Snaha šetřit palivo mívá často přesně opačný efekt a spotřeba naopak stoupá

Refueling Gas Station

Mnoha lidem záleží na tom, jaké má jejich auto spotřebu. Mnohdy je to jeden z parametrů výběru. A když už takové auto mají, snaží se svým stylem jízdy o to, aby spotřeba byla opravdu co možná nejnižší. Mnozí si ale neuvědomují, že některé postupy jsou kontraproduktivní, a místo toho, aby spotřeba klesala, naopak stoupá. Co patří mezi hlavní chyby?

Pomalé rozjezdy

Je vhodné rozjíždět se pozvolněji, ale vše má své meze. Příliš pozvolný rozjezd například ze stopky nebo ze semaforu vede k tomu, že si auto vezme více paliva, než když doslova vystřelíme. Důvod je jednoduchý. Je to jízda na nižší rychlostní stupeň a s tím spojené vyšší otáčky. Naopak kdo dosáhne potřebné rychlosti rychleji a poté už drží konstantní rychlost, může ušetřit.

Mohlo by vás zajímat:  Postarejte se před zimou včas o autobaterii

Nízké otáčky

Ano, nízké otáčky opravdu mají vliv na to, kolik paliva si auto vezme. Vše má ale své limity. Pokud jsou otáčky drženy opravdu na velmi nízkých hodnotách, takzvaně pod optimem, může se spotřeba klidně i zvyšovat. Nehledě na další rizika spojená s extrémním namáháním motoru. Brzké přeřazování na vyšší stupeň a držení auta v nízkých otáčkách tak může být v mnoha případech horší než vůz občas vytočit.

Zdroj obrázku: Freepik

Vypínání klimatizace

Je pravdou, že klimatizace má vliv na spotřebu a může ji zvýšit o desetiny i celé litry na sto ujetých kilometrů. Vypnout ji ale nemusí být vždy správná volba. V horkých dnech řidiči místo ní stáhnou okénka, čímž se změní celková aerodynamika vozu. Ta se pochopitelně zhorší a výsledkem je, že spotřeba může být stejná, nebo dokonce vyšší než při zapnuté klimatizaci. Ta přitom zajistí jak lepší teplotní komfort, tak i jízdu bez hluku svištícího vzduchu kolem okének.

Mohlo by vás zajímat:  Kupovat ojeté SUV není dobrý nápad. Málokdy ho předchozí majitel používal jen k určenému účelu

Zhasínání motoru

Řada lidí i při krátkém stání zhasíná motor. A to i ve chvíli, kdy je studený. I tento postup, například na železničních přejezdech nebo na semaforech, nutně nemusí vést k tomu, že se spotřeba sníží. Každé nastartování může spotřebu zvýšit více než běh motoru na volnoběh. Také je vhodné znovu připomenout, že neustálé starty motoru nesvědčí, zvláště když je studený nebo starší.

Zdroj: https://money.usnews.com/money/blogs/flowchart/2008/07/10/5-gasoline-wasting-mistakes-most-drivers-make