Test Fiat Panda Cross: Kompaktní SUV s dvouválcem nejenom do města, ale i do terénu

Vyzvedávám Pandu, nasedám, zdolávám první kilometry a přemýšlím, kdy naposledy jsem měl tak rozporuplné auto, jako právě v tuto chvíli. Možná je to jakási satisfakce za má tvrzení, že hodně aut je na trhu stejných a málokterá automobilka má „koule“ na to, se nějak výrazněji odlišit. A v tu chvíli mi do ruky přichází Fiat Panda Cross která mi má ukázat, že jsou auta, která mohou být opravdu jiná. I když, je to správně?

Výrazný čmelák

V nadpisu používám pro Fiat Panda Cross označení kompaktní SUV. Tohle označení není z mé hlavy, ale používá ho samotný Fiat. Inu, dobrá. Ať už s automobilkou souhlasíte nebo ne, tohle auto prostě nepřehlédnete. Vzhledem k jeho velikosti by se to možná dalo, ale designéři se snažili o to, aby to v podstatě nešlo. Osobitý, odvážný až velmi netradiční vzhled prostě chtě, nechtě přitáhne pozornost. Mě se to s testovaným žlutým vozem velmi dobře dařilo. Aby odstín působil ještě výrazněji, nechybí řada černých kontrastních prvků. Hlavně v oblasti přídě a zádě vozu. Černé jsou ale i kliky dveří, vnější sloupky nebo zrcátka.

Aby barev nebylo málo, použila se také stříbrná. Ta dostala místo v oblasti střešních nosičů, ale i na bocích dveří, kde pozornost přitahuje nejenom tato masivní lišta, ale také výrazná nápis cross. Ve stříbrném provedení jsou vyvedeny také oba nárazníky. Ten přední navíc doplněný červenými, proto i nepřehlédnutelnými, výraznými tažnými oky.

Ať už chce v Pandě Cross vidět automobilka cokoliv, tedy i kompaktní SUV, já auto považuji spíše za auto do města. Alespoň tak působí designově, k čemuž celkově přispívají i patnáctipalcové, ocelové disky. Auto mě však později vyvede z omylu, kdy začínám přemýšlet, zda označení sport utility vehicle přece jenom není na místě.

Interiér s odpadky

Říkáte si, jaké by to bylo, kdybyste jezdili v autě z odpadků? Není to hudba až tak vzdálené budoucnosti, jelikož mnoho automobilek dnes využívá recyklované, tedy někým vyhozené materiály. Fiat Panda Cross jde také tímto směrem. Palubní deska je například vyrobena z dřevěného odpadu a vypadá… no, na první pohled jako by ji někdo postříkal barvou. Až při důkladnějším pohledu zjistíte, že je to vlastně záměr. To na sedadlech už působí recyklace mnohem příjemněji a dvoubarevná sedadla s nápisem cross a pruhovanou strukturou vypadají velmi stylově. Až by člověk nehádal, že i zde byla použita recyklovaná látka. Onen odpovědný styl tak možná trochu kazí kůží potažený volant.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu 508 SW Hybrid – líbivé kombi aktuálně s plug-in hybridním pohonným ústrojím

Celkově v interiéru nečekejte žádné designové výstřelky, ani nádech moderny nebo nadčasovosti. Slovo nudnost a obyčejnost je to, co ho vystihuje nejlépe. Připadat si, že jste se vrátili v čase, je ten pravý dojem z toho, jak Fiat Panda Cross uvnitř vypadá. Začínám si však trochu uvědomovat, že auto možná skutečně není úplně vozem do města, i když tak vypadá. Na polní cestě nebo v lese je člověku opravdu jedno, jak to v autě vypadá, a naopak ocení obyčejnost, než aby řešil každou šmouhu když ve špinavém oblečení a se zabahněnou obuví nasedá.

Nejmodernějším výstřelkem techniky je patrně sedmipalcový dotykový infotainment, tedy spíše dotykové autorádio, které kromě klasických funkcí nabídne i možnost zrcadlení chytrého telefonu. Budíky na přístrojové desce jsou klasický analog, s výjimkou středového palubního počítače, který v hodně jednoduché grafice nabízí data, jako stav nádrže, zvolený jízdní režim, info o zapnutých pásech a další drobnosti.

S dvěma válci

Jsou auta, kde se během jízdy válce motoru odpojují a v tu chvíli lze vtipkovat, že jedeme v autě s dvouválcem. Tyhle vtipy ale nejsou v případě Pandy Cross na místě, jelikož ta má pod kapotou skutečně motor, který známe spíše z motocyklů. Žádné odpojování válců, ale ryzí dvouválec. Samozřejmě přeplňovaný, díky čemuž je schopen nabídnout výkon 85 koní. Papírově žádná sláva, ale vzhledem k velikosti a váze auta lze stovky dosáhnout za 12,8. To není úplně marné.

Na druhou stranu je třeba autu trochu šlapat na krk. Naštěstí díky manuálu lze mít otáčky ve svých rukách, protože dvouválec začíná lépe táhnout až ve chvíli, kdy se ručička blíží k hranici 4 000. V tu chvíli ale zapomeňte na to, že byste dosáhli papírové spotřeby. Dvouválec TwinAir rozhodně překvapí také svým zvukem, který se podobá opravdu spíše motocyklu. Vzhledem k ne úplně dokonalému odhlučnění si zvuk často užijete i v interiéru auta. Bohužel.

Mohlo by vás zajímat:  Nissan Qashqai TEKNA + DCI 130 XTRONIC CVT – průkopník segmentu

Pryč z města

Ve městě vzhled auta, žlutá barva i zvuk motoru budil poměrně pozornost, o kterou jsem až tak nestál. A tak bylo na čase zkusit, jak jezdí takhle čtyřkolka na nezpevněných cestách. Pohon všech kol je řešen dvojicí diferenciálů a lamelovou spojkou. Manuálně lze čtyřkolku aktivovat otočným ovladačem pod řadicí pákou. Ten také nabídne asistent pro sjíždění svahů. Zpět ale na polňačky a do lesa.

Fiat Panda Cross samozřejmě není žádným off roadem. Ani k tomu nemá ambice, i pokud jde o zdvihy tlumičů a světlou výšku auta. Na nezpevněných cestách se jí však daří velmi dobře. Jízda je poměrně stabilní a hodně jistá. Po vlažném začátku, kdy jsem měl z Pandy trochu obavy jsem se osmělil a hnal ji dál a dál, k náročnějším průjezdům. Chvílemi jsem litoval absenci automatu, jelikož při potřebě soustředit se na jízdu mi nebylo úplně příjemné ještě kvedlat řadicí pákou a hrát si s plynem a spojkou. Na druhou stranu věřím, že se jistě najde mnoho těch, kteří chtějí mít v terénu opravu vše pod svým vedením a na manuál nedají dopustit.

S autem jsem se samozřejmě svezl i mimo terén. V městském provozu je určitě kladem celková ovladatelnost a když se nebojíte motor vytočit, tak i poměrně dobrá mrštnost. I okresky Panda Cross zvládá celkem slušně, alespoň co do absorbování nerovností, a tedy přispívání k pohodlné jízdě. Na ostřejší průjezdy však není příliš stavěná a občasné náklony vyvolají lehké obavy. Není to ale žádný závoďák a tak je potřeba k autu přistupovat.

Pod 400 tisíc

Nevím, kolik jsem v článku vyjmenoval negativ, ale to je jedno. Hrálo by to roli u auta za milion. Základní Panda se dá s akčním zvýhodněním pořídit za 249 900 Kč. V případě naší verze Cross, s benzinovým dvouválcem a pohonem 4×4 se dostáváme na částku lehce pod čtyři sta, na 394 900 Kč. Jsou samozřejmě věci, které je třeba tolerovat a které možná nejsou úplně dokonalé, ale na druhou stranu všestrannost, kterou nabídne tohle kompaktní SUV, vzhledem spíše městské přibližovadlo, je slušná.

Zdroj: Autorský text 

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora