Historie Porsche 934.5

Porsche 934.5 má sice zvláštní jméno a ještě podivnější vzhled, ale skvěle zapadlo do přehnaných 70. let. Důvod vzniku podobné bestie je prostý, ostatně jako vždy – závody. Mělo dominovat a snad i ponížit veškerou konkurenci na závodní dráze. Je to vlastně mezistupeň mezi závodními modely 934935 – dvou velmi úspěšných závodních vozů.

Model 934 z roku 1976 byl závodní verzí prvního modelu 911 Turbo, generace 930. Číslice 4 označovala závodní skupinu 4 dle regulí FIA. Model 935 pak byl představen ve stejném roce pro nadcházející sezónu ve skupině 5. Vycházel také z typu 930 Turbo. Pro závody IMSA 1977 vzali v Porsche model 934 a namontovali mu obří zadní křídlo z modelu 935 a tak se zrodil závodní vůz 934.5. Jeho třílitr s turbodmychadlem KKK generoval výkon 590 koní. Jenže pořadatelé šampionátu zamítli účast tohoto typu ještě před prvním závodem. Tým kolem Petera Gregga se tak rozhodl k přesunu do šampionátu SCCA Trans-Am.

Mohlo by vás zajímat:  Nalezený starý Fiat skrýval tajemství. Vlastnil ho fotbalista Maradona

Zde Porsche 934.5 dominovalo ve všech osmi závodech. Možná prvě proto je dnes vysoce ceněným sběratelským kousekm. Vzniklo totiž pouze deset vozů a všechny jen velmi zřídka mění majitele. Existuje pochopitelně řada více či méně zdařilých replik. My si ale originál budeme navždy pamatovat pro jeho obří křídlo, viďte?

Foto: AutoWP