských autobazarech běžné. Prodejci umí dostat zákazníka přesně tam, kam chtějí

Nevýhody aut na plyn

Výhodnější provoz je ovšem vykoupen několika nevýhodami. Auta na plyn mají zákaz vjezdu do podzemních garáží. Máte-li tedy vlastní garážové stání, nebudete jej moci využívat. Případné servisní práce na autě na LPG se mohou o něco prodražit, tedy v porovnání se stejným modelem s klasickým motorem. A v neposlední řadě zabírá plynová nádrž část zavazadlového prostoru.

Zdroj: https://www.foxbusiness.com/features/the-pros-and-cons-of-natural-gas-vehicles
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora