Když došlo ke schválení kontroverzního odstupu při předjíždění cyklistů, vyvolalo to mezi řidiči vlnu nevole. Důvodem byl především fakt, že se všude mluvilo pouze o nutnosti dodržet minimální odstup 1,5 metru. Když si ale řidič celou novelizaci zákona přečte, konkrétně tedy č. 361/2000 Sb., zjistí řadu zajímavých věcí. Především takové, které jim umožní najít první skuliny.
Předjíždět, nebo objíždět?
V první řadě je třeba ujasnit si, co je to předjíždění a co je objíždění. Laicky řečeno, pokud cyklista jede na kole a my se s autem dostáváme před něj, je to předjíždění. Když své kolo ale pouze vede, je brán z pohledu zákona jako chodec. V tu chvíli se daný manévr nazývá objíždění. Při objíždění vzdálenost 1,5 metru odstupu neplatí, týká se jenom předjíždění. Objet ho lze tedy i s menším odstupem, ale stále s nutností zachovat bezpečnost – na to zákony myslí obecně.
Stačí odstup 1 metr
Všude se stále dokola hovořilo o povinném odstupu 1,5 metru. To není až tak úplně pravda. Zákon hovoří jasně, a tak mnozí řidiči dokázali najít drobnou skulinu. Pokud je v konkrétním místě, kde dochází k předjíždění cyklisty, nejvyšší dovolená rychlost nižší než 30 kilometrů v hodině, stačí dodržení odstupu jednoho metru. To se může týkat například obytných zón, kde je maximální povolená rychlost stanovena na 20 kilometrů v hodině.
Lze porušit předpisy
Při předjíždění cyklistů lze dokonce i porušit předpisy, za které v jiných situacích hrozí pokuta. Příkladem je přejetí plné čáry při předjíždění. Pokud je předjížděn cyklista a je dodržován povinný odstup, lze plnou čáru beztrestně přejet. Není nutné čekat až na úsek, kdy bude na silnici čára přerušovaná a předjíždění bude povoleno. Samozřejmě i tady je nezbytné dbát na opatrnost a ohleduplnost a nepřejíždět čáru za každou cenu a ohrožovat protijedoucí vozidla.
Zdroj: https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Prehled-zmen-a-novinek-v-doprave-v-roce-2022, https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2021-365