Se Škodou Auto na kurzu bezpečné jízdy

I když by se mohlo zdát, že za okny našich domovů již více než dva měsíce probíhá krutý boj mezi ročními obdobími, kdy jaro má viditelně navrch, není to tak úplně pravda. Skutečnost je taková, že se zima pořád hlásí o slovo a to především v ranních hodinách, kdy nás může na cestách velmi nepříjemně potrápit ledovka a místy i například navátý sníh.

Až v tento moment se pozná skutečně dobrý řidič, který dokáže odhadnout jak své schopnosti, tak především limity vozidla a všechny možné rizikové situace s chladnou hlavou vyřeší a v pořádku dojede do cíle. Nenechte se mýlit. Toto rozhodně není samozřejmostí ani u řidičů, kteří se hrdě považují za ty zkušené. Jenže kde a jak získat ty správné návyky a vědět, jak se v konkrétní situaci zachovat?

Řešením je účast na kurzu bezpečné jízdy, který v sobě zahrnuje nácvik a bezpečnou simulaci nejčastějších rizikových situací na výcvikové ploše polygonu.

Takový kurz by každému účastníkovi měl umožnit:

Mohlo by vás zajímat:  V. ročník Křenovické jízdy - Reportáž

Předvídat rizikové situace

Zdokonalit řidičské schopnosti na různých typech povrchu

Lépe poznat vlastnosti a limity vozidla

Získat základní návyky při jízdě na kluzkém povrchu

Zbavit se úleku a pocitu bezmocnosti při nekontrolovatelném pohybu vozidla

 

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto si pro studenty Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě připravila právě takový kurz. Ten proběhl ve čtvrtek 27. února v Centru bezpečné jízdy Libros v Ostravě a jeho cílem bylo studenty seznámit s celou řadou rizikových situací.

Po úvodní teoretické části, kdy si studenti prošli základy správné polohy za volantem, rozdíly mezi nedotáčivým a přetáčivým smykem či vznik aquaplaningu, následovala dynamická část spojená s řízením nejnovějších modelů automobilky Škoda.

A ptáte se na dynamické disciplíny, které měli zkušení instruktoři z Librosu na studenty přichystané? Hned tou první byl průjezd zatáčkou na povrchu se sníženou přilnavostí, který měl otestovat schopnosti řidičů vypořádat se s nedotáčivým smykem. Poté následoval test reakční doby řidiče na náhlou překážku před vozidlem a test porovnání délky brzdné dráhy v závislosti na typu povrchu spojený s krizovým brzděním. To se již pomalu dostávám k té nejzajímavější disciplíně na celém polygonu, kterou pro všechny zúčastněné zcela jistě byla simulace a nácvik přetáčivého smyku na speciální smykové desce. Tady se naplno ukázalo, kdo má nad vozidlem skutečnou kontrolu a kdo je jen pasažér držící v ruce volant.

Mohlo by vás zajímat:  Milovníci italských skútrů zbystřete! 10. ročník PragoVespy se blíží

Vedle samotného kurzu bezpečné jízdy nemohla chybět ani statická ukázka kompletní modelové řady automobilky v čele se Škodou Octavií Green E Line, jejímž srdcem je elektromotor o jmenovitém výkonu 60 kW a točivém momentu 270 Nm. Méně ekologicky smýšlející studenti věnovali pozornost designové studii Škoda Citigo Rally. Ten již na první pohled zaujme masivními nárazníky s velkými nasávacími otvory, střešním spoilerem a kovanými koly o velikosti 18 palců. Jak již název vypovídá, tak ve výbavě nemůže chybět ani ochranný rám, závodní sedačky či ryze funkční ovladače umístěné na středové konzole.

Mohlo by vás zajímat:  Jarní sraz Škodateamu v Běšinech 2015 - Spousta okřídlených šípů

Kapitolou samou pro sebe byl závodní speciál Škoda Fabia S2000 o maximálním výkonu 205 kW při 8250 otáčkách za minutu a pohonem všech kol, jehož posádku tvoří Jan Kopecký a Pavel Dresler, který je interním doktorandem Vysoké školy báňské. Na akademické půdě se podílí ve spolupráci s Institutem dopravy na vývoji studentské formule (více zde), jež si pro tuto příležitost přichystal ukázku prací studentů jako speciální závodní simulátor nebo originální zadní zavěšení studentské formule (více zde).

A zapomenout bych neměl ani na terénní vložku, kterou obstarala Škoda Yeti v konfiguraci s naftovým motorem, manuální převodovkou a pohonem všech kol a testovací polygon, jenž dokáže potrápit i vozy typu Jeep Wrangler či Land Rover Defender. Jak si Yeti v těžkém terénu vedl? To Vám povím v článku zaměřeném jen a pouze na jízdní dojmy našeho jediného českého SUV.

Foto: Petr Mlch, ČTK