Test Volkswagen Golf GTI – tichá voda břehy mele

0

Po velmi stylovém kabrioletu držíme značku a usedáme do něčeho znatelně ostřejšího. Týdennímu testu jsme protentokrát podrobili Volkswagen Golf GTI. Jeho aktuální osmou generaci rozhodně není nutné nějak sáhodlouze představovat, k jejím hlavním inovacím patří především přepracovaná přední partie s celkem odvážným designem. Dále zde máme posun v pojednání samotné palubní desky, která se dočkala značné, mezi uživateli nepříliš oblíbené, digitalizace. I nadále se ale jedná o vůz, který má historii, je prověřený časem a uživatelsky funguje v mnoha směrech.

Testovaná verze GTI je pak celkem nenápadným hothatchem, který se naštěstí i nadále drží osvědčené techniky, vůz tedy disponuje přeplňovanou dvoulitrovou motorizací, která v našem případě spolupracovala s dobře odstupňovaným šestistupňovým manuálem, k dalším pomocníkům sportovně střižené verze patří například adaptivní podvozek, progresivní řízení s proměnným převodem nebo elektrohydraulická uzávěrka diferenciálu přední nápravy.

Foto: Jan Horský

Exteriér 

O vnějším vzhledu osmé generace Golfu jsme vás již párkrát informovali, i nadále tedy platí, že v rámci aktuální generace je nejvíce inovativní přední partie vozu. Její lehce nadčasový design a tvarové pojednání se pak pro mě stalo jakousi předzvěstí designového směřování nových vozů značky Volkswagen. Tato partie disponuje velmi subtilní a nízko posazenou přední maskou, na kterou navazují zajímavě tvarované přední lampy. Jejich denní svícení (směrová světla) pak vytváří elegantní světelnou linku lemující celkem netradičně horní partii světlometů.

Zbytek vozu disponuje celkem klasickými tvary a detaily, vše vycházející převážně z předchozí generace Golfu. Bočnímu profilu tak i nadále dominuje mohutný „céčkový“ sloupek, který navíc celkem efektně ořezává zadní lampy.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai i30 Fastback - třetí karosářská varianta

Aktuálně testované GTI pak decentně přitvrzuje vnější vzhled vozu, Golf tak obohacuje o upravené nárazníky, poměrně výrazné koncovky výfuku a také například o červenou linku propojující oba přední světlomety a směřující k plaketkám na předních blatnicích. Základní bílé lakování vozu pak efektně kontrastovalo s černými příplatkovými „devatenáctkami“ Estoril.

Foto: Jan Horský

Interiér

Interiér verze GTI pak opět přichází s decentními prvky, které se obdobně jako červená linka v exteriéru odkazují do bohaté historie této sportovně střižené verze. Nechybí tedy sedačky s typickým tartanovým čalouněním nebo hlava řadící páky, která je inspirována golfovým míčkem.

Osmá generace Golfu pak do interiéru vozu přinesla poměrně výrazné zjednodušení, za které může jistá míra digitalizace ovládacích prvků vozu. Mnoho klasických ovladačů tak vzalo za své, palubní deska tedy nově disponuje jen několika ovladači rychlé volby aktivující přístup do ovládání v rámci palubního infotainmentu.

Digitalizace tak celou palubní desku výrazně zjednodušila a do interiéru přinesla příjemnou vzdušnost a čisté linie. Plně digitální kaplička přístrojů před řidičem je pak společně s displejem palubního infotainmentu integrována do jednoho kompaktního celku, který vypadá opravdu nadčasově. Oba displeje pak nabídnou příjemnou grafiku, logické prostředí a celkem rychlou odezvu. S ovládáním vozu přes dotykové ovladače rychlé volby je to již o něco horší, stejně tak jsem doposud nepřišel na chuť ovládání hlasitosti rádia za pomoci dotykových „posuvných“ ovladačů.

Interiér osmé generace si tak bohužel vyžaduje jistou prvotní souhru s „digitálním“ ovládáním vozu, dále však nabízí slušně dimenzovaný vnitřní prostor, elegantní a přehledné uspořádání, aktuálně testovaná verze GTI pak také celkem jasný odkaz do své bohaté minulosti.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroënu C5 Aircross 2.0 Blue HDi EAT8 – nový zástupce kategorie SUV od značky Citroën
Foto: Jan Horský

Pohonná jednotka a jízdní dojmy

Osmá generace Volkswagenu Golf GTI je osazena známou koncernovou motorizací 2.0 TSI, tedy turbem přeplňovaným čtyřválcem naladěným na 180 kW výkonu (245 koní) s maximálním točivým momentem dosahujícím hodnoty 370 Nm. Verze GTI je pak vybavena buď jako v našem případě šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým DSG automatem. Poháněna je pak vždy pouze přední náprava vozu. V případě nutnosti pohonu všech kol musíte sáhnout po lehce ostřejší verzi nesoucí označení „R“.

Jízdní projev vozu na vás jde s obdobnou taktikou jako vnější vzhled nebo interiér vozu. Prim zde tedy stále hraje univerzálnost a každodenní použití. Soužití s Golfem GTI je tak velmi příjemné a uživatelsky nenáročné. Do značné míry za to může příplatkový adaptivní podvozek DCC, který díky svému širokému spektru nastavení osciluje mezi celkem tvrdým a nekompromisním nastavením, až po poddajný a lehce houpavý projev výrazně usnadňující soužití s tímto vozem v rámci českého tankodromu.

Na lusknutí prstu, konkrétně tedy při přepnutí do sportovního režimu, Golf GTI naplno projeví svůj zakořenění sportovní charakter, adekvátně výkonnému benzínovému dvoulitru úspěšně sekunduje již avizovaný adaptivní podvozek. Dalším poměrně výrazným pomocníkem je standardně dodávaná elektrohydraulická uzávěrka diferenciálu VAQ, která v zatáčkách omezuje prokluz odlehčeného kola a hnací sílu přenáší právě na to zatížené. V reálů to znamená, že s Golfem GTI tak z každé zatáčky můžete vyjíždět pod plynem bez jakéhokoliv náznaku nedotáčivosti.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia RS 245 2.0 TSI DSG – 245 koní do každé rodiny

Sportovní charakter doplňuje také zvukový projev vozu, který je nenucený, adekvátní jeho celkovému naladění. Zmíním se také o šestistupňovém manuálu, jeho dráhy jsou sice přesné, mohli by však být o něco kratší. V případě Golfu GTI bych se tak zřejmě přiklonil k verzi s automatem, která mi k celkové univerzálnosti vozu sedí více.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Dnes již legendární Golf GTI je parádním hothatchem, který však své sportovní ambice nedává nikterak výrazně najevo. Jeho slušivý exteriér i elegantní interiér totiž zdobí jen pár tradičních a do historie se odkazujících sportovních detailů. Obdobně je na tom GTI i se svým jízdním projevem, zprvu je to příjemné, komfortní a použitelné daily auto, které však umí být také značně zábavné a velmi rychlé.

Volkswagen Golf GTI si však za svoji vyváženost, univerzálnost a nezaměnitelný celkový charakter nechá bohužel celkem zaplatit. Jeho základ s šestistupňovým manuálem pořídíte od 953 900 Kč včetně DPH, verze se sedmistupňovým DSG automatem je v ceníku od 1 024 900 Kč. Námi testovaný vůz se s bohatou příplatkovou výbavou (19“ kola Estoril, světlomety IQ.LIGHT LED Matrix, navigace Discover Pro, adaptivní regulace podvozku DCC, Keyless Advanced, zpětná kamera nebo rezervní dojezdové kolo) dostal s pořizovací cenou na částku 1 086 500 Kč včetně daně. V tomto případě pak stojí za zmínku také pořizovací cena lehce „peprnější“ verze GTI Clubsport, kterou v jediné nabízené specifikaci, tedy se sedmistupňovým automatem, pořídíte od 1 105 900 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora