Test DS 4 CROSS RIVOLI 1.5 BlueHDi 130 EAT8 – další z klubu výjimečných

0

Automobilka DS nás ve své novodobé historii začíná poměrně pravidelně zásobovat velmi zajímavými vozy. V čerstvé paměti máme ještě nedávný redakční test elektrifikované DS 9 a nyní už sedíme v poslední novince modelu DS 4.

S první generací „čtyřky“ jsme se rozloučili v roce 2018, aktuálně tu však máme o poznání charismatičtější vůz druhé generace, který je tvarován velmi odvážným a nápaditým rukopisem novodobé automobilky DS.

Díky blíže nespecifikovaným problémům nám importér namísto elektrifikované verze E-TENSE nabídl „klasickou“ verzi se vznětovou motorizací, která mě ve výsledku opravdu mile překvapila. K nápaditému exteriéru a kvalitně zpracovanému interiéru DS 4 jsem si v případě naftové motorizace překvapivě dopřál také dostatečně agilní jízdní projev, který byl doprovázen velmi slušnou spotřebou.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Model DS 4 je primárně kompaktním hatchbackem, který navíc celkem úspěšně tvarují další módní prvky. Netradičně nízká silueta střechy, robustní proporce nebo vyšší světlá výška naznačují, že tvarování „čtyřky“ je do jisté míry inspirováno vozy z trendy kategorie SUV kupé.

Karoserie modelu DS 4 tak disponuje velmi specifickou a originální kombinací tvarů, nízká a sportovní silueta střechy je zde kombinována s velmi robustním a širokým postojem vozu.

Foto: Jan Horský

Široká přední partie disponuje objemnou maskou chladiče a světlomety s lehce uhrančivým pohledem (s funkcí DS MATRIX LED VISION). Avizovanou šířku přední partie pak dotvářejí v rohu umístěné výrazně zalomené linky denního svícení, které vychází právě z předních světlometů. Jejich postupné rozsvěcování při příchodu k vozu je pak velmi efektní.

Z bočního profilu je nejvíce patrné tvarování klasického hatchbacku, které je v případě DS 4 kombinované s prvky karoserie SUV kupé. Elegantní a opticky ladné tvarování střechy a prosklení vozu zde kontrastuje s poměrně robustními proporcemi spodní části karoserie, která navíc disponuje vyšší světlou výškou.

Ve stejném duchu je pak zcela logicky tvarovaná také zadní partie, nízká střecha přináší poměrně subtilní prosklení, které je podtrženo úzkými a horizontálně orientovanými lampami se zcela typickým vnitřním dekorem. Široký postoj se úspěšně opírá do výrazně tvarovaných blatníků a mohutného nárazníku. Bohužel nejslabší stránkou této partie a vlastně celého vozu jsou falešné koncovky výfuku.

Foto: Jan Horský

Testovaná verze Cross přináší vozu prvky, které podporují jeho částečný SUV charakter. Patří k nim například jinak tvarované spodní části obou nárazníku, které jsou navíc lakovány do černé barvy. Černé jsou nalakovány také rámy bočních oken nebo samotná maska chladiče, vůz je navíc vybaven střešními nosiči a střecha je lakována v barvě karoserie. Samozřejmostí se pak stává příslušná plaketka s označením Cross na bocích vozu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Fabia Combi

Verze Cross  může být také vybavena systémem Advanced Traction Control s režimy písek, sníh a bláto. Dalším pomocníkem může být také asistent Hill Assist Descent Control pro kontrolovanou jízdu ze svahu.

Foto: Jan Horský

Interiér

V případě interiérů vozů značky DS musíte vždy počítat s chvilkou trpělivosti, než se sžijete s vnitřní ergonomií, u „čtyřky“ se pak jedná především o polohu startovacího tlačítka nebo o umístění ovladačů stahování oken.

Jinak interiéru DS 4 vládnou velmi příjemné materiály s kvalitním zpracováním, dále jednoduché a elegantní linie a nápadité tvarování jednotlivých partií a detailů.

Palubní deska je tvarově velmi jednoduchá a kontinuální.  Boční výdechy klimatizace se po vzoru menší „trojky“ přestěhovaly do bočních výplní dveří, v rámci kterých jsou celkem netradičně umístěny také poměrně subtilní ovladače pro stahování oken.

U výdechů klimatizace ještě zůstaňme, ty ve střední části palubní desky jsou totiž nápaditě upozaděny do jakési šavle, kterou vytváří jednotlivé ovladače klimatizace společně s probíhající linkou až do prostoru spolujezdce. Tento elegantní designový prvek efektně kryje samotné výdechy a zároveň přispívá k ideálnímu šíření vzduchu.

Samotný displej palubního infotainmentu nabízí slušné rozměry a příjemnou grafiku s dobrým rozlišením. Naopak digitální kaplička přístrojů před řidičem je po vzoru „trojky“ spíše menších rozměrů a s rozvržením jednotlivých údajů, které bych si představoval přehlednější.

Foto: Jan Horský

Středový tunel je vybaven systémem DS Smart Touch, tedy malým 5″ displejem, se kterým je možné ovládat jednotlivé funkce, respektive při delším přidržení prstu s ním na hlavním displeji infotainmentu vyvoláte šest oblíbených funkcí. Tento displej je pak integrován do pohledné a kompaktní destičky společně s ovladačem automatické převodovky, ovladačem jízdních režimů a ovladačem hlasitosti rádia. Součástí je také malá plocha pro podepření vaší dlaně, ergonomicky zvládnuté a elegantní řešení.

Z pozice řidiče musím navíc pochválit multifunkční volant, a to za jeho ideální tvarování a kožené čalounění, dále skvělý head-up, který disponuje velmi dobrou grafikou a širokým množstvím zobrazovaných údajů.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hondy Jazz 1.5 e:HEV – nová generace přichází s prostorným interiérem a úspornou hybridní motorizací

Dostatek komfortu na palubě tedy nezajišťují jen prémiové materiály a výborné zpracování, velice komfortní jsou také jednotlivé sedačky. Ty přední mohou být nejen vyhřívané, ale také ventilované, navíc i s masážní funkcí.

Interiér DS 4 je tedy velmi povedený, jeho pojednání adekvátně navazuje na nápaditý exteriér, jeho zpracování a materiály jsou pak adekvátní prémiové třídě, ke které se tento vůz hlásí.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Model DS 4 je v nabídce jak se zážehovou, tak i vznětovou motorizací, k dispozici je také plug-in hybridní pohonné ústrojí. Základ tvoří 130 – ti koňový benzínový tříválec 1.2 PureTech, který je kombinovaný s osmistupňovým automatem. Benzínové pohonné jednotky dále zastupuje šestnáctistovka PureTech ve dvou výkonových variantách (180 a 225 koní). Motorizace opět spolupracují výhradně s osmistupňovým automatem.

Diesel pod kapotou DS 4 je k dispozici jen jeden, jedná se o motorizaci 1.5 BlueHDi naladěnou na 130 koní výkonu kombinovanou s osmistupňovým automatem.

Ceníkovým vrcholem se pak stává plug-in hybridní pohonné ústrojí E-TENSE, jehož základ tvoří benzínová šestnáctistovka PureTech, tato motorizace dále spolupracuje s elektromotorem o výkonu 110 koní a baterií o kapacitě 12,4 kWh. Udávaný dojezd čistě na elektrickou energii dosahuje hodnoty 55 km.

Nám se do testu dostal vůz s dieselem pod kapotou, jeho 96 kW (130 koní) výkonu a 300 Nm točivého momentu propůjčuje DS 4 překvapivě velmi slušnou jízdní dynamiku. Motorizace je kultivovaná a směrem do interiéru výborně odhlučněná. Tato motorizace si již tradičně velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem Aisin. Poklidný a komfortní jízdní projev zvládá pak stejně dobře jako ostřejší tempo. To vše za průměrných 6,5 litrů nafty na 100 km.

DS 4 disponuje také volbou jízdních režimů, od režimu Eco, Normal, Komfort a Sport se dostáváme k režimům Písek, Bláto a Sníh, které jsou k dispozici díky příplatkovému systému Advanced Traction Control. Osobně jsem však nejvíce osciloval mezi režimem Komfort a Sport. Komfortní poloha je „čtyřce“ opravdu blízká a to i díky systému DS Active Scan Suspension. V tomto případě se jedná o systém aktivního odpružení, který vyhodnocuje data z kamery umístěné v horní části čelního skla, čtyř snímačů výšky a tří akcelerometrů. Systém pak působí v reálném čase nezávisle na každé kolo a přizpůsobuje tuhost odpružení nerovnostem vozovky.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT - Sázka na komfort

Sportovní režim celý vůz „přitvrdí“, změní se samozřejmě jeho odezva na plynový pedál a v jiném režimu řadí také osmistupňový automat. DS 4 je pak příjemně jistá a projeví se její široký postoj. Vůz velmi dobře reaguje na povely od volantu a ochotně se vrhá do zatáček. Naftová patnáctistovka se tedy stává zajímavou volbou k takto koncipovanému vozu.

Foto: Jan Horský

Závěrem

DS 4 je v nabídce v poměrně široké paletě výbavových stupňů, základ tvoří stupeň BASTILLE, který je k dispozici od 750 000 Kč včetně DPH, vůz je dále vybaven základní tříválcovou motorizací 1.2 PureTech a osmistupňovým automatem. K dalším výbavovým stupňům patří BASTILLE+, PERFORMANCE LINE, TROCADERO, TROCADERO CROSS, PERFORMANCE LINE+, RIVOLI a RIVOLI CROSS.

V případě nafty pod kapotou startuje DS 4 na 825 000 Kč (BASTILLE+) a plug-in hybrid E-TENSE (PERFORMANCE LINE) na 1 145 000 Kč včetně DPH.

Nejvyšší výbavový stupeň RIVOLI CROSS pak opět s benzínovým tříválcem a osmistupňovým automatem pořídíte od 1 000 000 Kč včetně daně. Samotným ceníkovým vrcholem se stává plug-in hybrid RIVOLI CROSS, který startuje na částce 1 280 000 Kč včetně DPH.

Vozy značky DS již tradičně do své pořizovací ceny zahrnují záruku na 5 let / 60 000 km, stejně tak je v této ceně zahrnuta servisní smlouva FreeDrive, která obsahuje veškerý povinný servis, včetně práce servisu a taktéž i výměnu opotřebovaných dílů.

Námi testovaný kousek pak patřil k vrcholným verzím nabídky. DS 4 RIVOLI CROSS s naftovou motorizací a automatickou převodovkou startuje od 1 050 000 Kč včetně daně. Cena konkrétního vozu se pak včetně příplatků za tlačenou šedou kůži Galet, bezdrátové dobíjení telefonu, systém Advanced Traction Control, elektrické víko zavazadelníku nebo DS Active Scan Suspension vyšplhala na částku 1 186 000 Kč.     

Model 4 je adekvátním zástupcem v pestrém portfoliu francouzské automobilky DS. Svým zákazníkům totiž přináší jistou výjimečnost, originalitu a komfort, který je podpořen nejen kvalitními materiály včetně výborného zpracování, ale také dostatečně komfortním podvozkem. Aktuálně testovaný diesel se pak pro mě stal velmi příjemným překvapením, tato motorizace propůjčuje vozu dostatečně živý jízdní projev, to vše při zachování rozumných hodnot spotřeby.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora