Máte-li ve svém okolí někoho, kdo v posledních letech absolvoval kdekoli v České republice autoškolu, určitě víte, o čem bude tenhle článek. O problémech v českém školství se mluví pravidelně prakticky od devadesátých let, o nutnosti reformovat autoškoly, jejich osnovy a také pravidla pro udělování řidičských průkazů však média vesměs mlčí. A to je škoda. I proto, že nekvalitní autoškoly, respektive legislativa, která jim ukládá, co mají učit, ve výsledku způsobují, že na českých silnicích není tak bezpečno, jak by mohlo být.
Cena roste, pravidla zůstávají
Zdražování posledního roku se pochopitelně nevyhnulo ani autoškolám. A přes fakt, že ceny benzínu i nafty padají a postupně se vrací na úroveň před válkou na Ukrajině, se aspiranti na budoucí řidiče nemůžou těšit na žádné velké zlevňování. Za hodně peněz tak dostanou méně muziky, s několika kosmetickými změnami a doplněnými otázkami je v principu čeká stejný kurz, který před dvaceti či třiceti lety absolvovali jejich rodiče.
Zastaralý technický výcvik
Takže se v rámci instruktážních videí z devadesátých let, případně jejich novějších a vizuálně atraktivnějších aktualizací (ale se stejným obsahem) budou učit, jak provádět základní údržbu automobilu. Má to jeden háček – většinu této údržby dnes už nedělá řidič, ale autorizovaný servis. Auta už dávno nejsou mechanická skládačka a neodborný zásah by mohl způsobit škody za desítky tisíc a u nových vozů i ztrátu záruky.
Nedostatek praxe
Čas strávený instruktážními videi by přitom mohl student raději věnovat cvičným jízdám, které začínající řidiči potřebují jako sůl. Provoz na pozemních komunikacích je stále komplexnější, přibývá dopravního značení i různých typů dopravních prostředků, jako jsou elektrokoloběžky a elektrokola nebo segwaye, pro které platí upravená pravidla. Přesto je časová dotace na cvičné jízdy stále stejná, a tedy stále stejně nedostatečná.
Zdroj: https://www.abacademies.org/articles/problems-of-formation-driving-skills-in-the-educational-process-of-driving-schools-7723.html