Test Mazda 3: Diesel na benzín, hybridní technologie a spousta stylu a elegance

Btrhdr

Je mnoho věcí, kterými tato Mazda 3 dokáže zaujmout. Je to skvělý vzhled, elegance, praktičnost, pohodlí, ale hlavně… Ano, je to motorizace. V podstatě revoluční motor Skyactiv-X, který lze charakterizovat, pokud nechceme zacházet do složitých technických detailů, jako naftový motor na benzin. A jak se autu v našem testu dařilo?

Design

Mazda 3 sedan vypadá na první pohled skvěle a elegantně. Nejenom charakteristicky nižší zadní část, dvě větší koncovky výfuku, zatmavená zadní okénka, ale také výrazná maska chladiče, dominantní chromové prvky, povedený tvar světel a celkově elegantní tvar kapoty dělají z Mazdy 3 auto, za kterým se každý ohlédne a na parkovišti ho bude okukovat. Tím si buďte jisti. Ostatně napomůže tomu i prémiový, několika vrstvý lak, s výrazným perleťovým efektem, který se u našeho testovacího modelu rozhodně lišil od běžné, rozhodně ne tak povedené metalízy, která takový wow efekt prostě nenabídne.

Foto: David Hampl

Nečekejte tu žádné výrazné ostré hrany a agresivní linie. Naopak vás Mazda 3 sedan příjemně potěší svými plynulými, elegantními liniemi, které jsou kombinovány s řadou hladkých ploch, tedy ne mnoha prolisů, jak jsme u řady jiných vozidel zvyklí. A při prvním pohledu si musíte jasně říci, že to prostě funguje a k tomuhle autu a jeho laku to dokonale sedí.

Interiér

A styl a elegance vás čeká i po otevření dveří. Zaujmou především vyvedená bílá sedadla, bílá barva na palubní desce, stejnobarevné, ale viditelná prošívání. A to vše skvěle kontrastuje s černou i pár lesklými prvky, které najdeme primárně na volantu. Nechybí ani kvalitní materiály, tedy žádný odpudivý tvrdý plast rozhodně nečekejte. Zajímavě posazen je samotný displej, který se taktéž pyšní originálním tvarem. Potom stačí nahlédnout kousek nad něj, na povedené zpětné zrcátko, které nemá žádný nevzhledný široký černý rámeček, ale elegantní lesklou linii kolem dokola. Design se tu řešil téměř v každém detailu. Co naopak vytknout, to je určitě řadicí páka, která vypadá v tomto interiéru až moc obyčejně, nudně, klasicky. Škoda.

Design však rozhodně neválcuje praktičnost ovládání, což je dobře. V dobrém dosahu jsou všechna ovládací tlačítka, která taktéž působí velmi příjemným elegantním dojmem, že do toho interiéru prostě patří. A to ať už zamíříte k těm na levé straně za volantem, nebo k těm na středovém panelu i palubní desce. Zapomeňte i na komplikovaná ťukání na displej, jelikož jeho ovládání řeší praktické kolečko, joystick na středovém panelu, skvěle dostupný i s opřeným loktem na loketní opěrce. Můžete se tak stále věnovat jízdě, mít pohodlný posez a přitom jednoduše nastavovat nebo ovládat to, co chcete. A navíc, i kolem joysticku najdete pár tlačítek pro rychlý přístup tam, kam zrovna potřebujete. Nevýhodou joysticku může být snad jenom zadávání adresy do navigace, kdy i volbu písmen řešíte otáčením na jednu a druhou stranu, což u delších měst není zrovna rychlé.

Mohlo by vás zajímat:  Renault Alaskan dCi 190 4x4 AT – sdílená kvalita
Foto: David Hampl

Hned po nastartování vás však zaujme ještě jedna stylová vychytávka, od které by se řada ostatních automobilek mohla učit. Je to head-up displej. Ano, možná si řeknete, že ten už je dnes téměř všude. To je sice pravda, ale často v podobě nevzhledného sklíčka. Tady ne, zde se potřebné informace promítají přímo z útrob palubní desky na sklo před vámi, takže celkovou eleganci skutečně nic nenarušuje. A navíc díky nastavení umístění máte daná data zobrazena tam, kde je chcete mít. A to přehledně, jelikož vás jistě zaujme jeho celkem dominantní velikost, ale ne až taková, aby to jakkoliv rušilo přirozené zorné pole.

Jízda

První otázka je jasná. Jak motor Skyactiv-X, tedy diesel na benzín jede? S jednoduchou odpovědí, že dobře, se asi nespokojíte. Proto připomeňme na úvod, že kromě této revoluční motorizace je tu i mild-hybridní systém, který vozu mírně pomáhá při rozjezdech, ale také pomáhá napájet různé další systémy auta. A co se stane po nastartování? Žádné hlasité bublání zde nečekejte, jelikož motor je příjemně tichý, což se výrazně pozitivně podepíše i na komfortu jízdy, kdy vás nijak neruší jeho hluk. Možná v určitých otáčkách vám chvíli přijde, že máte pod kapotou diesel, ale spíše můžeme říci, že jde o subjektivnější pocit v tom, co chcete slyšet.

A jak vlastně revoluční motor Skyactiv-X funguje? Abychom to vzali co nejrychleji, uveďme, že motor má zapalovací svíčky, do válců se vstřikuje chudší směs paliva, ale při velké kompresi. Poté je bohatší směs v menším množství vstříknuta do oblasti svíčky. Dojde k zážehu od zapalovací svíčky, vznítí se i zbytek prvně vsříknutého paliva. A takhle, jednoduše řečeno, revoluční motor funguje. A jeho výhoda? Především větší čistota spalování oproti klasickému dieselu, také příznivá spotřeba oproti klasickému benzínu, ale v případě potřeby i stále solidní vlastnosti, jako u benzinu. Zkrátka a jednoduše, Mazda se u svého motoru Skyactiv-X jednoduše snaží o kombinaci toho nejlepšího z obou typů klasických spalovacích motorů. A můžeme potvrdit, že jí to jde velmi dobře.

Foto: David Hampl

O veškeré řazení se stará automat, který sází rychlosti plynule a spolehlivě, což se na komfortu, ale i případné potřebné pružnosti jízdy podepisuje pozitivním způsobem. Ale kdo by chtěl mít vše přece jenom ve svých rukou, pádla pod volantem mu umožní řadit jednotlivé rychlostní stupně. A v případě potřeby ještě drobné agresivity můžete aktivovat režim sport, který je kromě toho běžného jediným dalším, který si v Mazdě můžete aktivovat. Nevýhodou jeho aktivace je ale to, že ho neaktivujete při zapnutém tempomatu. Ten musíte nejprve zrušit, změnit jízdní režim a pozor – tempomat už nezapínat, jelikož se vám sportovní režim znovu deaktivuje. Ten můžete využít jenom vy sami, s nohou na plynu a brzdě. Tohle rozhodně hodnotím jako velký fail, který je obtěžující a nelogický.

Mohlo by vás zajímat:  KTM 890 Adventure: Jízda nemusí končit tam, kde končí silnice

Co možná mnohé překvapí, bude první sešlápnutí brzdového pedálu. V tu chvíli si budete říkat, že Mazda 3 by mohla brzdit přece jenom o něco lépe, a abyste zabrzdili, je nutné sešlápnout pedál opravdu hodně a intenzivně. Nejde však o chybu, ale vlastnost. Nezapomeňme na to, že Mazda 3 je mild-hybrid, a tak chce získávat energii, která by jinak přišla vniveč. Při mírném brzdění primárně rekuperujete, a v tu chvíli nastavení brzd dává logický smysl. Po pár kilometrech si na ně zvyknete a v tu chvíli pochopíte, proč vám na začátku přišlo, že auto brzdí „málo“. A dokonce vás to donutí i více předvídat, plachtit a samozřejmě snažit se více rekuperovat. A tak šetřit i benzin spalovaný „nafťákem“.

Funkce a výbava

Pár drobností tu již padlo, ale pojďme se podívat blíže na to, co naše Mazda 3 nabízí. Začněme třeba pamětí sedadla pro dva řidiče, což se v rodinách hodí více než dost. Samozřejmostí je adaptivní tempomat, s příjemným ovládáním na volantu pomocí kolébkového tlačítka. Ten funguje opravdu spolehlivě a nenastala chvíle, kdy by z něho měl člověk pocit určitého nebezpečí. Naopak. A jelikož funguje až do nuly, je popojíždění v kolonách podstatně snesitelnější. Navíc díky kolébkovému tlačítku jednoduše nastavím jednu ze 4 vzdáleností tak, jak potřebuju. Pohybem nahoru a dolů můžu přidávat nebo ubírat. Podle toho, co zrovna chci, a ne několikrát vymačkávat, než se dostanu na vzdálenost, kterou potřebuji.

Foto: David Hampl

O bezpečnou jízdu se stará i systém hlídání mrtvého úhlu, který zobrazuje nejenom čtvereček v zrcátku, ale můžu je mít zobrazeny přímo v kokpitu, nebo i v head up displeji. Nadneseně řečeno, zrcátka při jízdě téměř nepotřebuji, a vše co se děje kolem mě mám před sebou. Především řidičky, ale i nezkušené řidiče Mazda 3 zaujme množstvím kamer, díky kterým lze auto pohodlně zaparkovat kdekoliv. A ty zaujmou opravdu velmi dobrým rozlišením. Stačí stisk tlačítka „view“ a můžete aktivovat ve dvou pohledech přední kameru, nebo i pohled takzvaně shora, který dá dokonalý přehled o situaci kolem vás. Ideální, pokud nechcete tak krásné auto odřít na parkovišti, nebo u chodníku. To eliminuje i automatické sklopení zrcátka, díky kterému vidíte lépe na zadní kolo a jeho vzdálenost od chodníku. Jediné, čeho se však při vystupování leknete, je odemknutí vozu při vypnutí motoru. Tenhle zvuk neznalé opravdu vyděsí a rozhodně by nebylo od věci ho ztlumit a udělat příjemnějším.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D MIVEC

Mnohé může potěšit systém aktivního řízení, který však spíná, až když má auto úplnou jistotu, takže na úsecích kde často konkurenční auta bez problémů převzala kontrolu, v Mazdě 3 ji mám stále spíše já. Navíc i po aktivaci nelze říci, že bych mohl nechat vše na autě a věřil mu. Tento prvek doporučuji brát spíše jako určitou pomoc, než jako výbavu, kdy se budete chlubit, že v autě jedete bez držení. Nemuselo by to dobře dopadnout, protože jízdní stopa není držena úplně optimálně a spíše vás bude auto směřovat do čar. Ostatně i to, že se aktivuje spíše při nižších rychlostech, význam tohoto prvku jenom potvrzuje. Na druhou stranu systém navracející auto do jízdní stopy, po najetí na čáru, funguje naprosto skvěle, přesně, plynule a spolehlivě. A k tomu se přidají i vibrace na volantu a pípání, což jistě probere i případného řidiče v mikrospánku.

Foto: David Hampl

Že je auto jako stvořené i pro ženy, potvrzuje nejenom jeho dokonalý vzhled, nebo systém kamer k parkování. Je tu také bezklíčový vstup a startování tlačítkem. Takže postačí, když bude klíček součástí obsahu dámské kabelky a nic nebrání nasednutí a jízdě. Velmi prakticky hodnotím mapové podklady, jelikož i s vypnutou navigací dostanete u některých křižovatek informaci, jakým směrem vede ta která odbočka. Vhodné jako doplněk, pokud jedete po paměti a někde nastane chvíle, kdy si nejste úplně jistě. Není tak nutné navigaci aktivovat, ale hned vidíte hlavní směr, kterým se vydat.

Shrnutí

A jak náš test uzavřít? Jinak, než pozitivně to nejde. Elegantní design, unikátní motor beroucí to nejlepší z „obou světů“, povedený interiér, slušná výbava a optimální dávka komfortu. Mazda 3 zkrátka ví, jak zaujmout a kdo do ní sedne, může si být jistý, že toto auto není jenom na ozdobu. Naopak.

Zdroj: Autorský text

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora