Test SsangYong Korando: Manuál, čtyřkolka, a hlavně atraktivní cenovka

Img 20230523 144255

Již více než 60 let je korejská automobilka SsangYong expertem na produkci vozů SUV 4×4. Na náš český trh se s portfoliem pokusila vstoupit hned dvakrát. Pauza po prvním pokusu jasně naznačila, že nebyl příliš úspěšný. Následoval ten druhý, v roce 2019. Opět spojený se zajímavými cenovkami, ale tentokrát už i s designově, kvalitativně i výbavově zajímavými vozy. Jeden z nich, SsangYong Korando, se na týden usídlil u mě. A jak obstál?

Robustní vzhled

Dnešní čtvrtá generace modelu SsangYong Korando působí na první pohled znatelně robustním dojmem. K tomu nepřispívají jenom rozměry vozu, ale i detaily. Jako třeba lemy blatníků, nebo také kliky dveří. I taková drobnost, jako klika zadních dveří o několik centimetrů výše než přední, může opticky navodit cílený efekt. Designově se drží spíše při zemi, více sází na celkovou bytelnost než na nějaké extrémní kreace designérů. Ostatně, proč ne. Na první pohled působí sebevědomým dojmem.

Foto: David Hampl

Bílé provedení testovaného modelu ho tlačí spíše k eleganci, ke které jasně přispívá nemalá dávka chromu. Černé kontrastní prvky přispívají k trochu lepší designové dynamice, díky čemuž nepůsobí přes svou robustnost jako úplný neohrabaný mastodont. Tohle povedené barevné provedení přitom není nijak zpoplatněno. Barva „grand bílá“ je základní barvou. Kdo by se chtěl odlišit, má možnost sáhnout po šedivé, modré, černé nebo červené, s doplatkem 10 900 Kč.

Prostorný interiér

Už samotný exteriér navozuje pocit, že uvnitř nebude nouze o dostatek prostoru. Jak na předních, tak na zadních sedadlech jako pasažér dostávám až překvapivé množství prostoru. Nad hlavou, kolem sebe, i pro nohy. Moje místo však po dobu testu bylo nejčastěji na sedadle řidiče. Samozřejmostí je, že přístrojová deska a středový panel jsou vybaveny nejmodernější zobrazovací a navigační technologií nabízející plnou konektivitu s chytrými telefony pro maximalizaci pohodlí. Nutno však dodat, že použitý 10,25 palců velký HD LCD displej – přístrojový štít, v mém SsangYong Korando, patří do segmentu příplatkové výbavu za 14 900 Kč. Tento displej doplnil klasický infotainment o rozměrech 8 palců.

K ceně auta se chci dostat až později, ale už tady ji musím trochu nakousnout. Je nízká, což se mírně odráží na použití některých materiálů. Přesto ale SsangYong Korando nepůsobí jako „žebrák“. Spíše naopak. Když se po interiéru rozhlédnu, asi bych na první dobrou netipoval tak atraktivní cenovku. Slušné je jak designové provedení, tak i celkově zpracování interiéru. Problém jsem neměl ani s odhlučněním kabiny, kdy schopnost potlačit jak zvuk motoru, tak aerodynamický hluk, hodnotím vcelku slušně.

Mohlo by vás zajímat:  TEST BMW 118i M Sport - Rodinný sportovec
Foto: David Hampl

Jeden motor a spousta výbavy

Sázka na jednu kartu – i tak by se dal označit výběr motorizací. Pod kapotou SsangYong Korando je k dispozici jenom jedna motorizace. Benzínový motor o objemu 1,5 litru, s výkonem 163 koní. Korando může být k dispozici s automatem, ale i s šestistupňovým manuálem, který jsem měl možnost si vyzkoušet já. V případě zájmu o šestistupňový automat Aisin je doplatek 42 900 Kč. Na výběr je také pohon 2WD nebo 4WD. V mém případě jsem usedal do čtyřkolky, která je v konfigurátoru s doplatkem 48 900 Kč.

Má výbava v atraktivní cenovce zahrnovala černý textilní interiér, parkovacího asistenta, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla, dvouzónovou klimatizaci. Nechybělo ale ani bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, či dokonce elektrická zásuvka na 220 V. Dále to jsem měl k dispozici LED mlhovky, osmnáctky kola či LED interiérové osvětlení. K tomu všemu bohatý výčet chytrých systémů a bezpečnostních asistentů, s cílem jízdu nejenom maximálně zjednodušit, podpořit její pohodlnost, ale i zajistit, abych se dopravil bezpečně do cíle. Tento výpis dostupné výbavy si pamatujte, v souvislosti s cenou vás daný výčet jistě pozitivně překvapí.

Foto: David Hampl

Jede dobře, ale draze

Nic proti motoru obecně, výkonu má vzhledem k charakteru auta dostatek a naladění jednotky velmi slušně táhne už od nízkých otáček. Vlastně stačí jen mírně polechtat plyn a auto se ochotně dere dopředu. Na výběr byl kromě režimu Normal i režim Sport, ale nutno říci, že jsem nepoznal výrazný rozdíl daných režimů. Vzhledem k použití manuálu jsem tuto možnost považoval i tak trochu za zbytečnou, vzhledem k minimálnímu rozdílu reakcí na plynový pedál.

Co ale zbytečné rozhodně být nemusí, je zmíněný pohon 4×4, včetně elektronické parkovací brzdy a také funkce „auto hold“. K dispozici byla též elektronická uzávěrka diferenciálu, což se hodilo při jízdě v náročnějším terénem. Osobně bych možná uvítal i jízdní režim určený do terénních/zimních podmínek, ale vzhledem k minimálním rozdílům mezi „normálem“ a „sportem“ by asi opět nebyl důvod k použití.

Jestli má ale SsangYong Korando Achillovu patu, je to určitě spotřeba. Ta kombinovaná, papírová se v případě šestistupňového manuálu drží na hodnotě 8,08 litrů na sto kilometrů. A není to nutně jen dílem 4×4, protože v případě manuální dvoukolky mluvíme o spotřebě 7,65 litrů. Samozřejmě realita je od ideálních papírových hodnot trochu jiná a po týdenním testu mi hodnota spotřeby atakovala číslovku 10. Nejde o problém výhradně jenom Koranda, na spotřebu jsem si stěžoval i v testu SsangYong Tivoli Grand, kde mě spotřeba také celkem trápila.

Mohlo by vás zajímat:  Test DS 3 Crossback E-Tense – osobitý francouzský styl na poli elektromobility
Foto: David Hampl

Celkově k jízdnímu projevu, který mi SsangYong Korando nabídl, nemám větších výhrad. Podvozek je naladěn na komfortní svezení, dokáže slušně absorbovat běžné nerovnosti. Díky pohonu 4×4 dává SsangYong Korando trochu vyšší pocit jistoty nejenom v krizovější situaci, ale i v lehčím terénu. Na nějaké sportovnější závodění to ale pochopitelně není. Ať už z hlediska velikosti karoserie a těžiště, tak i s ohledem na výkon motoru, který dostačuje spíše na běžné ježdění.

Z čeho ale úplně nadšený nejsem, to je určitě manuální šestistupňová převodovka. Tady bych stoprocentně vytkl ne úplně dokonalou přesnost, či někdy skoro nulovou ochotu při popojíždění v kolonách přeřadit z dvojky na jedničku. Řazení z trojky na čtyřku bylo zase u testovaného kousku spojeno s trochou zvukového klepnutí. Tady bych za sebe hodně zvažoval, zda radši nejít cestou automatu a mít po starostech. Ale zase jsme u té ceny…

Král poměru cena / výkon

Jasně, nějaká negativa jsou. Ale celou dobu jsem mluvil o autě, jehož cena v době testu začínala na částce 569 900 Kč. A jestli si myslíte, že cena postupně stoupá do nebeských výšin, vyvedu vás z omylu. Nestoupá. Můj testovací SsangYong Korando ve výbavě Style+, s tím bohatým výčtem co jsem zmínil, vyšlo přesně na 633 700 Kč. A pokud byste oželili doplňkovou výbavu v podobě pohonu 4×4 za 48 900 Kč, nebo HD LCD přístrojovku za 14 900 Kč, jste na částce 569 900 Kč. A tady si troufnu tvrdit, že jde o nabídku, která se neodmítá.

Jakmile jsem auto vrátil, přistála z korejské automobilky další pozitivní informace týkající se ceny. Automobilka SsangYong přichází na českém trhu s dalším zvýhodněním na akční model Korando STYLE+. Nově, nad rámec akčního paketu STYLE+ v hodnotě 30 000 Kč zdarma, nabízí SsangYong dodatečné zvýhodnění 30 000 Kč na skladové vozy tohoto modelu (v případě zadání nového vozidla do výroby toto dodatečné zvýhodnění neplatí). To je dohromady zvýhodnění 60 000 Kč. Znamená to tedy, že zákazník si může odvést tento stylový vůz s cenou od 539 900 Kč.

STYLE+ paket, který zákazník dostává zdarma, obsahuje těchto šest prvků výbavy: dvouzónová automatická klimatizace, signalizace vzdálenosti při parkování – vpředu a vzadu, LED přední mlhová světla, vyhřívaný volant, vyhřívání předních sedadel a 18“ ALU kola.

V základu za 539 900 Kč mimo zmíněnou výbavu zdarma získá zákazník tyto prvky standardní výbavy: Smart Audio Multimedia systém s 8“ dotykovým displejem, chytré systémy a bezpečnostní asistenti, LED světla denního svícení (přední a zadní), LED osvětlení interiéru, tempomat, kožený volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčem, bezdrátové nabíjení (15 W), 220 V elektrická zásuvka umístěná na středové konzoli, střešní ližiny (stříbrná barva), zadní parkovací kamera a mnoho dalšího.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Renault Mégane GT220 vs. Škoda Octavia RS Combi

Uběhlo pár dní a SsangYong se vytasil s dalším trumfem. Přichází s upravenou nabídkou modelu Korando. „Chceme, aby náš oblíbený model Korando byl ještě dostupnější našim zákazníkům, a proto přicházíme s jeho novou verzí CLUB, která startuje od 509 900 Kč s DPH,“ vysvětluje Petr Škutina, Country Manager SsangYong pro CZ&SK. Velkou výhodou je, že i u verze CLUB lze libovolně volit mezi pohonem předních či všech kol a manuální či automatické převodovky.

CLUB se tak stává nejdostupnější verzí modelu Korando. Ocení ho především ti, kteří hledají spolehlivé středně velké SUV, které zvládne projet třeba i rozbitou polní cestu a zároveň se do něj sbalí celá rodina na dovolenou. Verze CLUB již v základu za výše zmíněných 509 900 Kč obsahuje 4válcový turbo benzínový motor s výkonem 163 koní, 17“ ALU kola, Smart Audio Multimedia systém s 8“ dotykovým displejem, chytré systémy a bezpečnostní asistenty, LED světla denního svícení (přední a zadní), LED osvětlení interiéru, tempomat, kožený volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčem, zadní parkovací kameru a mnoho dalšího. Základní výbavu si zákazník může rozšířit doplňkovým CLUB+ paketem za 20 000 Kč, který nabídne vyhřívání předních sedadel, 18“ ALU kola a LED přední mlhová světla.

„Další novinkou v ceníku modelu Korando je výbavový stupeň SMART,“ doplňuje Škutina. Verze SMART startuje od 579 900 Kč a oproti verzi CLUB nabídne v základu mimo jiné 18“ ALU kola, 10,25“ HD LCD přístrojovou desku, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaný volant, vyhřívání předních sedadel nebo přední a zadní senzory pro parkování. Verzi SMART si dále můžete rozšířit o full LED světlomety, bezklíčové odemykání vozu a další příplatkovou výbavu.

V tu chvíli už mávnete rukou, že se vám něco nelíbilo v interiéru, že vás občas štvala nějaká ta výstraha, že infotainment nemá bleskový start, nebo že se jízdní režimy až tolik neliší. A možná mávnete rukou i nad tím, že manuál nepatří k nejpřesnějším. Z pohledu cena / výkon bych SsangYong Korando rozhodně pasoval na auto, které pokud nemáte nijak extra přehnané nároky, nemůže zklamat.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora