Test Kia Niro EV: Papírově do města, reálně kamkoliv

Img 20230905 112819

Pod kapotou Kia Niro už nenajdete pohon, který by nebyl elektrifikovaný. Jste-li konzervativnější, můžete sáhnout po provedení HEV, tedy klasickým full hybridu. Chcete-li si dopřát i desítky kilometrů elektrické jízdy, je správnou volbou PHEV, tedy plug-in hybridní provedení. A ti nejprogresivnější mohou zvolit Kia Niro EV. Čistě elektrickou variantu městského crossoveru (CUV), který se však nebojí vyrazit i mimo něj. A to klidně hodně daleko.

Styl plný energie

Ztvárnění zcela nového Nira zaručeně přiláká obdivné pohledy kolemjdoucích, např. díky elegantní a současně jedinečné kapotě se zdvojeným krytem pod čelním oknem, typické tygří masce chladiče nebo světlům denního svícení ve tvaru křivky srdečního rytmu. Smysl pro jedinečnost dokládá i dvoubarevná mřížka chladiče v kombinaci matných a lesklých povrchů. Mřížka se šestiúhelníkovým rastrem hlásá futuristické pojetí a špičkové technologie ze všech úhlů pohledu. Doplňují ji výrazné spodní panely pro optické rozšíření vozu a integrovaná dobíjecí zásuvka v prostřední části.

Boční profil nového Nira je postaven na jednoduché charakteristické křivce se smělým stylem crossoveru. Současně využívá jedinečné obklady karoserie pro ještě vyšší efekt. Dále je zde moderní dvoubarevné provedení karoserie s vysoce lesklými nebo ocelově šedými obklady a stylovým zadním sloupkem aerodynamických tvarů pro lepší proudění vzduchu.

IMG_20230905_112735
Foto: David Hampl

Jednoduchý a líbivý design zádě používá koncová světla ve tvaru bumerangu, odrazky ve tvaru křivky srdečního rytmu, odolný ochranný kryt nárazníku a robustní spodní část nárazníku jednoduchých tvarů. Záď odráží tvary přední části elektromobilu s čistými a rafinovanými křivkami karoserie a jedinečným zadním sloupkem ve prospěch aerodynamiky.

Svěží a výrazné tvary karoserie společně s vymodelovaným vzhledem crossoveru dávají nahlédnout do výhod spojených s budoucností. Jedinečné provedení exteriéru, vyhrazené pouze elektromobilu, kromě markantní dvoubarevné masky chladiče ve tvaru šestiúhelníku přináší i široký nárazník v barvě karoserie s dobíjecím portem uprostřed. Charakter vozu je možné zdůraznit ocelově šedými obklady karoserie a stylovým zadním sloupkem aerodynamických tvarů ve stejné barevné úpravě.

Mohlo by vás zajímat:  Lexus RC 300h F SPORT – sportovní střih a komfortní jízdní vlastnosti v jednom balení

Velkorysé ve všech ohledech

Prostorné rozměry, minimalismus v detailech a přívětivé prostředí po všech stránkách. V interiéru návrháři spojili nejmodernější design a technologie s pohodlnými sedadly a chytrými funkcemi, k nimž přidali důraz na relaxaci všech cestujících. Pro zcela nové Niro jsou vyvinuty různé materiály sedadel, jednoznačně dokládající trvalé zasazení značky Kia o udržitelnost. V závislosti na zvolené úrovni výbavy jsou k dispozici sedadla čalouněná látkou, kombinací látky a umělé kůže, resp. samotnou umělou kůží na bázi vinylu nebo polyuretanu (v obou případech veganskou). Sedadla čalouněná umělou kůží na bázi polyuretanu obsahují i tkaninu Tencel™ z celulózových vláken eukalyptu ke zdůraznění přírodního charakteru.

IMG_20230905_113928
Foto: David Hampl

Nový progresivní designový jazyk Kia – Spojené protiklady – objevíte i za volantem: smělé a nekonvenční tvary s horizontálními a úhlopříčnými křivkami v oblasti přístrojové desky a výplní dveří jdou ruku v ruce s intuitivními funkcemi ve snadném dosahu pro pohodlné ovládání. Design završuje nastavitelné dekorační osvětlení v podobě rovných linek.

Prostoru před řidičem dominuje panoramatický digitální displej o velikosti 10,25″ s jemnou grafikou, zahrnující funkce přístrojového štítu řidiče a funkce palubního infotainmentu v podobě jediné optimalizované sestavy. Strukturované recyklované materiály a uvolňující dekorační osvětlení kolem řidiče doplňuje středový panel se zabudovaným multimodálním ovládáním pro pohodlnou správu multimédií a nastavení klimatizace. Celé prostředí charakterizuje vytříbená estetika, kterou doprovázejí praktické úložné prostory a posuvné držáky nápojů ve středovém panelu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škody Kodiaq RS 2.0 TSI – od kulturistiky k atletice

Cesta k zážitkům

Znovu se vrátím k tomu, že papírově je Kia Niro EV městským crossoverem. Toto zařazení však souvisí především s jeho rozměry. Nikoliv výkonnostními a dojezdovými parametry.  Čistě elektrická verze městského crossoveru totiž disponuje akumulátorem o kapacitě 64,8 kWh, což auto jasně předurčuje i k použití mimo město, klidně na delších trasách. Dojezd dle WLTP je velmi slušných 460 km, čímž Niro jen potvrzuje všestrannost využití. Papírová spotřeba v kombinovaném cyklu 16,2 kWh/100 km, což je plus pro celkovou ekonomiku provozu. Prostor pro zlepšení bych viděl v rychlosti nabíjení, tady je k dispozici maximální výkon „jen“ 75 kW. Je sice pravdou, že většina nabíjecích stanic v ČR disponuje výkonnostním rozmezím 50–75 kW, ale proč nebýt trochu více připraven na budoucnost, či zahraniční cestování. Při současném využití maximálních možností auta to znamená nabití z 10 na 80 procent za 45 minut.

IMG_20230905_112804
Foto: David Hampl

Stejně jako baterie, i motorizace je pevně daná. Pod kapotou je uložený synchronní elektromotor s permanentním magnetem s výkonem 150 kW a točivým momentem 255 Nm. Poháněná přední kola zajistí autu zrychlení na stovku za 7,8 sekund. Není to žádná oslňující hodnota, ale na městský crossover naprosto dostačující. A hlavně, v případě elektromobilů jdou tahle čísla stranou, mnohem důležitější je pružné zrychlení a benefit okamžitého výkonu, tedy rychlého odpichu, třeba při předjížděcím manévru.

Kia Niro EV působí vcelku hbitým, dynamickým dojmem, samozřejmě s ohledem na zvolený jízdní režim. S vyššími výkony už ale počítejte s nižší ochotou pružněji zrychlovat, než je tomu v případě dupnutí na plyn při nižších městských rychlostech. Podvozek působí spíše měkčím dojmem, ale ne nijak přehnaně, aby auto plavalo. Dobře filtruje běžné nerovnosti, přináší komfort a stále si zachovává jízdní jistotu. Tomu pochopitelně nahrává i umístění baterie v podlaze, mezi nápravami, což má vliv na optimálnější těžiště, z čehož lze profitovat třeba v ostřejších průjezdech zatáčkami.

Mohlo by vás zajímat:  Vyzkoušeli jsme jako první: Honda HR-V Sport s motorem 1.5 VTEC Turbo. Jaká je?

Samozřejmým benefitem je pochopitelně jistota tiché jízdy. V městském provozu primárně díky elektromotoru, ve vyšších rychlostech díky slušnému odhlučnění, které umí dobře eliminovat nepříjemný aerodynamický hluk, nebo hluk od pneumatik. Benefitem je určitě i možnost nastavit si pomocí pádel vlastní intenzitu rekuperace, od plachtění, po vcelku výrazné brzdění. Samozřejmostí je i automatický režim, který nastavuje rekuperaci dle aktuálních podmínek – tedy například blížícího se auta před námi.

Možná budoucnost

Příjemné jízdní vlastnosti, dostatečný dojezd, atraktivní vzhled, moderní přístup. To jsou věci, kterými se Kia Niro EV může pyšnit a vůz tak lze s klidným svědomím zařadit mezi ty, se kterými si lze čistě elektrickou budoucnost hravě představit. Snad jedinou vadou na krásu tu může být cenovka. Výbavový stupeň Active začíná na částce 1 109 980 Kč, ze které se lze dostat přes Style PRO (1 264 980 Kč) a Style (1 294 980 Kč) až k výbavě Premium, za kterou si korejská automobilka řekne 1 414 980 Kč.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora