Otestovali jsme Opel Astra 1.4 Turbo: Tříválec pod kapotou a CVT převodovka

Img 20200512 154059

Opel Astra prošel faceliftem a my jsme měli možnost otestovat tříválcovou verzi 1.4 Turbo s variátorovou CVT převodovkou. I ta byla jedním z důvodů vyzkoušet tento vůz a zjistit, zda výhody v automobilovém světě skutečně má, nebo zda se některé negativní hlasy zakládají na pravdě. Ale hezky po pořádku.

Design

Rozeznat na první pohled v čem spočíval facelift Opelu Astra bylo celkem obtížné a designově se až tak moc změn neudálo. A to je dobře, jelikož si auto i nadále zanechává svůj styl. Výraznější červená barva nám však spíše evokovala určitý „důchodcovský“ vzhled, ale jinak design vozu i nadále vyniká svěžím stylem, elegancí, a díky povedeným kolům i celkovou sportovností. Pozornost dokáže přitáhnout také přední maska chladiče a použití řady černých prvků, které v kombinaci s jinak klasickou červenou mají přece jenom za cíl vytvářet dojem vozu se sportovnějším nádechem, než dojem nudného hatchbacku pro starší generaci.

Foto: David Hampl

Interiér

Ne úplně v testu vyhovovalo dělení sedací části sedadel, které pro mou osobu nepůsobily úplně pohodlně a první kilometry byly spojené hlavně s neustálým vrtěním a hledání vhodné polohy. Ani možnost nastavitelné délky podsedáku – ručně a celkem odfláknutě, a dobré boční vedení nepomohlo k optimálnímu sedu. Nahoru a dolů, nebo bederní opěrku, mám možnost nastavit elektronicky, ale náklon opěradla, nebo pohyb sedadla vpřed i vzad zase musím řešit pěkně po staru, mechanicky. Otázkou tak zůstává, proč tato kombinace a ne buď jedno, nebo druhé.

Jinak byl ale celkový posez příjemný, místa bylo dostatek a to se dá říci také o sedadlech spolujezdce, i sedadlech zadních. Pozornost přitáhne také osmipalcový dotykový displej. Ten má nejenom dobrý sklon, ale je i stylově zapuštěný. Zaujme i praktické využití barev ikonek, kdy i periferně vím k jaké barvě směřovat prst podle toho, zda chci řešit telefon, rádio, nebo cokoliv jiného. Někteří mohou mít lehký problém s nastavením teploty, jelikož není možnost hýbání o půl stupně, ale jenom o stupně celé.

Foto: David Hampl

Zaujme lesklá linie táhnoucí se skrz palubní desku, či lesklé prvky kolem palubní desky či středové přihrádky, které skvěle ladí se stejným nádechem klik. I když i mezi zajímavými kvalitními materiály se najde pár obyčejných tvrdších plastů, které celkový dojem opět lehce zbytečně sráží. Hezky je vyveden kokpit, který po levé a pravé straně využívá analogové prvky, zatímco střed je v čistě digitální, moderní podobě. Hezké je zpracování drobných ikonek ve spodní části, které nijak výrazně neruší a nepůsobí nepřehledně, a přitom mám stále dobrý přehled třeba o zapnutém tempomatu a rychlosti, o vzdálenosti za vozidlem, nebo třeba hlídání pruhů. Řidič zde najde i ne příliš známé informace, jako je třeba teplota oleje, nebo napětí.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Land Rover Discovery 3.0 TDV6 E - Švýcarský nůž v anglickém s

Více by Astra mohla mít úložných prostor. Své věci si mohu odložit pod shrnovací přihrádky, nebo do menší poličky ve středovém panelu. Umístit sem mobil sice možné je, ale s obavami o to, aby vám během jízdy nevypadl, z důvodu velmi krátkého dna. Pro větší věci poslouží otevírací loketní opěrka. Tu lze během jízdy posouvat dopředu i dozadu, podle toho jak a zda chci mít opřený loket, či je prioritou, aby nad středovým panelem nepřekážela. Ve chvíli kdy ji však chceme otevírat, musí být zasunutá vzadu. Jsou tu ale i prvky, které celkový design přece jenom trochu kazí. Jako tlačítko elektronické parkovací brzdy, které jako by zde bylo navíc a do stylu až tak příliš nesedělo a vypadalo zbytečně lacině. Ne úplně současně vypadají klasické zamykací čudlíky na dveřích, které už by si možná Astra mohla odpustit. Zvlášť když se tu bavíme o autě s bezklíčovým vstupem.

Foto: David Hampl

Výbava

Tady Opel Astra ukázal, že má skutečně co nabídnout, jelikož auto výbavou doslova přetékalo. Nechybělo vyhřívání předních i zadních sedadel, dále také vyhřívaný volant, zadní parkovací kamera, a pochopitelně navigace. V zimě rozhodně potěší také vyhřívání čelního skla. Dále byl k dispozici také adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, nebo detekce chodců na vozovce. Ne vždy ale funguje úplně spolehlivě. Na úsecích kde je chodník těsně u vozovky auto takového chodce nejenom detekuje a upozorňuje na něj, ale při zapnutém tempomatu ho dokonce zaregistruje tak, že začne zpomalovat.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroen C5 Tourer 3,0 HDi

Nechybělo ani hlídání pruhů, které mě s vozem dokázalo v případě najetí celkem plynule a jemně vrátit zpět do jízdní stopy. Bez obav z případných prudkých manévrů. Zároveň můžu v danou chvíli zasáhnout i já ručně a Astra výrazným zvolněním volantu zamezí tomu, abych sám udělal výrazně prudký manévr, a když s volantem výrazněji trhu, odjezd od čáry bude stále plynulý a pozvolný.

Foto: David Hampl

Prakticky se jevil také bezklíčový vstup a v mnohém při dodržování rychlosti pomohl také systém čtení dopravních značek. Díky ovládacím prvkům na volantu nebyl problém snadného a rychlého nastavení věcí s jízdou souvisejících. Ať už šlo o kolébku a kolečko v levé části volantu, kde se snadno navolí jakou výbavu a asistenci, pokud jde o rychlost, chci mít aktivovanou. V pravé části je dobře dostupné ovládání kokpitu, stejně jako autorádia. Že je Astra jako stvořená i do města, to potvrzuje nejenom svou menší velikostí, kdy se snadno proplete i menšími uličkami. Má také asistenta parkování, který volné místo nejenom najde, ale také do něho s mírnou asistencí řidiče také zajede. Zajímavé je i upozornění na to, že nedržíme volant. Kromě klasického zobrazení varování a pípnutí se v Astře taktéž lehce ztlumí rádio, aby byl řidič upozorněn na něco, že něco není až tak standardní.

Určitě potěší také dostupnost Apple CarPlay a Android Auto, což v současné době už můžeme brát jako jednu z nezbytností u současných aut. Samozřejmostí je i možnost vytvoření a nastavení různých uživatelských profilů a tím si Astru přizpůsobit tomu, kdo v ní zrovna sedí a jede.

Jízda

Pod kapotou Opel Astra 1.4 Turbo najdeme tříválcový motor s výkonem 145 koní. Z nuly na sto to s ním vytáhneme těsně pod deset vteřin, což sice není žádná oslňující hodnota, ale na běžné ježdění, ve městě i mimo něj výkon dostačuje. Příjemným překvapením je použitá CVT převodovka, i díky které je možné jezdit celkem úsporně. Své mouchy však přece jenom má. Stačí dát nohu z plynu a otáčky výrazně klesají až na tisícovku, což s sebou přinese řadu nepříjemných vibrací a chvilkové otázky, zda je to takto skutečně v pořádku? Nepřirozené zvuky umocnil na můj vkus nepříliš dobře zvolený zvuk blinkru, který by mohl být přece jenom příjemnější.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion - Dělník ve svátečním
Foto: David Hampl

Kdo by chtěl mít „řazení“ přece jenom ve svých rukou, může pohnout řadicí pákou směrem k sobě a následně už ovlivňovat sám chod automatické CVT převodovky, dle svých potřeb a preferencí. Dá se však říci, že až na drobné problémy s nízkými otáčkami funguje tento typ převodovky slušně a ukazuje, že ne vždy jsou některé kritiky založeny na pravdě.

Vibrace a klepání se však objevují i při vyšší jízdě. Zde už to není ani tak problém CVT převodovky, ale celkového provedení vozu. Jízda z Prahy na Hradec po D11 tak není v řadě úseků až tak příjemným svezením. Při použití různých asistentů je třeba vyzvednout i funkci adaptivního tempomatu, který reaguje celkem slušně a včas, což se odráží na celkové plynulosti jízdy. K dispozici jsou však jenom tři dostupné vzdálenosti od vozidla před námi. Ne úplně přesný je návrat na původní maximální nastavenou rychlost. Tu Astra o několik kilometrů překročí a až potom se pomalu vrací na dané maximum, na tempomatu nastavené. Kladem je však jeho funkčnost až do nuly, což výrazně usnadní a zjednoduší jízdu v kolonách.

Závěrečné shrnutí

I když facelift nebyl spojený s nějakými výraznými designovými změnami, je Opel Astra stále velmi povedené stylové auto. Převodovka CVT sice může  přecházet až do extrémně nízkých otáček, ale jinak ani k ní nemáme výrazné výhrady. Když ke všemu přidáme pořádnou porci výbavy a stylu, dá se říci, že Astra je stále velmi povedený hatchback, který měl a po faceliftu jistě i nadále bude mít na trhu své místo.

Zdroj: Autorský text

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora