Jsou různé věci, podle kterých se kupuje nové nebo ojeté auto. Jednou z nich je i spotřeba. Pravdou je, že mnoho lidí ji má až jako poslední parametry výběru. Jak z důvodu, že jsou si vědomi, že papírová hodnota není úplně vypovídající, tak i z důvodu, že zkrátka v rámci okamžité spotřeby neřeší, jestli za stokilometrovou cestu zaplatí o pár jednotek nebo desítek korun více.
Dlouhodobý horizont je důležitý
Při výběru auta je vhodné zohledňovat spotřebu nejenom v rámci jednotlivých krátkých jízd, ale nejlépe v dlouhodobém horizontu. Například po ujetí sta tisíc kilometrů, což není nijak vysoký nájezd a většina lidí ho za pár let zvládne. A v tu chvíli už vyšší nebo nižší spotřeba může dávat smysl, jelikož se nejedná o pár korun, ale podstatně vyšší částku.
Rozdíly i v desetitisících
Konkrétní roli pochopitelně hraje jak samotný rozdíl spotřeby, tak i aktuální a dlouhodobá cena paliv. Faktem ale je, že spotřeba nižší o jeden litr může ve velkém nájezdu dělat úsporu až desítky tisíc korun, které člověk s každým ujetým kilometrem šetří. Málokdo si to uvědomí v době koupě auta.
Cena auta versus spotřeba
Je jasné, že málokdo bude s každým ušetřeným litrem dávat třicet korun stranou. Když už auto má, nebude příliš řešit, jakou úsporu mu přineslo. Je však namístě ji řešit už ve chvíli, kdy se auto kupuje. V jakém smyslu? V takovém, že mnohdy dražší auto může za několik let vycházet lépe. Právě díky jeho nižší spotřebě v porovnání s ostatními modely. V době koupě je sice dražší, ale za pár let se úsporou ceny vyrovnají.
Nejenom elektřina
Nejsou to jenom tolik propagované hybridy, které mohou spotřebu vozu snížit a investice do nich se může vrátit. Roli hraje i konkrétní typ nebo naladění motoru. A i když papírové hodnoty nejsou vždy úplně přesné, měření metodikou WLTP ukazuje, že se jim věřit víceméně dá, i když jejich dosažení je komplikovanější.
Zdroj: https://www.cardekho.com/advisory-stories/buying-and-selling/7-parameters-that-define-a-true-valueformoney-car.htm