Zpátky v čase: Tohle bylo nejrychlejší auto devadesátek. Parametry ohromují i nyní

1

Maximální rychlost auta je ukazatel, který zajímá prakticky každého fanouška motorismu. A to bez ohledu na to, že s plynem až na podlaze se málokdo projedeme i u mnohem obyčejnějších aut, než jsou nadupané supersporty se stovkami koní pod kapotou. Italská automobilka Bugatti nedávno představila superrychlý model Bolide. Jeho nejvyšší rychlost díky motoru o výkonu 1 850 koní přesáhla pomyslnou hranici 500 km/h. Pamatujete, jaká auta trhala rekordy před třiceti lety?

Zdroj obrázku: Jaguar

Jaguar XJ220 a McLaren F1

Pokud jste tipovali auta z produkce italských či německých automobilek, zklameme vás. Nejrychlejším autem své doby bylo dvoudvéřové kupé z Velké Británie. Luxusní supersport Jaguar XJ220 byl suverénně nejrychlejším autem první poloviny devadesátých let, než mu pomyslný primát uzmul jiný konkurent ze Spojeného království, McLaren F1. Ani jedno z těchto aut se do širšího povědomí příliš nedostalo, i proto, že McLarenu F1 bylo vyrobeno jen 106 kusů a Jaguarů XJ220 sjelo z výrobní linky 281.

Mohlo by vás zajímat:  "Ještě jednou to necháte nastartované a volám policii," obořil se na mě soused při škrábání námrazy

Dnes se zaměříme především na staršího rekordmana. I proto, že je s maximální rychlostí 343 km/h dodnes nejrychlejším vozem, který Jaguar vyrobil. A podle mnoha designérů také nejelegantnější. Není proto divu, že jeho hlavní designér Keith Helfet získal za tento model hned několik ocenění. Základní charakteristiky Jaguaru XJ220 jsou:

  • Výkon motoru: 550 koní
  • Typ motoru: benzinový Twin Turbo šestiválec o objemu 3,5 l
  • Zrychlení z 0 na 100 hm/h: 4 s
  • Hmotnost: 1 470 kg
Zdroj obrázku: Jaguar

Závodní speciál

Kromě verze, která šla do sériové výroby a byla běžně k dostání, existovala také závodní varianta. Model byl označován jako Jaguar XJ220 C. V legendárním závodě 24 hodin v Le Mans si v roce 1993 tenhle speciál dojel pro vítězství, ale nakonec byl pro porušení pravidel diskvalifikovaný. Při další účasti o dva roky později už se Jaguar XJ220 C neprosadil.

Zdroj: Autorský text
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora