Švédská Rally 2015 – Další trumf Ogiera

Druhým podnikem letošní sezóny Mistrovství světa byla Švédská rally, která se kromě pořádající země částečně odjela i v Norsku. V první etapě čekalo na posádky 126 ostrých kilometrů.

Už čtvrteční shakedown opanoval Francouz Sébastien OgierVolkswagenem Polo R WRC. Těsně za ním ale dorazil do cíle Polák Robert KubicaFordem Fiesta RS WRC. Jenže na první ostré speciálce večer v Karlstadtu byl nejrychleší Pontus Tidemand se slabším Fordem Fiesta RRC. Ten si tak vůbec poprvé připsal vítězství na rychlostní zkoušce v rámci Mistrovství světa, navíc cenné, když porazil speciály WRC. Druhou pozici obsadil Mads OstbergCitroënem DS3 WRC a třetí byl Jari-Matti Latvala s dalším Polem WRC. V pátek se ovšem situace měnila, prtoože se do čela posunuli Ogier a Latvala. Na třetím místě je doplňoval Andreas Mikkelsen s třetím Volkswagenem, za ním se seřadili Ostberg a Thierry NeuvilleHyundaiem i20 N WRC.

Mohlo by vás zajímat:  Enge: Byla to moje nejhorší nehoda

Také odpolední sekce přinesla první vítězství rychlostní zkoušky v kariéře, tentokrát byl tím šťastným Yuriy Protasov s Fiestou RS WRC, který na šesté rychlostní zkoušce porazil LatvaluKubicu. Ogiera zpomalily problémy se stěrači a rozbité okno. Na prvních třech místech průběžného pořadí se nic neměnilo. Do problémů se dostal Kubica, kterému odešel pohon zadních kol a Kris Meeke, kerý se svým Citroënem vylétl z trati. Stejný osud později potkal i Elfyna Evanse s Fordem. Pravé Waterloo však přišlo v deváté zkoušce a hlavním aktérem byl tým Volkswagen. Ogier i Latvala ztratily hodně času v závějích, Fin se zahrabal dokonce na propastných 8 minut. Novým lídrem tak byl původně třetí Mikkelsen před NeuvillemOstbergem. Až za ně se propadl Ogier, za kterým byl Ott Tänak s Fordem, Hayden Paddon s Hyundaiem a Martin Prokop s dalším Fordem. Ve WRC2 vedl Ketomaa před Gorbanem a Ahlinem.

Mohlo by vás zajímat:  SRT Viper GTS-R už brzy na 24h Le Mans

Druhá etapa měřila 134 kilometrů. Od počátku zabral Ogier, který se během tří zkoušek vypracoval až na druhé místo. Neuville zůstal třetí, ale původně druhý Ostberg vyjel z trati, kde jej postihl defekt. Jenže Neuville se s předjetím od Ogiera nehodlal smířit a naopak zaútočil sám. To jej vyneslo až do čela celé soutěže. Za ním byly Volkswageny v pořadí Mikkelsen a Ogier. Za nimi už bylo relativně ustálené pořadí Ostberg, Tänak, Paddon, Prokop, Evans, MeekeProtasov. Ketomaa stále vedl WRC2, na druhé místo se ale vyšvihl Brynildsen a třetí zůstával Ahlin. Až za ně se propadl Gorban, který za sebou držel obhájce vítězství Al-Rajhiho. V Kategorii WRC3 už zůstával zcela osamocený Nor Veiby.

Mohlo by vás zajímat:  Duster pro Pikes Peak 2011 - Oficiální informace

Souboj o vítězství se tak díky časovému rozestupu pěti sekund mezi prvním a třetím jezdcem velmi zdramatizoval. Ogierovi se podařilo Neuvilla předjet a souboj o vítěze se tak zúžil pouze na něj a Mikkelsena. Ten ovšem tlak svého týmového kolegy nevydržel a trefil sněhovou bariéru. Celkovým vítězem se tak po roce opět stal Ogier. Neuville byl druhý a Mikkelsen třetí. Jeden bod ze závěrečné Power Stage za třetí místo vybojoval Ostberg. Celkově byl ale čtvrtý Tänak, pátý Paddon, šestý Evans, sedmý Meeke, osmý Prokop, devátý Protasov a desátý Ostberg.

Foto: Eursport, Biser3a, Automobilsport, Twitter, Bilsport, UNB, Citroën, Autorally