TEST MAZDA 3 E–SKYACTIV X 186 – lehká elektrifikace X

Mazda je i nadále svá, a to je rozhodně dobrá zpráva pro ty, kteří oceňují její originální přístup k pohonným jednotkám pod kapotou jejích vozů. Značný odpor k přeplňování a vyšší kubatury nabízených motorizací jsou i nadále trendem, který si automobilka drží.

Nejnovějším počinem v rámci portfolia nabízených motorizací se stal lehce elektrifikovaný „diesel na benzín“. Ano, jedná se o jednotku Skyactiv-X, která díky mild hybridní technologii dostala navíc označení E. Tuto motorizaci jsme pak vyzkoušeli pod kapotou toho nejpohlednějšího vozu z portfolia automobilky, tedy modelu 3 Hatchback.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Mazda 3 je i nadále nabízena ve dvou karosářských provedeních. Zatímco sedan přichází s jistou dávkou elegance v podobě klidných a spíše usedlejších křivek, hatchback je o poznání dynamičtější a výrazově dravější.

Karoserie hatchback nabídne velmi celistvé a poměrně jednoduché tvary. Výrazově však velmi efektně pracuje s proporcemi a rozložením jednotlivých partií v rámci své karoserie. Mazda 3 hatchback disponuje poměrně velkým přesahem karoserie před přední kola a kontrastně malým přesahem v rámci zadní partie.

Velice elegantní optická vyváženost vozu je pak docílena mohutným a ve výsledku skvěle vypadajícím „céčkovým“ sloupkem.

Výrazný přesah přední partie pak podtrhují značně zakrojené světlomety, které vozu dodávají na dravosti a dynamice. Přední partii pak samozřejmě nechybí objemná přední maska. Z jejího černého lemování pak efektně vycházejí právě zmiňované přední světlomety.

Bočnímu profilu tedy dominují zmiňované přesahy a masivní „céčkový“ sloupek, dále pak velmi nízká a sportovní silueta.

Zadní partie je pak stejně jako pojetí celého vozu velmi klidná, pracující s jednotlivými proporcemi a detaily. K zásadním patří zadní koncová světla disponující kruhovým motivem, nebo poměrně objemné přesto decentní „lízátko“ pátých dveří. Celá tato partie je pak již tradičně podtržena dvojicí chromovaných koncovek výfuku.      

Foto: Jan Horský

Interiér

Ihned po usednutí do vozu mi automaticky naskakují vzpomínky na předchozí testované vozy této značky. Nejen palubní deska, ale celý interiér vozu působí výrazově čistě a elegantně, navíc je kvalitně zpracovaný a disponuje spoustou měkčených ploch.

Samotná palubní deska je svým tvarováním jasně orientována na řidiče. Poměrně objemná palubka přístrojů přechází do dvojice výdechů klimatizace a tvoří tak jeden výrazný a kompaktní celek.

Lehce „zpátečnická“ je Mazda i v interiéru, převážně pak v pojednání jednotlivých ovládacích prvků a v úrovni své digitalizace. Palubka přístrojů nabídne kombinaci klasických analogových ukazatelů otáčkoměru, palivoměru a teploty motoru. Středový ukazatel rychlosti disponuje kruhovým displejem, který přepíná mezi trojicí graficky jednoduchých prostředí.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën D S5 2,0 HDi A/T Sport

Dále tu máme na dnešní poměry celkem skromný displej palubního infotainmentu, který je integrovaný do horní části palubní desky. Jeho ovládání probíhá pomocí kruhového ovladače, který funguje velmi jednoduše a intuitivně.  Grafické prostředí displeje infotainmentu je také celkem jednoduché, o to však přehlednější.

Testovaná trojka byla vybavena šestistupňovým manuálem, který je v případě Mazdy vždy příjemným zpestřením. A to nejen pro jeho příkladnou ergonomii, tedy umístění a výškové nasazení v rámci středového tunelu, ale také pro jeho přesné a krátké dráhy řazení.

K tradičně příjemným prvkům interiéru dále také patří multifunkční volant. Ten disponuje poměrně subtilním věncem a velmi vzhledným rozmístěním jednotlivých jeho ovladačů.

Za volantem trojky se sedí opravdu nízko, palubní deska a středový tunel vás pak příjemně obklopují. Přední pozice nabídnou místa dostatek, u zadních pozic je to již o něco horší v místech nad hlavou. Zde je jasně patrná daň za krásu v podobě nízké siluety střechy vozu.

Samotný zavazadlový prostor nabízí základních 330 litrů objemu, po sklopení opěradel 1019 litrů.

Foto: Jan Horský

Elektrifikace motorizace Skyactiv – X

Motorizace Skyactiv-X je benzínovou pohonnou jednotkou, která v určitém okamžiku částečně pracuje v režimu, který je podobný těm vznětovým. Motorizace pracuje s velkým kompresním poměrem (konkrétně se jedná o hodnotu 15:1), díky kterému je do spalovacího prostoru pouštěna velmi chudá směs.

Přítomna je však i klasická svíčka, která zapaluje jen velmi malé množství směsi, které společně s velkým tlakem ve válci způsobí následné vznícení zbytku chudé směsi.

Tento způsob pak přináší lepší a důkladnější spalování směsi, které probíhá za vyšší teploty. To vše by pak mělo mít přesah do lepší výkonnosti vozu, nižší spotřeby a do nižších hodnot produkovaných emisí.

Součástí této technologie je pak i malý řemenem poháněný kompresor, který se stará, aby se do tohoto systému (SPCCI – svíčkou řízené kompresní zapalování) dostalo potřebné množství vzduchu.

Při potřebě maximálního výkonu, nebo v případě extrémně opačném funguje motor v klasickém zážehovém režimu. Přepínání mezi klasickým režimem a režimem SPCCI pak probíhá zcela automaticky.  

Jak už jsem uvedl v samotném úvodu, motorizace Skyactiv-X je nově mild hybridem. Vůz je tedy vybaven 24 V starter – generatorem, který vozu napomáhá například účinnějším chováním systému start x stop (prodlužuje tak dobu vypnutého motoru do doby puštění brzdového pedálu namísto sešlápnutí pedálu spojkového).

Fungování testované motorizace Skyactiv-X může působit celkem složitě, v reálu se však pohonná jednotka projevuje jako klasická atmosféra, na kterou jsme v podání automobilky Mazda již zvyklí. Motorizace je v případě trojky naladěna na výkon 137 kW (186 koní), kterého je docíleno při 6000 otáčkách za minutu. Vrchol točivého momentu 240 Nm pak dosahuje při 4000 otáčkách za minutu. Tedy i tato motorizaci jednoznačně miluje otáčky a k dosažení svižné jízdy ji musíte jednoduše točit.

Mohlo by vás zajímat:  TEST: Nissan Leaf

S dynamickou jízdou pak trojka rozhodně nemá žádný problém, na ruku tomu jde skvělý, spíše tužší podvozek, výborné řízení a dobře fungující ergonomie uvnitř vozu. Ke skvělému jízdnímu prožitku dále přispívá také šestistupňový manuál, který je dobře odstupňovaný a navíc disponuje již avizovanou skvělou kulisou řazení.

Mazda 3 je tedy i nadále řidičským vozem, který vás bude bavit řídit. Platí to i o testované motorizaci X, která se svojí aktuální lehkou elektrifikací snaží být zase o něco úspornější.

Během týdenního redakčního testu jsem s Mazdou „na sporo“ skoro vůbec nejezdil. Její vzhled a charakter vás jednoduše nutí k naprostému opaku. Průměrná spotřeba pohybující se okolo 6,5 litru na 100 km je pak v tomto případě více než slušná.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Ceník pro rok 2022 hovoří zcela jasně, Mazda 3 hatchback startuje na 555 900 Kč včetně DPH. Zde se jedná o základní benzínový dvoulitr s mild hybrdiní technologií e-Skyactiv G122 se 122 koňmi a manuální převodovkou. Základní automat pak se stejnou motorizací pořídíte od 660 900 Kč.

Testovaná motorizace e-Skyactiv X je v nabídce od 640 900 Kč. Námi testovaný vůz byl navíc vybaven paketem GT PLUS, paketem Sound + Luxury a prémiovým lakem Soul Red Crystal, jeho výsledná cena se tak dostala na částku 763 800 Kč včetně daně.

Mazda 3 hatchback je pro mě po stránce vnějšího designu ohromně povedeným vozem, který nabídne velmi originální tvarování pomocí jednoduchých linií a vyvážených proporcí. Vůz je pak elegantně kompaktní, přesto značně dynamický.

Interiér v duchu Jinba Ittai (propojení vozu a řidiče) funguje ergonomicky výborně, navíc nabídne kvalitní a uživatelsky příjemné zpracování.

Testovaný Skyactiv-X pak přináší projev klasické atmosféry se všemi jejími převládajícími pozitivy, ale samozřejmě i negativy. Na druhou stranu na to, jak auto vypadá a jezdí, určitě by si po stránce motorické zasloužilo lehkého okořenění.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

 

 

 

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora