Vozový park v České republice patří ve srovnání se zbytkem Evropské unie k těm starším. A vzhledem k tomu, co se v posledních dvou letech děje na trhu s novými i ojetými vozy, můžeme jen těžko očekávat nějaký posun k lepšímu. Spíše naopak, vypadá to, že dovozovým ojetinám se u nás bude v blízké budoucnosti dařit podobně jako v devadesátých letech. Starší vozy mají přitom jednu nečekanou nevýhodu. Při náhodných kontrolách silničními hlídkami působí na dopravní policisty jako rudý hadr na býka.
Bezmála šestnáctiletá auta
Průměrné auto na českých silnicích je skoro plnoleté. Je to smutné, ale je to tak. Celkový průměr je bez několika měsíců šestnáct let. Nejmladší vozy jsou v Praze, což není příliš překvapivé. Kromě vyšší kupní síly obyvatel hlavního města jsou v Praze registrovány také flotily mnoha velkých společností a taková auta jsou jen málokdy starší osmi let. V chudších regionech pak průměrný věk auta stoupá až ke dvaceti rokům, což už je skutečně hodně.
Překročená životnost
Moderní auta přitom nejsou koncipována podobně jako klasické vozy ze zlatého věku automobilismu, které vydržely v provozu i několik dekád, aniž by se na nich zub času nějak výrazněji podepsal. Na druhou stranu je třeba podotknout, že na auta jsou dnes kladeny mnohem větší nároky, jezdí se rychleji a delší vzdálenosti, a průměrné rodinné auto má tak dnes za pár let najeto víc než patnáct let sloužící škodovka postavená v šedesátých letech. I tak však má řada vozů na našich silnicích překročenou životnost udanou výrobcem.
Důkladné policejní kontroly
Snad jen automechanik má o tomhle trendu lepší přehled než dopravní policisté. Ti jsou vedeni k tomu, aby provedli určitý počet kontrol, a motivováni rozdat určitý počet pokut. A vědí, že narazit na nějakou nesrovnalost u modelu z roku 2000 je snazší než u auta, které sjelo z výrobní linky loni. Proto dopraváci často a rádi kontrolují auta, která mají na první pohled svá nejlepší léta za sebou.
Zdroj: https://www.youi.com.au/youi-news/do-police-pull-over-certain-cars