Test Kia XCeed: Crossover podle nových měřítek

Img 20230711 124034

Od ledna do června letošního roku prodala automobilka Kia celosvětově 1 575 920 vozidel. Jde o nejlepší výsledek prvního pololetí v historii této automobilky. Tento stav dává tušit, že si korejská značka dokáže ukousnout celkem slušný podíl z pomyslného koláče. A proč? No, protože dokáže nabídnout vcelku zajímavé vozy. Jako třeba modernizovaný model Kia XCeed, který jsem vyfasoval k týdennímu testu. A řekněme si rovnou, vůbec se těm prodejům značky nedivím.

Decentnější změny exteriéru

Modernizovaná Kia XCeed byla oficiálně představena vlastně už před rokem, v červenci 2022. Bystřejšímu oku určitě neuniknou přepracované přední partie. Především potom upravená přední maska, nový přední nárazník, nebo i Full HD světlomety. Velkou pozornost určitě přitáhne „absence mlhovek“ – ty jsou nyní součástí nových světel. A místo po nich zaujaly celkem efektně vypadající průduchy se vzduchovými clonami, které se starají o správné usměrnění proudu vzduchu kolem kol. Nejenom, že tento prvek velmi zajímavě vypadá, ale pochopitelně má vliv i na celkovou aerodynamiku, a tedy i spotřebu.

Pohled na zadní část vozu Kia XCeed prozradí, že i tady se trochu decentních změn udělalo. Opět je to primárně v oblasti nárazníku, jeho spodní části. Nejvýraznějšími prvky jsou zcela určitě zadní chromované ozdobné části, které mají mírně připomínat styl sportovních výfukových koncovek, ale na první pohled je jasné, že tady jde jen o design. Stejně jako v případě určitého náznaku zadního difuzoru. Určitě prvku nelze upřít nějaký ten vliv na aerodynamiku vozu, ale zároveň je patrné, že si Kia XCeed nechce hrát na sportovněji laděné auto.

Foto: David Hampl

Z hlediska zařazení – stále se jedná o crossover, ale nutno říct, že vzhledem ke tvaru karoserie si budou mnozí Kiu XCeed řadit mezi hatchbacky a mnohým, i vzhledem k povedené linii střechy a jejímu svažování-se, připomene i tvar kupé. I tohle jen potvrzuje moje resumé, že je Kia XCeed designově povedené, moderně vypadající auto. Facelift sice zůstal z mého pohledu mírně při zemi, ale proč měnit něco, co funguje. Co ale „při zemi“ tak úplně není, to je samotný podvozek, protože slušná světlá výška nejenom lépe napomůže směřování do segmentu crossoveru, ale i trochu lépe vylepší jízdní vlastnosti, třeba na polní cestě, nebo zjednoduší parkování u obrubníků.

Mohlo by vás zajímat:  Test Kia ProCeed GT: Kombík pro táty, co mají „koule“

Jednoduchost interiéru

A co interiér? Stačí jedno nakouknutí a je musím říct, že jasně dominuje celková jednoduchost. Kia XCeed rozhodně není žádné složité, na ovládání a nastavení komplikované auto.  Stačí se podívat na kapličku přístrojů, kde je dvojice analogových budíků s menším středovým displejem. Pod displejem infotainmentu o velikosti 10,25″ jsou k dispozici dotyková tlačítka pro vstup k rychlým, základním volbám. A potom už vás v celém interiéru čeká vlastně jenom klasické mechanické ovládání. Teplo nastavíte otočnými ovladači, pár stisky upravíte proudění vzduchu, vyhřejete sedačku, volant… Klasická tlačítka jsou i u řadicí páky, na volantu, dveřích, nad levým kolenem. Prostě všude, takže s ovládáním během jízdy žádný problém, i poslepu.

Tu celkovou jednoduchost vlastně skvěle dokresluje i fakt, že moje testovací Kia XCeed byla k dispozici s šestistupňovou manuální převodovkou. A všimněte si – ano, s klasickou mechanickou ruční brzdou. Pro toho, kdo miluje tu starou dobrou zažitou ergonomii ideální interiér. Já za sebe bych sice už uvítal trochu té modernizace, ale chápu, že s tímhle názorem zůstanu spíše osamocen – a hlavně, Kia určitě ví mnohem lépe, co má dělat a jak.

Foto: David Hampl

I když se tu rozplývám nad starým, dobrým osvědčeným přístupem, neznamená to, že by interiér Kia XCeed působil až moc usedle, až za zenitem. Naopak. Nečekejte sice nějaké extra hi-tech materiály a odvážné designové kreace, ale ono to stačí i takhle. Dobře lícující materiály, měkčené plasty, lesklé plochy, trochu chromu. Povedený volant, hezký dekor sedadel… A v interiéru Kia XCeed se vám prostě bude líbit. To vše doplňuje i celkově slušný prostor pro všechny pasažéry, což jen napovídá tomu, že kabina auta umí působit i značně vzdušným a velkorysým dojmem.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Veloster Turbo - Zmatený svalovec

Jak je libo…

Jak už jsem předeslal, moje testovací Kia XCeed byla v manuálu. Konkrétně se jednalo o konfiguraci motoru 1,5 litru T-GDI s manuální šestistupňovou převodovkou. V manuálu však může být i motorizace o objemu 1,0 litru T-GDI, nebo 1,6 litru T-GDI. A tyhle, včetně „mé“, lze kombinovat také se sedmistupňovým dvojspojkovým automatem.

Tím ale nabídka Kia XCeed nekončí. V nabídce je také mild hybridní ústrojí Ecodynamics+, trochu překvapivě s naftovou jednotkou 1,6 litru CRDi – a opět v manuálu, nebo automatu. Výraznou elektrifikaci vozu potom zastupuje PHEV verze, jejíž základem je jednotka 1,5 litru GDi, kterou doplňuje elektromotor, čerpající energii z akumulátoru o kapacitě 8,9 kWh, což by mělo stačit na čistě elektrický dojezd cca. přes 50 km.

Foto: David Hampl

Můj testovaný kousek je, řekněme, zlatý střed. Prostřední ze spektra dostupné trojice motorů, bez elektrifikace, s možností manuálu. Z mého pohledu jde o celkem zajímavý kompromis, jak mít pod kapotou zcela dostačující motor a zároveň hledět i na cenu, kterou prostě manuál dokáže pomoci udržet v limitu.

Jede dobře

A rozhodně tahle konfigurace není špatnou volbou. Motor 1,5 litru T-GDI s výkonem 160 koní nabídl slušnou dynamiku, kultivovanost, provedení auta zase napomohlo k dobrému odhlučnění. Kladně musím hodnotit i to, jak se auto dokázalo sbírat, poměrně slušný tah i od nízkých otáček. Pro bezproblémovou klasickou jízdu zcela dostačující konfigurace. Výtku nemám ani směrem k manuálu, jak z hlediska přesnosti a rychlosti a plynulosti řazení, tak z hlediska chodu spojkového pedálu.

Snad jenom výtka směrem k zapnutému start-stop systému, který se neaktivuje až při zastavení, ale při dojíždění auta. Pokud jste na rozsvěcejících-se světlech, nebo na stopce až moc rychlí, máte sešlápnutou spojku, zařazenou jedničku, ale auto stojí se zhasnutým motorem. A tak musíte řadit neutrál, pustit spojku, znovu sešlápnout – auto nastartuje a potom už vše proběhne, jak má. Řešení je buď myslet na tenhle stav, nebo udělat jeden pohyb rukou k výraznému tlačítku vedle řadicí páky. A tím otravný start/stop prostě vypnete.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDI AT - „Plavba se Santa Fe“
Foto: David Hampl

Jízdu po týdenním testu nelze hodnotit jinak než výrazně komfortně. Už jsem nakousl téma dobrého odhlučnění, a to nejenom motoru, ale i aerodynamického hluku. Slušné je také naladění podvozku, který si poradí s běžnými nerovnostmi a působí spíše měkčím, komfortním dojmem. Přitom nejde o nijak přehnané naladění, které by vás nutilo omezovat se v trochu ostřejší jízdě. Auto působí stabilně, v řízení ponechává stále velké jistoty toho, že moc dobře víte, co se děje pod koly. O výraznějším naklánění nebo rozhoupání může být řeč až při opravdu velmi extrémní jízdě. No, zpět k tomu, že Kia XCeed může někomu připomínat hatchback – nejenom vzhledem, ale i slušnými jízdními vlastnostmi.

Za půl míče

Co říct na závěr? Auto jsem myslím popsal celkem jasně a objektivně. Nechť tedy promluví čísla – a ta považuji za ten poslední dílek skládačky, který zapadne tam, kam má. Kia XCeed ve výbavě komfort, s motorem 1.0 T-GDI GPF stojí s aktuální akční slevou 504 980 Kč. Pro méně náročné zákazníky, myslím že volba z rozumu. Ti náročnější však mohou stoupat výše, přes výbavy Exclusive, Top, GT-Line, až po vrchol nabídky Premium. Tou je zmíněný 1.6 GDI PHEV, který lze získat za 1 019 980 Kč.

Sečteno, potvrzeno, Kia XCeed stojí v závislosti na výbavě a motorizaci v částkách mezi půl milionem a milionem. A je na každém, která konfigurace bude přesně odpovídat jeho potřebám. Za sebe musím zhodnotit, že tyhle náklady na pořízení nového vozu, považuji za hodně slušnou nabídku. Zvlášť, když testovaný kousek 1.5 T-GDI ve výbavě Exclusive vyjde dle ceníku na 589 980 Kč. A rozhodně jsem neměl pocit, že by mi v autě něco výrazně chybělo, naopak.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora