Prohlíželi jste si v poslední době interiér nějakého nového auta a narazili jste na to, že mu chybí řadicí páka? Je to současný běžný trend u elektromobilů a vozů s manuální převodovkou. Volič převodovky měl v minulosti tvar klasické řadicí páky jako u manuálu, ale tomu je u mnohých modelů konec. Důvodů je celá řada. Od nákladů přes design až po snahu o maximální jednoduchost. Ne vždy je ale tato cesta automobilek přínosem.
Svůj význam měla vždy
Řadicí páka, tedy správně řečeno volič převodovky, má své místo i v automatech. Právě pomocí něho zvolíme, co máme s vozem v plánu. Zda stát (P), nebo jet dopředu (D), nebo couvat (R). Je tedy jasné, že i v případě automatu se bez voliče převodovky neobejdeme. Už ale nemývá tvar klasické řadicí páky, což může být pro mnohé trochu problém. A oprávněný.
Jsou i jiné funkce a vlastnosti
Je dobré připomenout, že volba P, R, N a D nejsou jediné možnosti, které může volič převodovky nabídnout. U řady automatů je k dispozici také ruční řazení. Často se aktivovalo vychýlením řadicí páky do boku a ta následně umožňovala pohybem nahoru a dolů měnit rychlosti. V jiných vozech se zase tímto vychýlením mohl jednoduše aktivovat sportovní režim vozu.
Podoba klasické řadicí páky ale měla význam také v případě elektromobilů. Některé kromě polohy D nabízely i polohu B. Pohybem se tak mohl aktivovat režim brake, tedy režim zvýšené rekuperace. Pohybem zpět se vše vrátilo do polohy D. I toto bylo poměrně jednoduché a intuitivní.
Problémy s moderními voliči
Moderní voliče převodovky mohou řidiče o řadu funkcí ochudit a nedat jim konkrétní možnost změny. Typická je třeba absence ručního řazení, kdy v úvahu přicházejí jenom pádla pod volantem. Ani zapnutí případné rekuperace nemusí být u moderních voličů až tak snadné, jelikož pohyb malého přepínače nemusí být až tak jednoduchý a intuitivní jako u klasické řadicí páky.
Zdroj: https://www.linquip.com/blog/types-of-gearbox/