Automat, nebo manuál? Druh převodovky v autě dokáže rozhádat přívržence a odpůrce na dlouhé hodiny. Někdo nedá dopustit na možnost mít vše ve svých rukách, jiný zase raději sáhne po pohodlnosti. Ale jak je tomu v zimě? Je tu určitá výhoda pro jeden nebo druhý způsob řazení?
Nevyzpytatelné zimní počasí
V létě je jízda celkem v klidu. Ve většině případů suchá vozovka, maximálně nějaký ten déšť. Během zimy už to může být podstatně horší. Už na podzim se objevuje nepříjemný černý led, během zimy potom ten klasický. Dále sněhové jazyky, vrstva sněhové břečky, ale i samotného sněhu. A tím vším je třeba projet. Základem jsou pochopitelně kvalitní zimní pneumatiky. Bez nich to prostě nepůjde. Ale jak je to s řazením?
Příznivci manuálu mají jasno
Většina příznivců manuální převodovky pochopitelně řekne, že na zimu nic lepšího není. Právě díky práci s plynem a se spojkou a možnosti řadit rychlosti dle svého se podle příznivců manuální převodovky dá zvládnout skoro vše. Především komplikovanější výjezdy, ale i případné vyhrabání, pokud auto zapadne. Na druhou stranu je nutné dodat, že hlavní roli zde hrají především řidičské zkušenosti. Začátečník naopak napáchá více škody než užitku. A to klidně i pokud jde o poškození vozu v případě nadměrného a dlouhodobého vytáčení motoru.
Pro začátečníky raději automat
Právě pro začátečníky, kteří práci se spojkou a plynem nemají úplně zažitou, může být automat mnohem lepší řešení. Zvláště v případě, kdy auto umožní nastavit adekvátní jízdní režim. Ideálně právě ten určený do sněhu. Pokud není k dispozici, tak alespoň ekologický/ekonomický, který bude držet auto spíše v nižších otáčkách. U automatu se pochopitelně předpokládá také zapojení elektroniky, která může v mnoha případech pomoci. A lze říci, že ta nejmodernější už dokáže být lepší než sebezkušenější řidič.
Zdroj: https://www.express.co.uk/life-style/cars/925172/driving-in-snow-automatic-car-rear-wheel-drive-what-gear