Test SsangYong Torres: Rodinný vůz s atraktivním designem i cenovkou

Img 20230809 160112

Přebírám vůz SsangYong Torres a vyjíždím. Už po prvních několika kilometrech je mi jasné, co se bude dít celý týden. Budu budit pozornost a přitahovat pohledy, protože tohle auto je na českých silnicích naprostou novinkou a unikátem. Na svém domácím trhu sice jihokorejský SsangYong uvedl Torres již v loňském roce, ale u nás k tomu došlo až nyní. A když říkám nyní, mám na mysli opravdu horizont několika (tý)dnů zpětně. Na náš trh byl SsangYong Torres uveden na konci července. A novinářské vozy jsou tak těmi prvními, které je možné na ulicích potkat. A tak není divu, že auto přitahuje pozornost. Ostatně, tak trochu si za to může i samo. Samozřejmě to myslím pozitivně.

Výrazný design

V minulosti byly v designech korejské automobilky vidět určité mezery a rezervy. V posledních letech však v tomto směru SsangYong zapracoval a Torres může být dokonalou ukázkou cesty a směru, kam až to lze dotáhnout, když se chce. Odvážný, autentický, ojedinělý, netradiční, sebevědomý design dal vzniknout vozu, který má zajímavé charisma. SsangYong Torres je inspirovaný scenérií nádherné přírodní rezervace Torres del Paine. Tento národní park UNESCO v Chile, je snem všech dobrodruhů. A podobně to vlastně může být i s tímto vozem. Už svým designem se snaží napovědět, že umí spojit tradiční přednosti vozů SUV jako je robustnost a bezpečnost, s určitými terénními schopnostmi.

Svými ostře řezanými světlomety a světly denního svícení, zadními LED světly a nápaditým krytem zadních dveří inspirovaných rezervním kolem off-roadů láká všechny dobrodruhy. Svou velikostí a rozměry potom dává tušit, že bude skvělým autem i pro rodinu, ať už jde o jednodenní výlety, nebo několikatýdenní dovolené.

Foto: David Hampl

Jestli je něco, čím SsangYong Torres pozornost rozhodně dokáže přitáhnout, je to výrazná, robustní hranatá maska chladiče, ostře řezané přední světlomety, široké, svislé lamely pod kapotou. Nebo malá červený krytka na přídi. Jsou to ale i madla umístěná na každé straně kapoty, jsou to výrazně tvarovaná zadní světla, záď navozující pocit schované rezervy, nebo madlo zavazadelníku mající navodit pocit, že se „páté dveře“ u SsangYong Torres otevírají do strany – ale není tomu tak. Pozornost přitáhne i pohled zboku, celkově robustní silueta, nebo výrazný design zadních sloupků auta. Na první pohled vůz působí spíše jako auto do terénu, ale nenechte se zmást – lépe mu přece jenom bude v garážích u rodinných domů.

Mohlo by vás zajímat:  Test Ineos Grenadier: Nástupce klasického Defenderu, který vznikl v hospodě

Prostorný interiér

Vozy SsangYong mě vždycky potěšily velikostí vnitřního prostoru. V případě SsangYong Torres tomu pochopitelně nebude jinak, což tak nějak naznačuje celková velikost vozu a rozměry. Ať už sedíte vpředu, nebo vzadu, rozhodně se zde nebudete cítit jakkoliv stísněně. Auto si ale stále zachovává skvělý výhled z kabiny, což navozuje určitý pocit jistoty i ve městě. A zatímco zvenku vám připadá, že máte před sebou pořádný off-road, uvnitř už jasně poznáte, že je to robustní a velké rodinné auto.

A pořádně moderní, protože milovníky klasických tlačítek a ukazatelů hned po usednutí jasně zklame, že před volantem se nachází digitální přístrojový štít a na středu je kromě klasického infotainmentu ještě jeden dotykový displej, umístěný dole, sloužící primárně jako ovladač klimatizace. Zároveň ale slouží také k ovládání dalších součástí vozu, jako je start-stop systém, auto-hold, nebo víka zavazadelníku. Klasická mechanická tlačítka tedy najdete primárně na volantu, nebo jako rychlé volby přístupu po stranách infotainmentu. Jinak je většina věcí na dotyk.

Foto: David Hampl

Ale proč ne, k celkovému ladění interiéru se to rozhodně hodí. Vnitřek SsangYong Torres si tak díky tomu zachovává svěží, otevřený, a moderní styl. A také styl kvalitní, protože materiály použité v interiéru rozhodně nepůsobí nijak lacině – naopak. A nejsou to jen použité materiály, ale i jejich zpracování. Co rozhodně zaujme, je třeba netradiční tvar volantu, designový prvek v podobě trojúhelníků, nějaký ten chrom, kožená sedadla, nebo lesklé plochy kolem voliče převodovky. I když, ten by si možná, vzhledem k celkovému dojmu z interiéru, možná zasloužil být i trochu decentnější. Ale co už.

Jednoduchý výběr

Budu se opakovat, ale stejně jako jsem psal v jiných recenzí na vozy SsangYong, ani Torres toho nemá v případě konfigurace moc na výběr. Pod kapotou vás čeká jediná volba, benzinový motor 1.5 GDI Turbo s výkonem 163 koní. Jeho výkon lze dostat na kola buď prostřednictvím šestistupňového manuálu, nebo šestistupňového automatu za příplatek 49 900 Kč (mimo výbavy Clever a Premium, kde se počítá jen s automatem). Za stejnou cenu je potom k dispozici i pohon všech kol, volitelný od výbavy Style výše. A to je z hlediska pohonné jednotky a celkové konfigurace vlastně vše.

S čím si ale lze pohrát přece jenom více, to je výbava. SsangYong Torres je k dispozici ve čtyřech výbavových stupních, a to Club, Style, Clever a Premium. A začít lze na částce 699 900 Kč. A končit na částce 909 900 Kč. Ke které když přihodíme ještě příplatek za čtyřkolku 49 900 Kč a za barvu 14 900 Kč, jsme na ceně mého testovacího modelu – 974 700 Kč. Ano, jsme pod milionem, a to u pořádně velkého auta, které zaujme svou výbavou.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škody Fabia Style 1.0 TSI – výrazný mezigenerační posun
Foto: David Hampl

Z výčtu vybírám třeba LED světla a mlhovky, šedou kůži, bezklíčové odemykání i startování, dvacítky kola, elektrické víko zavazadelníku, parkovací asistent, škála airbagů včetně kolenního, či chytré systémy a bezpečnostní asistenti. Po tomhle výčtu při pohledu na cenovku pod milion si tak trochu troufnu tvrdit, že tohle auto bude bestseller. A velké překvapení nastane i po nadzvednutí podlážky zavazadelníku – jo, byla tam rezerva, takže další bod pro SsangYong. Zároveň ale musím i jeden bod strhnout za absenci třetí řady sedadel, prostor by zde určitě byl, jako nouzové řešení na pár kilometrů by tenhle benefit potěšil, ale bohužel. SsangYong Torres je výhradně pětimístný.

Jede slušně, ale…

A jak SsangYong Torres vlastně jede? Začnu tím pozitivním – jede dobře. Velikostně se bavíme o slušném rodinném voze, od kterého očekáváte především komfort. Tedy pohodlné žehlení nerovností, příjemné svezení, adekvátní dynamiku. Možnost dostat se po rozbahněné polní cestě na chatu, nebo po zasněžené vozovce do lyžařského areálu. Z hlediska tohoto nemám, co bych vozu až tak vytýkal. Svezení je vesměs komfortní, odhlučnění slušné, při jízdě ve dvou nelze vozu upřít i poměrně dobrou dynamiku. Je ale fakt, že při plném naložení, nebo při vyšších rychlostech na dálnici a potřebě zrychlení je cítit, jak autu trochu dochází dech. Ale nejde o žádné extrémy. Automat funguje vcelku slušně, řadí adekvátně potřebám běžné jízdy. Potěší i možnost nastavit si reakce adaptivního tempomatu, třeba s ohledem na své potřeby jízdy. Samozřejmostí je možnost přepnutí automatu do manuálního režimu, nebo využít pádla pod volantem.

Ale ona je tu ještě druhá stránka – negativa s jízdou spojená. Začnu spotřebou. Už ta papírová o hodnotě 9 litrů dává tušit, že si SsangYong Torres bude hodně žravé auto. Jasně, velikost, rozměry, hmotnost, to všechno dává tušit, že nepojede za pár litrů. Ale když u koncernu najdu u „jedna pětky“ papírovou hodnotu 7, u korejské konkurence díky hybridního pohonu papírovou hodnotu pod 7, říkám si, jestli tady by přece jenom nešlo ještě o něco víc zapracovat na tom, aby když už je Torres konkurenceschopný s ohledem na výbavu a cenu, tak aby byl přijatelnou volbou i z pohledu spotřeby. Protože s každým najetým drahým kilometrem investice do tohoto auta bude mnohem méně výhodná. Nehledě na to, že vzhledem k padesátilitrové nádrži se hodnota celkového dojezdu hodně blíží tomu, co dnes nabídnou klidně i elektromobily.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI – česká stálice prošla modernizací
Foto: David Hampl

A potom ta funkčnost některých prvků a asistentů. Několikrát se mi stalo, že parkovací senzory nefungovaly úplně spolehlivě, často na nereagovaly a začaly pípat až na poslední chvíli, nebo dokonce na krátký čas při couvání zcela vypadly. Problémy se objevovaly i při využití asistenta řízení, který z ničeho nic, i při jízdě na dálnici, prostě vypnul, což mi auto signalizovalo celkem výrazným pípnutím. Jasně, je možnost si tyhle výbavové prvky deaktivovat a spoléhat se jen na sebe, ale zrovna na dálnici, mi kombinace jízdního asistenta s adaptivním automatem přijde fajn řešení, jak zdolat delší trasy pohodlněji, bez zbytečné únavy. Ale když to pořád vypadává, je nakonec zbytečné to vůbec používat.

Za ty prachy dobrý

SsangYong Torres má své pozitivní stránky, ale má i svá negativa a svoje rezervy. Na druhou stranu nad nimi snadněji přimhouříte oko, když víte že sedáte do auta v nejvyšší výbavě s cenovkou pod milion. S cenovkou, na které například koncernová konkurence vlastně teprve začíná. Najednou si řeknete, že ta cena prostě musí být někde znát. A když to není design, výbava nebo základní jízdní vlastnosti, je to v tomto případě hlavně spotřeba a chování některých elektronických asistentů – které ve výsledku ani používat nemusíte.

Pro rodiny, které hledají pohodlné, prostorné, dostačující auto, je SsangYong Torres rozhodně volbou, která nezklame. A vzhledem ke startovní cenovce 699 900 Kč bych se asi nebál obětovat ještě padesát navíc, za automat. Ať kvůli celkovému jízdnímu pohodlí, tak protože s manuály této jihokorejské automobilky nemám vždy úplně pozitivní zkušenosti. Naopak tady u automatu jsem vesměs neměl co vytknout. Tak šťastnou ruku při výběru!

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora