Před delší cestou se vyplatí věnovat pozornost pneumatikám. A platí to nejen před zimní dovolenou v horách, ale také před tou letní. Zatímco na cestu na lyže se většina řidičů poctivě připraví a pneumatiky skutečně zkontroluje, před cestou k moři se většinou věnujeme jiným věcem, v tom horším případě přípravu auta úplně vynecháme. Pokud jsou pneumatiky ve špatném stavu, tisícikilometrová jízda ke Středozemnímu moři se může ošklivě prodražit. Nehledě na zbytečné bezpečnostní riziko. Na co se tedy v létě při údržbě pneumatik zaměřit, a to zejména před dlouhými jízdami?
Nejsou příliš sjeté?
V létě trpí pneumatiky více než v zimě. Přímý sluneční svit degraduje materiál, ze kterého jsou vyrobené, čemuž pochopitelně nezabráníte. Ale nesvědčí jim ani vysoké teploty, rozpálený povrch parkoviště, na kterém není žádný stín, může v horkém letním dni mít až k 60 °C. I proto se v létě vzorek pneumatik sjíždí rychleji a snáze než v zimě. A zatímco každý ví, že hloubka dezénu zimních pneumatik musí být nejméně 4 mm, u letních mnoho řidičů netuší. Vězte tedy, že dezén by měl mít alespoň 1,6 mm.
Jsou správně nahuštěné?
Bezpečnost jízdy a spotřebu vozu ovlivňuje kromě hloubky vzorku také tlak v pneumatikách. Při jejich nahuštění byste pochopitelně měli dodržet pokyny výrobce daných pneumatik. Mějte na paměti, že vzduch se rozpíná a smršťuje v závislosti na teplotě, a při přechodu z horkého letního dne a stání na sluníčku do stání v klimatizované podzemní garáži mohou pneumatiky zažít teplotní šok v řádech desítek stupňů. V létě je tak tlak třeba kontrolovat častěji.
Všechna čtyři kola stejně
Častou chybou těch, kteří se snaží ušetřit, je výměna pouze některých pneumatik. To je ale velmi nebezpečné. Za všech okolností by měly být všechny čtyři pneumatiky ze stejné sady a stejně staré. A měly by být také rovnoměrně nahuštěné. Jakákoli nesrovnalost se negativně projeví v jízdních vlastnostech a také v chování vozu v zatáčkách či za zhoršených povětrnostních podmínek.
Zdroj: https://autotrends.org/summer-tire-care-tips/