Řada lidí nechce moderní auto, jelikož je prošpikované elektronikou, a tak náchylnější na poškození. Realita je ale taková, že špatným zacházením můžeme dříve nebo později odrovnat i starší auto. Mnoho řidičů totiž neví, jak se k němu správně chovat. A dělají věci, kterými svého plechového miláčka nevědomky ničí. Čemu se vyvarovat a na co dát primárně pozor?
Studené starty a ohřev motoru
Studené starty obecně motoru moc neprospívají. Kdo má garáž, a ještě vytápěnou, je na tom o poznání lépe než ti, kteří musí parkovat v mrazech své auto před domem. Pokud už nastartují, je na místě nenechat motor dlouho běžet na volnoběh, ale je správné se s vozem rozjet a pomalu, v nižších otáčkách jet. Dále je vhodné motor nevypínat a nestartovat opakovaně, ani to mu ve studeném stavu nesvědčí.
Vysoké a nízké otáčky
Každý extrém je špatný. Každý řidič tak nějak ví, že když se blíží takzvanému červenému pásmu na otáčkoměru, měl by přeřadit na vyšší rychlostní stupeň a motor příště takto podobně nijak často nevytáčet. Málokdo ale tuší, že problémem jsou i extrémně nízké otáčky, takzvaně pod optimem. I ty motoru poměrně dost škodí, jelikož je namáhán. A nehraje roli, zda je ve studeném stavu, nebo zahřátý.
Zhasnutí motoru po dojezdu
Především u motorů s turbem, což je dnes vzhledem k downsizingu skoro každý, je problémem také okamžité zhasnutí motoru hned po dojezdu. Turbodmychadlo se tak nestihne ochladit a hrozí budoucí problémy. Správným postupem je buď velmi pozvolná jízda v posledních stovkách metrů, nebo po zaparkování nechat chvíli motor běžet na volnoběh a až potom ho zhasnout.
Agresivní řazení
Správným postupem je pořádně sešlápnou spojku a pokud možno lehce změnit rychlostní stupeň. Řada řidičů ale řadí příliš agresivně. Buď tak, že při řazení používají doslova hrubou sílu, nebo tak, že spojkový pedál nedostatečně sešlápnou. Ani jedno není pro životnost auta to pravé a tací by měli mít spíše vůz s automatem.
Zdroj: https://www.bellperformance.com/blog/5-things-we-do-to-destroy-our-engines-and-how-to-remedy-our-errors