Že budou mít cyklisté elektromobily v oblibě, asi nikoho nepřekvapí. Pokud se na kole vlečete do prudkého kopce, ani to nejúspornější auto s moderním spalovacím motorem vás příliš nepotěší, i takový vůz produkuje zplodiny. Jízda na kole za elektromobilem je nesrovnatelně příjemnější, takové auto nevypouští žádné výfukové plyny. Ale teď se ukazuje, že zkušení cyklisté si na řízení elektromobilů zvykají lépe než ostřílení řidiči aut se spalovacími motory. Bicykly a elektromobily mají totiž více společného, než byste čekali.
Dojezd jako dojezd
Jednou z největších slabin elektromobilů je jejich omezený dojezd, respektive následné relativně dlouhé dobíjení. Zdá se, že cyklisté se s tímto vyrovnávají snáze než jiní řidiči, protože jsou zvyklí přizpůsobovat svůj styl jízdy charakteru trasy. Chovají-li se podobně za volantem elektromobilu, jsou schopni na jedno dobití dojet dále než jiní řidiči. Zdá se tedy, že dojezd cyklisty coby lidského stroje a elektromobilu jako stroje budoucnosti jsou na tom podobně.
Z kopce do kopce
Cyklistický styl jízdy je nejlépe demonstrován v kopcovitém terénu. Cyklisté automaticky přecházejí na úsporný režim, auto i kolo z kopce rozjíždějí a brzdí jen minimálně, byť při tom třeba lehce překročí maximální povolenou rychlost, aby získali co nejvíce kinetické energie a do protilehlého kopce nemuseli tolik šlapat, v případě elektromobilu šlapat na plyn. Cyklisté také častěji akcelerují před kopcem než v kopci, dobře vědí, že rozjetí na rovině je snazší.
Po rovině plynule
Jízdní kola nejsou vhodná pro nějaké prudké změny rychlosti, a tak se o to cyklisté za volantem pokouší méně často než jiní řidiči. Plynulá jízda s bržděním motorem a hladkým rozjížděním je úsporná v každém typu vozu bez ohledu na jeho pohon, v elektromobilech ovšem může prodloužit dojezd na jedno dobití až o několik desítek kilometrů.
Zdroj: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3077839.3078464