Test Peugeotu e-2008 GT – plně elektrické kompaktní SUV

0

Po nedávno testovaném elektrickém Peugeotu 208, tu máme dalšího zástupce z portfolia automobilky Peugeot, který se pyšní plně elektrickým pohonným ústrojím.

Avizovaným vozem se stal model e-2008, tedy pohledné a trendy kompaktní SUV, které je určeno převážně do městské džungle.

Model 2008 je stejně jako jeho menší sourozenec osazen podvozkovou platformou CMP (Common Modular Platform), která umožňuje tomuto vozu osazení jak klasickým spalovacím, tak i čistě elektrickým pohonným ústrojím.  

Foto: Jan Horský

Exteriér 

Plně elektrická 2008 se od verze s tradičním pohonným ústrojím nikterak výrazně neliší. Pár změn však na voze najít můžeme a k té nejvýraznější pak zcela jistě patří samotné pojetí přední masky. Bezpečně elektrickou verzi rozeznáte podle plaketky s písmenkem e, která je umístěna na přeních blatnících a na víku zavazadelníku. 

Vnější design Peugeot 2008 disponuje vyšší a robustnější stavbou karoserie, ze které je jasně patrná jeho tvarová příslušnost k vozům SUV značky Peugeot.  

Přední partie nabídne typické pojetí, které je inspirované vozem, ze kterého 2008 vychází, tedy modelem 208. Samozřejmostí je pak objemná přední maska a Full LED světlomety s dnes již tak typickou kresbou „třech drápů“. U plně elektrické verze si povšimněme přední masky, její barevnost ladí s barvou vozu a členění pak vytváří velmi elegantní prostorový efekt, který váš zrak soustředí do jejího středu, kde je umístěno logo automobilky.    

Robustní boční profil disponuje stoupající linkou, která vytváří spodní partii bočního prosklení. Vůz je tak díky tomuto detailu značně dynamický a navíc je tím umocněna mohutnost zadní partie. Té dominuje celkem výrazná horizontální linie s integrovanými koncovými světly, která nesou opět typický světelný podpis. 

Elektrifikace Peugeotu 2008 sebou tedy nepřináší žádné výrazné změny vnějšího vzhledu a i nadále se jedná a o velmi pohledné a nápadité kompaktní SUV.  

Foto: Jan Horský

Interiér

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Elantra 1,6 MPI - Elegantní pohoda

V interiéru elektrické verze se obdobně jako v exteriéru žádné velké změny nekonají.

Samotná palubní deska i nadále vyznává jasné horizontální proporce a jejím ústředním motivem je displej palubního infotainmentu, který nabízí úhlopříčku o velikostech 5, 7 a 10″. Displej, přes který se ovládá mnoho funkcí vozu, pak disponuje již celkem známým prostředím a grafikou. Jeho osazení do palubní desky je výrazné, jasně orientované na řidiče a ergonomicky pak výborně fungující.

V rámci elektrické verze je prostředí displeje palubního infotainmentu rozšířeno ještě o asistent elektrického pohonu, který vás informuje o toku energie, aktuální i dlouhodobé spotřebě, nebo o stavu dobíjení.

Pod samotným displejem palubního infotainmentu jsou umístěny jak čistě dotykové, tak mechanické ovladače. Jejich centralizace a celkem titěrné pojednání uvolňují prostor ostatním prvkům na palubní desce, jako je například výklopná schránka, která disponuje prostorem pro váš mobilní telefon. Dvířka schránky se prakticky vyklápí směrem k vám do vodorovné polohy, po jejím vyklopení se tak příjemně zvětší velikost odkládacího prostoru.  Po stranách této schránky jsou umístěny porty pro klasické USB a USB-C.

Kaplička přístrojů před řidičem je již tradičně v principu I-Cockpitu vyvýšena nad malým a zploštělým multifunkčním volantem. Peugeot však i nové 2008 nadělil kapličku, která disponuje 3D grafickým pojednáním. Informace o voze a řízení se pak zobrazují ve dvou úrovních podle důležitosti a priority. Zobrazované údaje si můžete libovolně personalizovat.

Velikost interiéru je stran šířkových rozměrů odvozena z modelu 208, zde tedy očekávejte spíše méně prostoru. Rozměry interiéru v podélném směru jsou díky většímu rozvoru již o poznání lepší. Tento nárůst pak ocení převážně posádka na zadních pozicích a získal tím také zavazadlový prostor.

Zavazadlový prostor elektrické 2008 nabídne slušných a oproti klasické verzi nezměněných 434 litrů objemu. Dále praktické dvojité dno a příjemně vyvýšenou nakládací hranu.

Foto: Jan Horský

Elektrické pohonné ústrojí

Peugeot e-2008 disponuje elektromotorem o výkonu rovných 100 kW a točivým momentem dosahujícím hodnoty až 260 Nm. Elektromotor pohánějící pouze přední nápravu pak spolupracuje s baterií o kapacitě 50 kWh (využitelných jen 45 kWh).

Mohlo by vás zajímat:  TEST Ford B-Max 1.0 EcoBoost 100k Titanium - Překvapivý šikula

Automobilkou udávaný dojezd elektrické 2008 činí 310 km a kombinovaná spotřeba by se měla pohybovat okolo 17,7 kWh / 100 km.  Já elektrickou 2008 testuji v období, které nebývá elektromobilům zcela po chuti. Plně nabitý vůz tak v zimním období hlásí dojezd okolo 285 km a průměrná spotřeba se během týdenního testu ustálila na 22 kWh / 100 km.

Necelých 300 km dojezdu i v zimním ročním období je však slušný údaj, který vás v rámci dojíždění například do zaměstnání nenutí k neustálému dobíjení. Dobíjení vozu jedenkrát týdně se tak může stát celkem komfortní realitou.

V rámci městského provozu vás elektrická 2008 rozmazluje tichým a komfortním jízdním projevem. 100 kW výkonu a 260 Nm točivého momentu pak vozu navíc propůjčují velmi slušnou dynamiku. Městské prostředí je ideální pro provoz elektromobilu, ať už jsou to případné kolony, nebo jistá četnost míst, která jsou vhodná k rekuperaci. Zde je tedy elektromobil úsporný a ideálně pro město, toho času bezemisní.

Jakmile vyrazíte  „za město“, začíná to být již zajímavější a o poznání dobrodružnější v případě, že se součástí vašich cest stanou také dálnice. Již jsem si toho všiml u nedávno testované e-208 a e-2008 mi to jen potvrdila. V rámci dálničního tempa celkem znatelně stoupá spotřeba a hlavně se výrazně začínají rozcházet kilometry udávaného dojezdu s těmi skutečně ujetými. Plánované delší cesty si tedy vždy raději opřete o nějakou dobíjecí stanici.

Peugeot e-2008 má k dispozici již tradiční jízdní režimy, režim SPORT oproti režimu NORMAL nechá naplno promluvit 100 kW výkonu, vůz tedy intenzivněji reaguje na plynový pedál a změní se také účinnost posilovače řízení pro tužší dojem z řízení. Režim ECO projev motoru naopak výrazně „otupí“ a sáhne také na výkonnost klimatizace, vše ve prospěch většího dojezdu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mazda6 2,0 Skyactiv-G vs. Škoda Superb 1,8 TSI - Není střední jako střední

Klasický volič automatické převodovky je v případě elektrických verzí doplněn o polohu „B“ v rámci které vůz brzdí a zároveň rekuperuje.

Poté co si na fungování vozu v poloze „B“ zvyknete, můžete si v určitých situacích celkem komfortně a libovolně „přibržďovat“ právě posunutím voliče do této polohy, a to bez nutnosti primárně šlapat na brzdový pedál.  

Peugeot e-2008 je vybaven zásuvkou CCS – Type 2, která umožňuje nejen standardní dobíjení střídavým proudem, ale i dobíjení stejnosměrným proudem při maximálním výkonu rychlonabíječky až 100 kW. Při tomto výkonu se baterie nabije na 80% za cca 30 minut.

Vůz je dále vybaven jistou termoregulací baterie, která ji umí automaticky chladit nebo zahřívat. Dále tu máme třífázovou palubní nabíječku o výkonu 11 kW umožňující využít potenciál třífázové rozvodné sítě. 11 kW WallBox tak vůz nabije (0-100 %) za 5 hodin. Budete-li e-2008 nabíjet z domácí zásuvky, počítejte pak s 30 – ti hodinami.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Plně elektrický Peugeot e-2008 je v nabídce vždy se 100 kW elektromotorem a baterií o kapacitě 50 kWh. Volit tak můžete jen míru vybavenosti vozu, základní e-ALLURE startuje na akční ceně 875 000 Kč včetně DPH. Dalšími výbavovými stupni jsou e-ALLURE PACK, e-GT a e-GT PACK. Poslední nejvyšší výbavový stupeň pak v rámci akční ceny pořídíte od 965 000 Kč včetně DPH.

Peugeot si za své plně elektrifikované modely nechá celkem slušně zaplatit, na druhou stranu to v porovnání s jeho konkurencí není nikterak extrémní. Jeho elektromobily totiž jednoduše fungují a nabídnou i slušný dojezd.  Elektrifikace pak nesebrala modelu 2008 nic z jeho líbivého a dynamického vnějšího designu, který je podpořen nápaditým a kvalitně zpracovaným interiérem.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora