Test LEXUS LC 500 Convertible Hokkaidó Edition – z galerie umění rovnou do ulic

0

Kalendář hlásí již polovinu listopadu a já si jdu s úplným klidem vyzvednout vůz se stahovací plátěnou střechou. Dalo by se tedy podotknout, že na kabriolet nepanuje zcela ideální počasí. Když ale víte, že tím vozem je Lexus LC 500 Convertible, prožili byste s ním klidně i vánoční svátky.

Lexus LC 500 je totiž automobilovou ikonou s kořeny sahajícími až k legendárnímu modelu LFA, tedy k vozu, který si po dlouholetém vývoji odbyl svoji premiéru na tokijském autosalonu už v roce 2009. Tato legenda osazená atmosférickým vidlicovým desetiválcem je dnes velmi ceněným sběratelským kouskem, který se doposud nedočkal svého nástupce. Model LC se však touto ikonou hodně inspiroval a v novodobé historii se velmi úspěšně chová jako jeho pokračovatel.

Mé poprvé s Lexusem LC 500 probíhalo přesně před rokem, v tu dobu se jednalo o slušivou verzi BESPOKE BUILD s výrazným žlutým lakováním. Nyní tu máme vůz, který je výrazově o poznání decentnější, na druhou stranu se ale jedná o limitovanou edici Hokkaidó, kterých se ve specifikaci Convertible vyrobilo jen 40 kusů. Stran pohonného ústrojí je naštěstí vše při starém, a tak další nezapomenutelný týden podbarvený atmosférickým osmiválcem a desetistupňovým automatem může začít.

5
Foto: Jan Horský

Exteriér

Design exteriéru Lexusu LC 500 je jednoduše fascinující a neskutečně nadčasový. Základní kontury vozu přináší robustní a značně majestátní proporce, to vše je následně doplněno o hromadu slušivých detailů, které karoserii propůjčují adekvátní dávku dynamiky.

Přední partii dominuje pro Lexus zcela typická prolomená maska, samostatnou kapitolou jsou pak přední světlomety. Jejich tvarování a vnitřní členění jsou naprosto uchvacující. Uvnitř světlometů je umístěna hned trojice čoček, kdy každá z nich evokuje lidské oko a „elcéčko“ tak nejen tímto detailem disponuje značně mimozemským výrazem.

Boční profil zaujme elegantní a nízkou siluetou střechy, která je v případě verze convertible ukončena dříve, než je tomu u verze kupé. Tento detail tak nechává daleko více vyniknout celou zadní partii vozu. Velice efektní je také prolomení boční části vozu v místě před zadní nápravou. „Elcéčko“ je tak modelkou, která do vínku dostala ideální proporce 90:60:90.

Avizovaná zadní partie je pak mistrovským vyvrcholením celého díla. Její ohromné proporce dávají všem jasně najevo, kam putuje veškerý výkon vidlicového osmiválce a kde se distribuuje na samotnou vozovku.

 

23
Foto: Jan Horský

Interiér

Chvíli v klidu vás pak nenechá ani interiér vozu, už jen samotné otevření mohutných dveří automaticky výsuvnou klikou napoví, že i uvnitř „elcéčka“ na vás čeká opravdu něco výjimečného. Hlavní roli zde tedy hrají prvotřídní materiály, které jsou dokonale zapracovány do sportovně střiženého, přesto honosně vyhlížejícího interiéru.

Mohlo by vás zajímat:  Test Ford Galaxy 2.5 Duratec Hybrid – rodinný specialista s úsporným pohonným ústrojím

Rozložení palubní desky je přehledné a rozdělené do dvou základních horizontálně orientovaných hmot. V prostoru před řidičem vystupuje z palubní desky kaplička přístrojů s dnes již ikonickou dvojicí válcovitých ovladačů. Již tradičně se s nimi na jedné straně volí jízdní režimy a na straně druhé aktivuje režim snow nebo vypíná stabilizace. Kaplička přístrojů je dále vybavena ikonickým posuvným budíkem, který historicky vychází z modelu LFA a jeho adekvátní dominantou je ukazatel otáčkoměru.

Zmínit se musím také celkem výrazném, přesto decentním madlu, které opticky propojuje palubní desku a středový tunel. Společně s madlem umístěným v rámci pravé výplně dveří nabízí vašemu spolujezdci dostatečnou oporu při dynamické jízdě.

Avizovaný středový tunel disponuje elegantně tvarovaným ovladačem automatické převodovky a precizně zpracovanými jednotlivými ovladači, mezi které u verze Convertible patří také chytře ukryté ovladače pro stahování střechy a bočního prosklení vozu. Bohužel je zde umístěna také jedna tradiční „neduha“ vozů automobilky Lexus, zvláštně citlivý touchpad ovládající ne zcela přehledný infotainment. Naštěstí ale z posledních testů vozů automobilky Lexus víme, že v pojednání samotného infotainmentu se začínají dělat poměrně výrazné pokroky.

Lexus LC 500 Convertible je čtyřmístné specifikace, která však zcela logicky cílí na přední pozice. Ty jsou vybaveny sedáky kombinující komfort s dostatečnou oporou, dále příjemné materiály a všudypřítomnou preciznost. Samozřejmostí je pak výhřev a ventilování sedaček, hlavové opěrky jsou navíc vybaveny výdechy, které vám příjemně foukají do prostoru zad a krku. Zadní pozice jsou pak velmi nouzové. Zmíním se také o zavazadlovém prostoru, který nabídne 149 l objemu, zcela očekávaně nízké proporce a horší přístup díky malému víku zavazadelníku.

 

11
Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Po dech beroucím exteriéru a precizním interiéru má slova chvály nekončí, nyní se musíme přesunout asi k tomu nejzajímavějšímu, co tento vůz nabízí, tedy k pohonnému ústrojí.

Zatímco verze kupé je v nabídce také s hybridním šestiválcem, verze Convertible je dostupná jen ve variantě, po které prahne většina zainteresovaných motoristů, tedy s atmosférickým vidlicovým osmiválcem, který kooperuje s desetistupňovým automatem.

„Elcéčko“ historicky prošlo jistou dávkou modernizace, která motorizaci „obohatila“ o filtr pevných částic a tím tak snížila výkon vozu o cca 10 kW, nepatrně pak byla snížena také hodnota točivého momentu. I nadále se však bavíme o tom, že vůz svým uživatelům nabízí výkon 341 kW (464 koní), kterých dosahuje v úctyhodných 7100 ot./min. Maximální točivý moment pak dosahuje hodnoty 530 Nm při 4800 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h  verze bez střechy zvládá za rovných pět vteřin a maximální rychlost je omezena na 270 km/h.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Superb 2.0 TDi 4x4 – český křišťál s pohonem všech kol

Avizovaná modernizace nepřipravila LC jen o špetku výkonu, naopak, vůz dostal mnoho vylepšení, které ho posouvají blíže k absolutní dokonalosti. Upraveno bylo například zavěšení kol, díky kterému došlo k jisté redukci hmotnosti vozu, modernizační úpravy se dále dotkly také řízení, převodovky nebo brzdové soustavy.

Zaměřme se ale na samotný jízdní projev, tedy to nejlepší, co vám LC 500 (CV) umí nabídnout. Uvítací proces včetně samotného nastartování je rozhodně příjemnou záležitostí. Pověstné „zaštěknutí“ motorizace při startu a následně vyšší volnoběh jsou samozřejmostí. O svých nemalých ambicích vás tak vůz přesvědčí již při samotném startu, dále už je to jen a jen na vás.

Lexus LC 500 (CV) totiž přichází s opravdu nebývale širokým jízdním projevem, vůz dokáže být ohromně komfortní a poddajný, zároveň však značně uřvaný a neskutečně rychlý. Souhra atmosférického osmiválce a desetistupňového automatu je jednoduše dokonalá a za avizovaný rozmanitý jízdní projev vděčíme právě jí. Deset rychlostních stupňů a výkonový vrchol až v 7100 ot./m., to je strašně velké pole působnosti, ve kterém se s „elcéčkém“ můžete libovolně pohybovat.

Na jedné straně tu máme komfortní režim, desátý rychlostní stupeň, 1800 ot./m. a dálniční rychlost okolo 140 km/h, naprostá pohoda panující na palubě. Na straně druhé sportovní režim, manuální řazení, druhý rychlostní stupeň a v rychlosti lehce nad 100 km/h vás převodovka v klidu pouští do efektního omezovače. Ufff, naprostá fantazie, navíc ve voze, který vypadá, jako kdyby ho zrovna vyndali z Louvru.

Zvukový projev atmosférického osmiválce je nádherný a naprosto návykový, a to v celém jeho spektru otáček. V pásmu od 50 do 70% navíc dochází k otevření škrtící klapky, které se velmi znatelně propisuje také do jeho zvukového projevu. Projev motorizace letící k omezovači se tedy v určitý moment ještě zintenzivní a vy máte pocit, že tento osmiválec se jednoduše rozhodl spáchat sebevraždu, ale opak je pravdou, motorizaci otáčky vysloveně chutnají. Se staženou střechou si pak osmiválcovou symfonii vychutnáte ještě o poznání více.

Mohlo by vás zajímat:  První jízda - Peugeot 208 GTi

Desetistupňový automat při klidném tempu řadí neskutečně hladce a s motorizací si jen pohrává, v ostrém tempu je to pak úplně jiný příběh. Rychlost přeřazení je vesmírná, v manuálním režimu vás pak převodovka na požádání pustí do omezovače, samozřejmostí jsou také automatické meziplyny při podřazování, které jsou doprovázeny nebývale hutnou zvukovou kulisou jdoucí z výfukové soustavy.

Jedinečnou spolupráci motoru a převodovky úspěšně doplňuje také dokonalé řízení. To je v případě LC 500 (CV) adekvátně rychlé a velmi přesné, navíc podporované řízenou zadní nápravou. Na jedné straně se tedy „elcéčko“ pohybuje s ohromnou lehkostí a je nebývale komfortní, na straně druhé stačí vypnout stabilizaci a z vozu se stává driftovací nástroj, který je však velmi dobře čitelný a ovladatelný.

 

4
Foto: Jan Horský

Závěrem

Lexus LC 500 ve variantě kupé pořídíte od 2 988 000 Kč, a to ve výbavovém stupni LUXURY, vrcholné provedení ULTIMATE EDITION pak přijde na 3 499 000 Kč včetně daně. I nadále zde platí, že stran pořizovacích cen je jedno, zda si pořídíte čistokrevný osmiválec (LC 500), nebo hybridní šestiválec (LC 500h).

Testovaná verze CONVERTIBLE pak ceníkově lehce přitvrzuje a vůz této specifikace je v nabídce od 3 528 000 Kč, opět ve výbavovém stupni LUXURY, vrcholné ULTIMATE EDITION pořídíte od 3 699 000 Kč včetně daně. LC s plátěnou střechou je pak v nabídce pouze s atmosférickým osmiválcem pod kapotou.

Lexus LC 500 (CV) je bezesporu naprosto výjimečným vozem, se kterým je radost sdílet každý ujetý kilometr. To, jak intenzivně umí zapůsobit na své uživatele je až zarážející. Jeho naprosto famózní exteriér, komfortní a precizně zpracovaný interiér doplňuje nebývale různorodý jízdní projev, to vše je pak v kontextu s konkurencí navíc dostupné za rozumné pořizovací ceny.

Zda jít do aktuálně testované verze Convertible nebo do verze kupé s pevnou střechou? Řekl bych, že takto ta otázka ve většině situací položená nebude. Obě verze „elcéčka“ jsou však naprosto dokonalé a každá z variant přichází se svými výhodami, zatímco kupé je o něco lehčí, očekávaně tužší a také levnější, testovaná verze Convertible přichází s neodmyslitelnými výhodami vozů se stahovací střechou.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora