TEST Nissan Juke n-tec 1.6 DIG-T 190k – Ostrý klaun

TEST Nissan Juke n-tec 1.6 DIG-T 190k - Ostrý klaun

Člověk by si řekl, že je to malé stylové auto do města. Spíše pro slečnu ke kadeřníkovi, než pro chlapa na klikaté cesty. Potíž je ale v tom, že tato černá potvora pěkně klame tělem. Na první pohled vypadá nevinně, něžné pohlaví by ho určitě nazvalo roztomilým, ale pod stylovým kabátkem je ostrý jako mrazivé ráno pracovního dne. Jaký tedy byl týden s Nissanem Juke?

 

Design – Extrovert

Jedním slovem povedený! Jedná se o klasický japonský styl plný detailů, křivek a zaoblení. Je jedno, jestli se Vám líbí, nebo ne. Důležité je, že budí pozornost, lidi se na něj chtějí dívat, chtějí jej hodnotit a mluvit o něm. Má osobnost a charakter. Pokud tedy chcete na první pohled zaujmout, je to ta pravá volba. Právě z těchto důvodů se mi moc líbí, jelikož není tak chladný, jako vozy německého koncernu. Japonci si potrpí na detaily, což dokazuje schovaná klika zadních dveří, protáhlé zadní světlomety připomínající sportovního bratříčka Nissan 370Z a skutečně futuristicky pojatá celá přední část vozu. Námi testovaný Juke byl ve verzi N-tec, která nabízí i zajímavá 18″ kola s nevšedním designem.

Interiér – Vše po ruce

Japonské malé vozy mají jednu velkou výhodu, jsou totiž nápaditě zpracované i v interiéru a nijak se nešetří ani na komfortní elektronice. Vše je na dosah, jasně čitelné, žádné složitosti. Začneme u ergonomie místa řidiče. Volant padne výborně do ruky, příjemně se manipuluje s jeho tlačítky a ani nebrání ve výhledu na budíky. Ty jsou velmi dobře čitelné a výstup palubního počítače mezi nimi přehledně zobrazuje základní informace. Minimalistické a účelné. Řadicí páka padne přesně do ruky a díky vyšší poloze to k ní od volantu nemáte daleko. Velmi povedeným řešením je přepínatelné ovládání spodní části středového panelu, jehož display slouží jak pro Drive menu, tak i klimatizaci. Další plusové body získal Nissan za multimediální zařízení nacházející se v horní části. K jeho ovládání stačí pouze lehké doteky a odezva je okamžitá. Zde nemám, co bych vytknul. Při vystupování zaujala i nápaditě zpracovaná klika dveří. Našli byste jinde hezčí?

Mohlo by vás zajímat:  TEST BMW X3 xDrive 30d - Jízda pánů

Nastupování na zadní sedadla odpovídá velikosti dveří, na druhou stranu se nejedná o rodinný automobil, takže vzadu se počítá spíše s dětmi, které si na prostor nebudou moci stěžovat. Nepohodlně se zde necítil ani dospělý člověk. Zavazadlový prostor je často shledáván jako malý, ale „městskou stylovku“ si asi nekoupí člověk, pro něhož je velikost zavazadelníku prioritou. Jeho velikost je dostačující.

Motor a podvozek – Just fun!

Celkově vzato má Juke velice hravý výraz a ta velká osmnáctipalcová kola a široká koncovka výfuku naznačují, že by mohl být i docela rychlý. Ale není, je naprosto ohromující. Pod pravou nohou totiž nemáte pouze plynový pedál, je to brána do světa nekončící zábavy, do světa akcelerace, která snad rezignovala na odpor vzduchu. To vše díky benzínovému čtyřválci DIG-T o objemu 1.6 litru s turbodmychadlem o výkonu 190 koní a točivém momentu 240 Nm, který je k dispozici už od 2000 ot/min. Jeho maximální rychlost končí na hodnotě 215 km/h a z 0 na 100 se dostane za 8 vteřin. Plný výkon motoru pomáhá využít šestistupňová manuální převodovka s krátkými dráhami řazení a poměrně krátkým zpřevodováním. Šestý stupeň mohl být o malinko „delší„. Připlatit si za tuto verzi se opravdu vyplatí, jelikož zážitek z jízdy je velkolepý a je jedno, kdo je před Vámi, s Jukem je předjíždění otázkou okamžiku, na druhou stranu takový výkon vyžaduje zodpovědnost a zkušenost za volantem.

Pomalu se dostáváme k podvozku, kde Nissan opět klame tělem. Na první pohled je docela vysoký, ale při jízdě Vám to vůbec nepřijde. Drží totiž jako přibitý k silnici a náklon v zatáčkách je menší, než byste čekali. Podvozek je tuhý, přesto však ochotně pohlcuje výmoly a nerovnosti silnice. Zkusili jsme jej i na mírně bahnité lesní cestě, kde se příjemně kolébal a neskákal. Takže je dost tuhý na sportovní jízdu a přitom ho můžete vzít na polní cestu bez obav z poškození podvozku. Jak praktické.

Mohlo by vás zajímat:  Další generace Qashqaie+2 se nedočkáme

Závěr – Jasná volba

Týden s Nissanem Juke byl krátký, ale takové bývá všechno krásné. U nás obstál na výbornou díky motoru, převodovce, podvozku a designu. Cenovka testovaného modelu 535 000 Kč (507 000 Kč bez příplatků) se možná zdá jako dost, ale uvědomíte-li si, co Juke na oplátku nabídne, jen těžko byste hledali odpovídajícího konkurenta. Spotřeba se sice pohybuje kolem 8 l/100 km, ale 190 koní musí něco „vypít„. Dá se s ním ale jet i za 6,8 l/100 km, pokud nespěcháte. Nissan Juke na mě zanechal opravdu dobrý dojem, a s čistým svědomím mohu prohlásit, že za své peníze dostanete velkou porci zábavy do města i na okresky, zabalenou do stylového kabátku. Nesmíme zapomenout také poděkovat Nissanu za vstřícné jednání a příjemnou spolupráci.

 

Základní cena testovaného vozu: 455 000,- Kč

Cena testovaného vozu: 535 000,- Kč

 

Klady

– motor

– výkon od 2000 ot/min

– ovládání multimediálního zařízení

– design exteriéru a interiéru

– cena

Zápory

– vyšší spotřeba

– ovládání intenzity osvětlení palubní desky

– aerodynamický hluk

– menší objem zavazadlového prostoru