V zimě mají elektromobily stejný problém jako spalováky. Všichni tak musí řešit to samé

Auto Mechanic Using Measuring Equipment Checking Car Battery

Elektromobily mají být budoucností dopravy. S nástupem zimy se začínají ukazovat jejich klíčové nevýhody, které souvisí s tím, že se z důvodu zachování nezbytného komfortu jízdy zkracuje jejich dojezd. To ale není jediné negativum. I přes obří baterie mohou mít vozy na elektřinu stejný problém, jako mají ty se spalovacím motorem. Bez ohledu na to, zda jsou na benzín, nebo na naftu.

Nemají jen jednu baterii

O elektromobilech se mluví jako o vozech bateriových. Jejich pohon je zajišťován elektromotorem, kterému je energie dodávána z akumulátoru. A jeho kapacita v kombinaci s parametry, jako je výkon, hmotnosti či aerodynamika, ovlivní samotný dojezd vozu. Mnoho lidí se však mylně domnívá, že elektromobily mají jenom jednu, onu hlavní velkou baterii. Tak tomu není.

Mohlo by vás zajímat:  Zimní jízdy si mohou motorkáři užít bez starostí. Dobrá příprava je základ
Zdroj obrázku: Freepik

Mají i klasickou autobaterii

Akumulátor, tvořící podstatnou část hmotnosti elektromobilu a ovlivňující jeho dojezd, je klíčovou částí každého elektrického auta. Zároveň však mají elektromobily i klasickou autobaterii, jakou najdeme pod kapotou aut se spalovacím motorem. Důvod je zcela logický. Každá z baterií funguje na jiné architektuře, a tak se každá stará o něco jiného. A právě tento fakt může vést k četným problémům se zimním provozem elektrického auta.

Když není šťáva

Hlavní akumulátor může být naplno nabitý a stejně můžeme říct, že elektromobil nemá šťávu. Ta totiž došla v klasické 12V autobaterii. Pokud k tomu dojde, jsou vyřazeny běžné systémy auta, stejně jako u těch se spalovacím motorem. Nefunguje například centrální zamykání, a tak může být problém dostat se do vozu, který se prostě tlačítkem neodemkne. Tato autobaterie však obsluhuje i základní funkce palubních přístrojů, stejně jako například světla. A pokud je vybitá, auto je v podstatě nefunkční. A i když se stejně jako u spalováku během jízdy nabíjí, postupem času a vlivem okolních teplot degraduje. A tak i auto připojené celou noc k nabíječce může být rázem nepoužitelné.

Zdroj: https://jalopnik.com/why-electric-cars-still-use-ordinary-12-volt-batteries-1847209291
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora