Snaha zpomalit dopravu ve městech je kontraproduktivní. Zaváděná omezení přináší víc škody než užitku

Speed Bump City Road Asphalt Barrier Safety Obstacle (1)

Mnoho měst zavedlo nebo zavádí různá dopravní omezení, která se týkají především center měst. Pokud jde o lokace, kde se pohybuje mnoho lidí, je zpomalení aut namístě. Nižší rychlost umožní lépe reagovat a zabránit možné kolizi. U míst, kde se však lidé příliš nepohybují, nedává zpomalování vozidel velký smysl. Často se přitom argumentuje ochranou místních, a to před hlukem nebo smogem.

Nepopulární retardéry

Jednou z možností, jak se může omezit rychlost automobilů, jsou retardéry. Vozy před nimi musí zpomalit, aby nedošlo k poškození nárazníku či podvozku. Auto tak musí snížit svou rychlost, což ale není vždy vhodná cesta k tomu, jak místní uchránit před hlukem a smogem. Samotné brzdění není nic jiného než tření destiček a kotoučů, během kterého vznikají prachové částice, které se dostanou do ovzduší. Samotný přejezd retardéru také není úplně ideální. Mnohá podřazování a vytáčení motoru ve snaze se rozjet vedou jak k většímu hluku, tak i k větším emisím.

Mohlo by vás zajímat:  NOVÁ KOLEKCE OD DE AGOSTINI – RALLYE ZÁVODNÍ AUTOMOBILY! Sesbírejte kolekci nejlegendárnějších závodních aut v měřítku 1 : 43!
Zdroj obrázku: Freepik

Omezování rychlosti

Řada měst přistoupila i k tomu, že snížila rychlost z klasické padesátky. I tady je argumentem snížení hluku a emisí. Také v tomto případě je ale celý proces mnohdy kontraproduktivní. Ideální z hlediska spotřeby, a tedy i emisí, je vyšší rychlostní stupeň a optimální otáčky. Tato kombinace může vést také k nízké hlučnosti motoru. Při nižších rychlostech však využíváme nižší rychlostní stupně, motor je nezřídka kdy vytáčen do vyšších otáček a výsledkem je opět vyšší hluk i emise.

Jednosměrné ulice

Mnoho měst zavedlo také jednosměrné ulice, aby jasně směřovalo jednotlivý provoz tak, jak se zdá mnohým úředníkům ideální. A vznikla situace, kdy projet město najednou trvá podstatně déle. Jak z důvodu času, tak z důvodu většího množství najetých kilometrů. A výsledek? Auto za tu dobu vyprodukuje více emisí a svým hlukem bude obtěžovat více lidí, než kdyby jel řidič přímo, tak, jak to znal z minulosti.

Zdroj: https://www.statista.com/statistics/1039528/south-australia-public-opinion-of-disadvantages-to-lowering-speed-limits-metropolitan-roads/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora