Kdo se podívá do interiéru nového, moderního auta, možná se zhrozí. Interiér je možná prostorný a vzdušný, ale chybí mu mnoho věcí. Místo mechanických tlačítek tu jsou dotykové displeje a místo klasické ruční brzdy je tu malé, nenápadné tlačítko. Má šetřit místo, pomáhat k lepšímu designu interiéru, ale ve skutečnosti má elektronická ruční brzda více nevýhod než kladů.
Kde vůbec je?
Klasická mechanická ruční brzda byla jasnou nepřehlédnutelnou součástí každého interiéru. Mezi sedadly řidiče a spolujezdce jasně vyčnívala. To byl její klad. Byla dobře vidět, každý přesně věděl, kde se nachází. Současná tlačítka jsou skoro neviditelná a při sednutí do nového auta málokdo přesně ví, kde se tlačítko ruční brzdy nachází.
Je zatažená?
Klasická mechanická ruční brzda byla nejenom jednoduchá na nalezení, ale také bylo na první pohled jasné, zda je zatažená, nebo nikoliv. U tlačítek to poznáme také, ale značně komplikovaněji. Buď musíme hledět na přístrojovou desku, na symbol aktivní brzdy, nebo na samotné tlačítko. To bývá decentně červeně podsvíceno. Obě možnosti jsou ale na identifikaci celkem komplikované oproti klasické variantě.
Dá se servisovat?
Samozřejmě, že se elektronická ruční brzda servisovat dá. Otázkou ale je, jak je to náročné. Časově, technicky, ale i finančně. Rozhodně je to složitější řešení než v případě klasické, mechanické ruční brzdy, kterou dokázal opravit skoro každý zručnější mechanik. V případě elektronické varianty už může být nutností autorizovaný servis.
Je s ní zábava?
Samozřejmě, že není. Na zasněžené vozovce bylo možné s klasickou mechanickou brzdou jít do zábavného smyku. O tuto zábavu nás vozy s elektronickou ručkou bohužel ochudí. Kdo miluje průjezdy zatáček smykem nebo má rád jiné blbnutí za volantem, ten má v moderních vozech smůlu. Elektronická ruční brzda ho o zábavnou jízdu ochudí.
Zdroj: https://www.electricalvolt.com/2021/07/advantages-and-disadvantages-of-electric-braking/