Jízda v koloně je pro každého velmi nepříjemná. Nejenom že obvykle znamená zpoždění na cestě. Jízda v koloně je také spojena s nutností být na pozoru a sledovat auto před námi. Kdy brzdí nebo kdy se rozjíždí. A do toho všeho přichází na řadu ještě řazení. Ne každý ví, jak a kdy měnit rychlostní stupně. Co je ideální?
Neřaďte zbytečně
Základním pravidlem je, že byste neměli řadit zbytečně. Je vhodné předvídat, sledovat situaci před sebou a vše vyhodnotit. Je celkem zbytečné popojíždět pár metrů a neustále střídat „jedničku“ s neutrálem. Lepší je zůstat stát a potom popojet delší kousek na jedničku, klidně i na dvojku.
Nebojte se vyšších otáček
Je dobré si uvědomit, co může být pro auto horší. Krátkodobé vytočení, nebo neustálé řazení? Je to samozřejmě řazení, kdy stále namáháte spojku a převodovku. Je proto lepší nebát se auto trochu více vytočit než z jedničky řadit dvojku a naopak. Negativní vliv to má jenom na spotřebu, ale i to se dá zvládnout.
Tato poučka platí také pro majitele vozů s automatem. Zde se sice auto o řazení stará samo, ale je dobré mu trochu pomoci v rozhodování. V kolonách tak může být ideální volit sportovní režim. Auto půjde do vyšších otáček a nebude tolik řadit.
Vyřazujte
Pokud máte vůz s manuální převodovkou, nezapomeňte při stání vyřazovat na neutrál. Je chybou nechat zařazený rychlostní stupeň a stát na spojce. Dlouhodobě to vozu rozhodně nesvědčí, jelikož dochází k nadměrnému namáhání řady součástí. Vždy, když se stojí, je tedy vhodné zařadit neutrál a ideálně i zatáhnout ruční brzdu.
V případě automatu je dobré také „vyřadit“. Tedy navolit „P“. Moderním převodovkám sice dlouhodobě nevadí zařazené „D“, ale je dobré myslet na ostatní a na to, že při poloze „P“ nesvítí zadní brzdová světla, která by ostatní účastníky silničního provozu v koloně zbytečně a nadměrně oslňovala.
Zdroj: https://www.cartoq.com/the-right-way-to-drive-in-the-city-in-slow-traffic-for-the-health-of-both-the-car-and-the-driver/