TEST Chevrolet Spark 1,2 – Kupovali by rockeři Spark?

TEST Chevrolet Spark 1,2  - Kupovali by rockeři Spark?

Pamatujete ještě na legendární Daewoo Matiz a jeho následníka Chevrolet Spark první generace? V dnešním testu se podíváme na pokračovatele jejich rodu, druhou generaci Sparku.  Protože je minivůz pojmenovaný úplně stejně jako rockový a metalový magazín „Spark“, pojali jsme test poněkud netradičně a podívali se na vůz očima rockerů. Na pomoc jsme si přizvali dva kované rockery Kubu a Ondřeje. Co od auta očekává tvrdý rocker? No přece výrazný agresivní design, našlapanou hudební aparaturu, a samozřejmě prostor pro převážení spacáků, stanů, kamarádů a alkoholu při letním přejíždění z fesťáku na fesťák. A jak říká rocker Ondra: „mělo by to taky trochu jet, ať stíháme na fesťáku první kapelu.

Exteriér – Miniobluda

K designu Chevroletu Spark nezůstane nikdo chladný. Neznám nikoho, kdo by k němu zaujal neutrální postoj. Buď se Vám Spark líbí, nebo ho považujete za opravdu ošklivý. Nic mezi tím. Design je velmi výrazný až extravagantní. Auto je malé, ale přitom působí robustním dojmem. Přijde mi to jako dítě sebevědomého „SUV chlapáka“ a něžné „minivůz slečny.“ Může za to hlavně robustní příď s agresivní maskou a vysokými zamračenými světlomety.

Vzhledem k robustní karosérii jsou v kontrastu směšně malá kola. Zezadu Spark také nevypadá úplně konformně, a jak mi Kuba s Ondrou potvrdili, i rockerům se agresivní a neobvyklý design vozu vcelku líbí.

Interiér – Úlet alá moped

S extravagancí exteriéru si nic nezadá ani interiér. Naopak zde designér popustil uzdu své fantazii ještě o kus víc. První, co Vás praští do očí je, motocyklový přístrojový štít. Garantuji Vám, že jste v žádné jiné značce, nic podobného neviděli. Designér, který má tohle na svědomí, musí být buď kovaný motorkář, nebo ho Chevrolet přetáhnul od Vespy, či jiného výrobce motocyklů nebo spíše mopedů. Je to jistě otázka subjektivního dojmu, ale za mě to s tou extravagancí Chevrolet trochu přehnal. A jak to vnímají rockeři? Kubovi se přístrojová deska vůbec nelíbí, ale Ondra, starý motorkář, v ní naopak našel zalíbení. Bude zde na místě otázka osobního vkusu.

Ergonomie ovládání přístrojové desky také není ideální. Palubní počítač se ovládá malými tlačítky nad čtvercovým displejem, což je za jízdy značně nepraktické. Myslím, že to šlo vyřešit lépe, na volantu je pro tlačítka místa dost. Dalším velkým mínusem je chybějící údaj o aktuální a průměrné spotřebě. Nevím jak Vy, ale já de facto jiné údaje z palubního počítače nepotřebuju, takže pro mě jakoby zde palubní počítač nebyl vůbec. Ale i zde se nějaké plus najde. Výhodou je, že se při nastavování výšky volantu pohybuje přístrojový štít spolu s ním a tak nehrozí, že Vám vrchní část věnce bude překážet při výhledu na rychloměr.

Ale abych zde jen nehanil, zbytek interiéru je povedený a nic proti němu nemám. Plasty jsou sice tvrdé, ale jinak jsou materiály a zpracování kvalitní. Musím říct, že třeba středový panel mi přijde vcelku pěkný a pochválit musím i výborný volat, který skvěle padne do rukou. Co se týče prostoru, i při svých téměř 190 centimetrech si nemůžu moc stěžovat. Hlavou o strop nedřu, jen do šířky moc místa není. Nic pro obézní postavy s velkými zadky, ale pro štíhlé, žádný problém. Dokonce i vzadu je na vůz této kategorie místa dostatek a dva lidi se zde v pohodě vejdou bez újmy na pohodlí. Sedáky zadních sedadel se dají i vyklopit či vyjmout a ze Sparku se rázem stane mini stěhovák. Ovšem bez této úpravy do kufříku se základem 170 litrů moc nenaložíte.

Mohlo by vás zajímat:  Chevrolet modernizoval SUV Equinox

Udělali jsme malý pokus a průměrně stavěný rocker Ondra se do kufru nenasouká. Vejde se tam však basa lahváčů, cestovní taška a 4 spacáky. Takže pro 4 skromné rockery je místo v kufru pro cestu na fesťák dostačující. Ke kufru mám také jednu velkou výtku. Víko nejdou otevřít jinak, než za pomoci klíčku, což už mi v dnešní době přijde jako faux pas. Testovaná vyšší výbava má alespoň v interiéru páčku na otevírání z místa řidiče, nižší výbavy však nemají ani to. Palec dolů.

Jak je na tom Spark z hlediska bezpečnosti?

Chevrolet nabízí 6 airbagů již v základní verzi, což chválím. Dle hodnocení Euro NCAP je na tom Chevrolet Spark v této oblasti kupodivu dobře, dostal 4 hvězdičky z pěti možných. I když je to jen malý vůz, v městském provozu se o život bát nemusíte.

A co rockery zajímá na interiéru nejvíce? No přece hudební aparatura. Do CD přehrávače jsme vložili disk “Noc plná hvězd“, který obsahuje řadu skladeb od nejrůznějších interpretů. Jsou zde klidnější rockové songy, ale také tvrdé metalové a grindcoreové pumelice.

Bohužel v této kategorii Chevrolet Spark u rockerů zcela propadnul! Při jemnějších skladbách to ještě šlo, ale jakmile se začaly ke slovu hlásit kytary, baskytary a bicí, z reproduktorů se linulo jen nepříjemné chrčení. Propos reproduktory. Ty jsou ve Sparku umístěny velmi originálně na palubní desce těsně u předního okna.

Jízda – Na dálnice vjezd zakázán!

Testovaný vůz má pod kapotou čtyřválec o objemu 1,2 litru a výkon 60 kW (81 koní) s maximem točivého momentu 111 Nm. Tato motorizace je ze dvou nabízených ta silnější, ale přesto si bez vytočení otáček k omezovači koní příliš neužijete. Výkon také výrazně omezuje obsazenost vozu a zapnutá klimatizace. Mnohokrát se Vám stane, že před předjížděním budete muset klimatizaci na chvíli vypnout, jinak prostě krom cyklistů nikoho nepředjedete, ledaže byste měli výhled na stovky metrů daleko. Holt, přeci jenom je Spark autíčko do města, kde je dynamika vozu dostačující.

V kategorii jízdních vlastností u Sparku najdeme i plusy, za kterými stojí solidní podvozek. Nejde sice rozhodně o žádný sporťák, ale na úzký a zároveň vyšší minivůz jsou průjezdy zatáček svižné a bez náklonů. Podvozek je dobře odpružený a celkem dobře tlumí menší díry a výmoly, což jsem od auta rozhodně nečekal.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Genesis

Vůz je primárně určen do městského provozu a neočekává se, že s ním někdo bude pravidelně několikrát týdně brázdit trasu Praha-Brno. I měšťákovi se však občas stane, že musí vyjet na dálnici. Zkusili jsme to také a zjistili, že Spark rozhodně není na dálnice stavěný. Když se pořádně vytočí, dokáže sice jet i více než 130 km/h (tachometrových 140 km/h), ale čím vyšší rychlost, tím větší jsou vibrace volantu, které jsou se stoupající ručičkou tachometru opravdu hodně znatelné. Nedokážu si představit, že bych takto ujel víc jak 100 kilometrů.

No dost bylo dálnice, vraťme se raději do města, kde to Sparku svědčí víc. Tady patří. Proplétání mezi auty na parkovišti u nákupních center, to je jeho parketa. Vzhledem ke své velikosti mu jde manévrování opravdu dobře. I když i tady najdeme nějaké to negativum. Tlusté A sloupky trochu omezují výhled z auta, a malé zadní okno mírně ztěžuje couvání. Ale není to nic fatálního a po pár dnech jsem si na vše zvyknul a naučil se s autíčkem bezpečně manévrovat.

Na co jsem si ale zvykal o poznání hůře, je řazení pětistupňové manuální převodovky. Řadicí páka je příliš dlouhá a ve srovnání přesnosti by se Spark do žebříčku TOP 50 aut určitě nedostal.

A jak je na tom Spark se spotřebou? Jak jsem psal výše, palubní počítač ji bohužel změřit nedokáže. Nepochopitelné, ale co naděláme. Vlastními výpočty jsem došel k 6 litrům Naturalu na 100 kilometrů. Vzhledem k tomu, že jsem ale Sparka moc nešetřil, věřím, že se jízdou zaměřenou na spotřebu dá dostat na papírovou hodnotu 5,1 litru.

Co na to naši rockeři?

Kuba s Ondrou velmi kladně hodnotili design vozu, který jim přijde opravdu „cool“. Ondrovi se dokonce líbila i přístrojová deska alá moped. Horší už to bylo s hudební aparaturou a jízdními vlastnostmi, zejména dynamikou. Přeci jenom mladý, dravý rocker má někdy chuť si pořádně zajezdit. Hlavním negativem je ale pro naše dva mladé rockery cena. Testovaný vůz ve výbavě LS vyjde na 220 000Kč, což přijde i naší redakci za Chevrolet Spark příliš. Na druhou stranu i díky ceně jich na českých silnicích příliš nepotkáme, čili ten, kdo v této cenové relaci touží po originálním, osobitém a neotřelém vozu, Chevrolet Spark je pro něj dobrou volbou. Ale co si budeme nalhávat, ve většině případů nepůjde o tvrdé rockery, ale o ženy, případně mladé páry, kde má ženská polovička hlavní slovo.

 

Základní cena vozu: 194 900,- Kč

Cena testovaného vozu: 219 940,- Kč

 

Plusy

– Neotřelý design

– Originalita

– Spotřeba

– Odpružený podvozek

 

Mínusy

– Palubní počítač neměří spotřebu

– Dlouhá řadicí páka a nepříliš přesné řazení

– Vibrace od volantu při vyšších rychlostech

– Výkon a dynamika

– Cena

Komentáře