Ve snaze ušetřit se řada českých řidičů snaží dálnicím vyhýbat. U nás je to relativně jednoduché, česká dálniční síť na tom třeba ve srovnání s Německem není vůbec dobře a k tomu, aby skutečně zajišťovala plynulou a rychlou dopravu, chybí téměř tisíc kilometrů nových dálnic a v optimálním případě také rozšíření přetížené D1 o jeden pruh v každém směru. V zahraničí se však dálnicím jen těžko vyhnete, cestujete-li na delší vzdálenosti. A do dálniční známky nebo mýtného se tak investovat vyplatí, i když se to nezdá.
Dlouhé objíždění
Objíždění placených dálničních úseků může trasu protáhnout i o stovky kilometrů, hlavně vám ale zabere drahocenný čas. Například cesta z Prahy do Zadaru, populární destinace pro Čechy mířící na dovolenou, je dlouhá necelých tisíc kilometrů, a tak za optimálních podmínek zabere asi deset hodin jízdy. Pokud se budete vyhýbat placeným úsekům, vzdálenost zůstane zhruba stejná, ale na okreskách strávíte asi o pět hodin více.
Zvýšené náklady
Zmíněných patnáct hodin je přitom skutečně jen na cestu, nejsou do nich započítány zastávky k občerstvení nebo vystřídání řidičů – jeden člověk takovou trasu není schopen naráz ujet, aniž by přitom nebyl nebezpečný sobě i svému okolí. Pravděpodobně vás také nemine jedna zastávka navíc na nějaké větší jídlo, protože vyrazíte-li brzy ráno, do cíle stejně dojedete nejdříve kolem půlnoci.
Kolony nejsou jen na dálnicích
Někteří řidiči argumentují, že jízda po dálnicích se nevyplácí, protože jsou v létě ucpané dlouhými kolonami. Pravdou však je, že pokud se vytvoří kolony na dálnici, souběžné okresky bývají většinou ucpané také, využívají je místní, ale třeba také vozy záchranných složek. A s tím, jak jsou GPS navigace dostupné v každém telefonu, se na okresky začíná stahovat doprava preventivně, pokud navigace zjistí, že na dálnici je kolona. Není vzácností, že se pak na objízdné trase stanou také ošklivé nehody.
Zdroj: https://www.howacarworks.com/advanced-driving/motorways-and-highways