Volkswagen Passat patří mezi nejlepší manažerské vozy. Testem benzinového dvoulitru to potvrzujeme

Zpráva o tom, že je Volkswagen Passat nejlepším manažerským vozem přišla právě ve chvíli, kdy jsme tento populární vůz testovali. Mohli jsme se tak na vlastní kůži přesvědčit o tom, nakolik je tato zpráva pravdivá a zda si vůz takovou popularitu zaslouží, nebo nikoliv. A jaký je verdikt? Prozradí ho náš test věnovaný vozu Volkswagen Passat 2.0 TSI DSG 7.

Design vozu

Designově není vozu skutečně co vytknout. I přes svou svou velikost dokáže stále působit spíše elegantním než přehnaně robustním dojmem a díky řadě zajímavých prvků umí upoutat na první pohled. Láká na chromovanými liniemi lemovanou přední masku chladiče s decentním R, které jasně naznačuje, v jaké-že verzi to sedíme. Stylově jsou tvarovány i přední světlomety, nebo povedené prolisy kolem mlhovek ve spodní části předního nárazníku. Parádně vypadá Volkswagen Passat i z bočního pohledu, kde je důraz na eleganci a styl opět podpořen několika chromovými liniemi.

Celá karoserie přechází decentně do zadní části, která možná může vypadat spíše stroze až obyčejně, ale stačí sjet očima o kousek níže a všimnout si třeba povedených koncovek výfuku, které mají naznačit, že vůz není jenom pro pohodlnou jízdu, ale že zvládne i tu trochu dravější. Zajímavým prvkem je i výrazné logo VW, kterým se nejenom otevírá zavazadlový prostor, ale který ve své spodní části skrývá i couvací kameru. Ta nikde nehyzdí povedený design, stejně jako nehrozí její ušpinění. Při couvání se automaticky vyklopí, poté se logo vrátí do své původní polohy.

Nijak nezklame ani design interiéru, který je povedeně čistý hlavně díky tomu, že řada ovládacích prvků je skryta v nabídce infotainmentu. Po setmění skvěle vypadají i svítící linie na předních i zadních dveří. Skvěle jsou řešeny i výdechy klimatizace, které perfektně navazují na chromové linie v palubní desce. Snad jenom škoda toho, že na místě kde bychom čekali analogové hodiny, nacházíme jenom nápis „Passat“.

Praktičnost vozu

I když Volkswagen Passat často zvolí ti, co hledají pohodlné manažerské auto, klidně se může stát praktickým vozem pro rodinu. Alespoň pokud jde o velikost zavazadlového prostoru, na jehož konec díky své délce téměř nedohlédnete. Samozřejmostí je i jeho možné rozšíření pomocí sklápěcích zadních sedadel. Pro jejich sklopení stačí pouze zatáhnout madlo u horní hrany kufru a sedadlo je sklopeno. Bez nutnosti otevírat zadní dveře a cokoliv dělat ručně. Opomenout nelze ani dostatek místa jak na předních, tak i na zadních sedadlech. Na dlouhé cesty je Volkswagen Passat skvělou volbou, i když pojedete s celou rodinou, plně naloženi.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Amarok Aventura V6 4Motion – mocný vidlicový šestiválec a komfortní jízdní projev

Jízdu může zpříjemnit třeba také masážní sedadlo řidiče, ať už při cestě na rodinnou dovolenou, nebo při cestě na obchodní schůzku. Samozřejmostí jsou i všemožné úložné prostory, včetně prakticky umístěné přihrádky na mobil. O co více jsme ocenili možnost spárování kromě Bluetooth také pomocí NFC, o to méně nás nadchlo, že přihrádka nenabízela bezdrátové nabíjení. Zklamáním bylo i to, že sedadlo se nastavuje částečně elektronicky a částečně mechanicky, pomocí pumpování ruční pákou.

Dobře hodnotíme například počet senzorů, které nás přesně informovaly, jak daleko jsme od překážky jak vpředu a vzadu, tak i z boční části, což se hodí nejenom při parkování. O něco méně praktická se nám jevila parkovací kamera, od které jsme očekávali, že v noci nabídne podstatně lepší zobrazení toho, co se za vozem děje. I když teploty během našeho testu nebyly až tak nízké, přesto jsme vyzkoušeli vyhřívání sedadel a volantu, který lze stejně jako sedadla nastavit hned ve třech intenzitách ohřevu.

Jízdní vlastnosti

Pod kapotou naší testované verze se nacházel dvoulitrový benzinový čtyřválec TSI s výkonem 140 kW a s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG. Tato kombinace slibovala příjemnou pohodlnou jízdu v podstatě bez jakéhokoliv cukání, ale s jistotou, že pokud sešlápneme plyn, můžeme mít na tachometru stovku za 7,5 sekundy, nebo můžeme počkat na maximálku až 238 kilometrů v hodině. Nutno říci, že odhadovat rychlost bez sledování tachometru šlo velmi těžko, protože jízda v Passatu navozovala dojem, že jedeme podstatně klidněji a pomaleji, než byla skutečnost. Že jde o auto bez problémů vhodní i na delší trasy umocňuje kromě pohodlnosti fakt, že má nádrž o objemu 66 litrů a tak není třeba mí s papírovou spotřebou 6.3 / 8.3 / 5.2 obavu z toho, že budete dny trávit na čerpacích stanicích.

Naprosto skvělou funkcí v našem testovaném Passatu je Travel assist, který ještě posouvá pozitivní vlastnosti adaptivního tempomatu. Tento systém automaticky zpomaluje a zrychluje podle toho, jaká je v konkrétním úseku maximální povolená rychlost. Navíc se neděje až ve chvíli, kdy detekuje příslušnou značku. O rychlostním omezení ví dopředu a tak auto zpomalí až před ním a vy do konkrétního úseku vjíždíte s maximální povolenou rychlostí na tachometru. Jakmile je úsek ukončen, auto opět samo zrychlí na povolenou devadesátku, či stotřicítku na dálnici. Dokonce vám přibrzdí i před kruhovým objezdem a tak s aktivovanou funkcí Travel assist můžete obě nohy nechat bezpečně pod sedadlem. Samozřejmostí je také kombinace této funkce s adaptivním tempomatem, který funguje až do 0 km/h a tedy bezpečně zastaví za vozem před vámi. K opětovnému rozjetí však bez vaší iniciativy nedojde. Co však spustí samo, to je start-stop systém, který nastartuje už ve chvíli, kdy se před vámi rozjíždí auto a očekává se, že i vy se za chvíli vydáte vpřed.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyota C-HR 1.2 Turbo

Výhodou adaptivního tempomatu je též možnost jeho aktivace nejenom během jízdy, ale i při stání, a tak se připravit na bezproblémový provoz. A když říkáme bezproblémový, tak skutečně, jelikož Volkswagen Passat se vás během jízdy snaží držet i mezi příslušnými čárami a tak vaše ruce na volantu spíše odpočívají, než že by byly potřeba k řízení vozu. Používat je budete tedy hlavně při vyjíždění a parkování, kdy je třeba zařadit správný rychlostní stupeň. Hned zde oceníte přítomnost tlačítka start/stop systému, který dnes většina řidičů ihned po nasednutí vypíná. Ovládací prvek je snadno přístupný bez nutnosti hledat ho po interiéru.

Co se může během jízdy jevit jako problém je fakt, že řadu věcí je nutné nastavit přes dotykový displej. Na druhou stranu stačí k němu přiblížit ruku, kterou detekuje čidlo a už nechá vyjet základní kontextovou nabídku. Dále nechybí možnost ovládání gesty, kdy můžete z jedné obrazovky na druhou přecházet bez dotyku, jenom mávnutím tuky. Praktickou věcí je o drobné sklíčko v lemu zrcátku, které ukazuje problikávání směrovky, a vy tedy při pohledu do zpětného zrcátka víte, že blikáte. Co se naopak moc nepovedlo a působí lacině, to je až zbytečně výrazný signál mrtvého úhlu. A to ať už po stránce designové, tak po stránce výrazného světla, které se rozsvítí.

Závěrečné shrnutí

Jak tedy nejpopulárnější manažerský automobil Volkswagen Passat z našeho testu vyšel? Když pomineme několik zmíněných drobností ať už designových, funkčních nebo ovládacích, tak velmi dobře. Přednosti jasně převládají a během prvních minut vám dají zapomenout, že se vám na autě na první pohled něco nemuselo líbit, nebo vyhovovat. Zmíněný titul nejoblíbenějšího vozu získal Volkswagen Passat zcela oprávněně. A rozhodně nemusí přijít vhod jen manažerům.

Zdroj obrázku: Vlastní fotografie autora

Zdroj: Autorský text

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora