Škoda Superb 2.0 TDi 4×4 – český křišťál s pohonem všech kol

Redakčnímu testu jsme tentokrát podrobili vůz značky Škoda a to její prémiový model Superb. Jednalo se o naftové provedení s výkonem 110kW, manuální šestistupňovou převodovkou, výbavou Style a pohonem 4×4.

Právě pohonné ústrojí 4×4 je tím co nás na testovaném voze zajímalo nejvíce. Škoda Superb je totiž vozidlem, o jehož kvalitách není třeba pochybovat. V minulosti jsme se o tom již sami přesvědčili v rámci našeho redakčního testu.

Oblíbenost pohonu 4×4 je jasně patrná a tato vozidla jsou v dnešní době i poměrně cenově dostupná. Nejvíce zástupců samozřejmě připadá kategorii SUV, ale i ostatní modely jsou s tímto pohonem velmi oblíbené a prodávané. Pohonné ústrojí 4×4 je na trhu k dostání hned v několika variantách, od stálého přes mezinápravovou spojku až po hybridní. Na výběr tedy máte opravdu z široké palety nabízených vozů s tímto pohonem. V nedávné době provedl celkem zajímavý průzkum trhu německý Auto Bild Allrad, který na základě ankety zveřejnil nejlepší čtyřkolky na trhu. Vítězem v kategorii s cenou do 40 000 Eur mezi dováženými vozy do Německa se stal právě námi testovaný Superb 4×4.

Automobilka Škoda nabízí pohon všech kol hned u čtyř svých modelů, jedná se o Octavii, Superb, Karoq a Kodiaq. V rámci koncernu Volskwagen si s pohonem všech kol automaticky spojíte pojem Haldex, neboli označení pro mezinápravovou vícelamelovou spojku. Samotná mezinápravová spojka si v průběhu let prošla jistým vývojem, aktuálně se bavíme o její již páté generaci. Vícelamelová spojka je umístěna u zadní nápravy a její konstrukce je v rámci páté generace zase o něco jednodušší a lehčí. Obsahuje šestipístkové axiální čerpadlo s odstředivým ventilem, které je poháněno elektromotorem.

O vše se dále stará vcelku logicky řídící jednotka samotného pohonu, která řídí otáčky hnacího čerpadla a čím jsou otáčky čerpadla vyšší, tím větší hnací moment může mezinápravová spojka na zadní kola přenést. Samozřejmě hlavní roli v pohonu 4×4 hraje elektronika. Elektronické řízení mezinápravové spojky umožňuje zapojení pohonu všech kol i u stojícího vozidla. Elektronika dále díky informacím například z polohy plynového pedálu, otáček motoru nebo úhlu natočení kol, umožňuje v rámci milisekund měnit procenta točivého momentu mezi jednotlivá kola. Točivý moment je na čtveřici kol přenášen zcela automaticky a v závislosti na úrovni trakce.

Mezinápravová lamelová spojka je, co se konstrukce týká, u všech modelů Škoda stejná. Liší se akorát svým softwarovým naladěním, které odpovídá jednotlivým modelům vozů z palety značky Škoda.

Vraťme se ale zpět od definice pohonného ústrojí k testovaného vozu. Škoda Superb je velmi komfortním, prostorným a pohodlným vozem. U testované verze bych ocenil adaptivní podvozek, jehož ovládání je zahrnuto do voliče jízdních režimů, který nabízí možnosti Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual. V režimu Comfort je jízda nadmíru pohodlná a až překvapivě houpavá, režim Sport pak nabízí jasné a znatelné ztvrdnutí podvozku. Nastavení podvozku je však automaticky proměnné na úkor bezpečnosti jízdy, v případě nastavení tlumičů do komfortního režimu a nečekaného ostrého průjezdu zatáčkou, tlumiče automaticky a velice rychle ztuhnou a podvozek potřebně přitvrdí.

Naopak slabší stránkou vozu je chování motoru v nízkých otáčkách, jednoduše netáhne odspodu. Musíte chvíli počkat, než se motor dostane do středních otáček a dostaví se zátah turba. Tomuto nedostatku lze s testovaným manuálním šestikvaltem předejít včasným podřazením, i když to obvykle nebývá ta hlavní věc, na kterou při jízdě zrovna myslíte. Osobně si myslím, že DSG převodovka by si s touto neduhou měla poradit o poznání lépe. Motor jinak disponuje dostatečným výkonem i příjemným zvukovým projevem.

Systém pohonu 4×4 pracuje velice dobře, je však otázkou do jaké míry jste ho zrovna ve Škodě Superb schopni využít. Jeho přítomnost nese navíc jistou daň v podobě vyšší pořizovací ceny, vyšší hmotnosti vozu a s tím spojenou vyšší spotřebu paliva. My jsme s ním v rámci redakčního testu jezdily za rovných 7 litrů nafty.

Námi testovaná verze se vznětovým dvoulitrovým motorem, manuální šestistupňovou převodovkou, výbavou Style a pohonem 4×4 startuje na cenovce 893 900kč včetně DPH.

Škoda Superb je velmi dobré auto a to nejen po stránce estetické, ale také po stránce technické a praktické. Jeho vnitřní prostor, včetně toho zavazadlového je ohromující. Osobně si dovedu představit, že jsem jeho vlastníkem, nevolil bych však manuální převodovku, která mi k danému vozu jednoduše nesedí.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G AT Revolution - i po modernizaci stále na výbornou