Test Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost – značně zábavné, a přesto smutné loučení

0

Legendární Ford Fiesta setrvávající na automobilovém trhu již skoro padesát let se s námi v létě tohoto roku zřejmě rozloučí. A je otázkou, zda napořád, nebo jen na nějaký čas?

Za ukončení výroby modelu Fiesta stojí neustálá honba za ekologií a s tím spojené navyšování pořizovacích cen, které u takto malých automobilů jednoduše přestávají dávat smysl. Dalším pomyslným „hřebíčkem do rakve“ modelu Fiesta je aktuální oblíbenost vozů disponující jistou robustností a vyšší světlou výškou, tedy kompaktních crossoverů. A jeden takový je i součástí portfolia automobilky Ford. Ano, jedná o znovuzrozenou Pumu, která avizovanými „trendy“ parametry jednoduše disponuje a bere tak Fiestě potenciální zákazníky.

Současné loučení s modelem Fiesta pak pro nás „bohužel“ nemohlo probíhat lépe, redakčnímu testu jsme totiž podrobili plnokrevnou verzi ST. Tedy malé tříválcové peklo, které vám svým vzhledem a jízdním projevem jednoduše zpříjemní každý den.

Foto: Jan Horský

Exteriér 

Ford Fiesta aktuální generace je stran vnějšího vzhledu decentním vozem, který je věrný tradičnímu tvarování karoserie a aktuálnímu rukopisu automobilky Ford. Přední partii tak dominuje objemná maska a elegantně tvarované světlomety, které jsou v případě Fiesty „naloženy“ hodně na vrchní část karoserie. Avizované světlomety byly v případě testovaného kousku vybaveny LED Matrixovou technologií, denní svícení pak představuje elegantní linka lemující samotný tvar světlometů a nechybí ani dynamický směrový ukazatel. Přední sportovně střižený nárazník „estéčkové“ verze byl navíc efektně podtržen decentním spojlerem s označením Ford Performance.

Spíše decentní přesto slušivý boční profil vozu okořenila parádní 18“ kola obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport 4. Samozřejmostí je také sportovní podvozek se sníženým zavěšením kol a speciálně vyladěnými pružinami na zadní nápravě. V rámci zadní partie nám pak „estéčková“ verze nabízí dynamičtěji tvarovaný nárazník s difuzorem v barvě karoserie, dále také poctivou dvojitou koncovku výukového potrubí s aktivní klapkou.

Mohlo by vás zajímat:  Test Mazda CX-30: Jeden z posledních mohykánů jde cestou, od které se ostatní dávno odklonili

Jednoznačně pozitivní dojem z vnějšího pojednání ostré Fiesty ST, v případě testovaného vozu, završila dravě zelená barva Mean.

 

Foto: Jan Horský

Interiér 

Přednosti Fiesty ST jsou v interiéru patrné hned na první pohled. Prim zde totiž hraje sportovně střižený multifunkční volant s mohutným věncem, spodním zploštěním a rudým prošíváním, dále tu máme celkem objemné sportovní sedačky Ford Performance s opravdu výrazným bočním vedením. Přední sedadla tak nejenže nabídnou opravdu skvělé držení těla, ale jsou navíc také vybavena certifikátem AGR.

Samotná palubní deska disponuje tradičním a přehledným rozvržením. Plně digitální kaplička přístrojů před řidičem o velikosti 12,3“ vás pak vždy velmi efektně vítá logem ST, zobrazení displeje je přehledné, měnící se dle zvoleného jízdního režimu. Palubní infotainment je zastoupen displejem o velikosti 8“, který pro mě ne zcela ideálně „trčí“ přímo z palubní desky. Jeho grafické prostředí je však ale obdobně přehledné.

Vnitřní ergonomie vozu je tedy celkem zvládnutá, snad jen hlavice řadící páky by mohla být mohutnější a o malý kousek posazena výš. Příjemné je pak ovládání jízdních režimů v rámci multifunkčního volantu, oceňuji také samostatný volič aktivující navíc přímo sportovní režim.

Zadní lavice Fiesty celkem obstojně pojme dvojici dospělých, bohužel díky mohutným předním sedačkám s výrazným bočním vedením se zde neubráníte pocitu jisté stísněnosti. Přednosti tohoto vozu jsou ale samozřejmě úplně někde jinde než na zadních sedačkách.

 

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Ford Fiesta aktuálně nabízí jen tříválcové pohonné jednotky, základ tak tvoří litrový tříválec EcoBoost o výkonu 74 kW (100 koní), který spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou. Dále je k dispozici mild-hybridní tříválec o objemu jednoho litru disponující výkonem 92 kW (125 koní), u kterého je na výběr šestistupňový manuál nebo sedmistupňový automat Powershift.

Mohlo by vás zajímat:  Test Toyoty Proace Verso SELECTION – cestování na úrovni

Pod kapotou námi testované Fiesty ST je osazen opět přeplňovaný tříválec EcoBoost, tentokrát o objemu 1,5 litru disponující výkonem 147 kW (200 koní), kterých je dosaženo v 6000 ot./min. Maximální točivý moment pak dosahuje velmi slušných 320 Nm (1400 – 4000 ot./min.). Více než dostačující porce výkonu je v případě tohoto 1,3 tuny vážícího vozu posílána na přední nápravu. Děje se tak prostřednictvím šestistupňového manuálu a také přes příplatkový samosvorný diferenciál.

První ujeté stovky metrů vám napoví, že Fiesta ST je primárně sportovním náčiním, se kterým se budete muset naučit pracovat. Fiesta tak „nezhrubne“ jen při přepnutí do sportovního režimu, ona je prostě taková od samého začátku. Ano, je tu režim Eco, ten však „otupí“ jen tříválcovou pohonnou jednotku. Jinak tu ale máme vůz stojící na sportovním tuhém podvozku, který je celkem „uskákaný“ a velmi poctivě vám prozradí vše o aktuálním stavu vozovky.

K tuhému podvozku dále přidejme strmé řízení, „estéčko“ vás pak nenechá ani na chvíli pustit volant z ruky. Mechanický samosvor na přední nápravě totiž při každém přidání plynu táhne auto za volantem s obrovskou vervou.

Další poměrně stěžejní ingredienci v tomto řidičském koktejlu tvoří motorizace. Přeplňovaný tříválec o objemu 1,5 litru disponuje slušným zátahem již od 1400 ot./min., jeho zátah je plynulý a kontinuální až na hranici samotného omezovače. Tříválcový zvukový projev je pak nejvíce patrný v rámci již avizovaného režimu Eco, jinak se o libozvučný projev tohoto zeleného ďábla stará výfukové potrubí s aktivní klapkou a jemně pak také prémiová audiosoustava B&O. Zvukový projev vozu tak přispívá k jeho celkové dravosti, samozřejmostí je také zcela typické „zabublání“ při přeřazení.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mini JCW a Paceman JCW

Spotřeba vozu je adekvátně úměrná tomu, jak moc budete „estéčku“ šlapat po krku, osobně jsem se pak pohyboval se spotřebou okolo necelých 8,0 l / 100 km.

Jízdní projev je ve výsledku tím nejcennějším co Fiesta ST nabízí, líbí se mi jeho jistá výrazová přímočarost a upřímnost. Velmi rychle také pochopíte, že Fiesta ST je vozem s nebývale sportovním charakterem, který se opírá o výborný podvozek, dobře nastavené řízení a o motorizaci, která jednoduše žije právě pro tento vůz.

 

Foto: Jan Horský

Závěrem

Dle aktuálního ceníku, který je platný jen pro skladové vozy, pořídíte model Fiesta od akčních 431 900 Kč včetně DPH, v tomto případě se jedná o výbavu TITANIUM se základní tříválcovou motorizací 1.0 EcoBoost (74 kW) a s šestistupňovou manuální převodovkou. Lehce „outdoorová“ verze ACTIVE je pak ve stejné specifikaci v nabídce od 451 900 Kč včetně daně. Vůz s mild-hybridním tříválcem a šestistupňovým manuálem je v nabídce od 470 900 Kč, se sedmistupňovým Powershift automatem pak od 520 900 Kč, v obou případech se jedná o výbavový stupeň TITANIUM.

Sportovně laděnou verzi ST-Line X s mild-hybridní litrovou motorizací a šestistupňovým manuálem pořídíte od akčních 525 900 Kč, s automatickou převodovkou pak od 575 900 Kč včetně daně. Na testovanou „estéčkovou“ verzi si budete muset připravit minimálně 690 900 Kč včetně DPH.

S Fiestou, jakožto neodmyslitelnou součástí automobilového trhu, bude rozhodně těžké loučení. U testované verze ST to pak bude platit dvojnásob. Tento sportovní derivát tomuto kompaktnímu hatchbacku vždy přinášel zcela ojedinělé jízdní vlastnosti, Fiesta ST je jednoduše čistým sportovním vozem bez zbytečných kompromisů.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora