Průměrnému autu na českých a moravských silnicích táhne na 16 let. V Praze a větších městech je situace o něco lepší, na periferii jsou už průměrná auta plnoletá, někde jim je dokonce přes dvacet. V porovnání se zbytkem Evropské unie se tak ve statistikách objevujeme někde na chvostu po boku států, jako jsou Rumunsko nebo Bulharsko. Stará auta mají pochopitelně celou řadu nevýhod. Jsou méně ekologická, chybí jim řada bezpečnostních prvků a navíc u nich roste riziko poruchy. A to tím spíše, že mnoho majitelů aut, která už jsou spíše veterány než osobními vozy, podceňuje jejich údržbu.
Češi, národ kutilů
Ale existují i horší varianty. Třeba auta, která si zásadně udržují jejich majitelé svépomocí, přestože k tomu nemají kvalifikaci a často ani adekvátní vybavení. Taková auta pak mohou mít světlomety s nedostatečnou svítivostí, nesprávně seřízené brzdy nebo jiné závažné defekty, na které si v průběhu času jejich řidiči zvyknou. Taková neodborná údržba pak může ze staršího vozu snadno udělat neřízenou střelu, zejména když jej řídí někdo jiný než jeho majitel.
Koroze, skrytý zabiják
Ne nadarmo se říká, že koroze je pro kov totéž co rakovina pro člověka. Mnoho českých řidičů přesto první znaky koroze na svém voze ignorují a situaci začnou řešit, až když už je pozdě. V tom lepším případě, horší varianta je, že korodující komponenty prostě ignorují a doufají, že auto ještě pár let vydrží. Ale pokud je koroze viditelná, jiné důležité díly pravděpodobně korodují skrytě.
Motor poháněný silou vůle
Spousta majitelů starších aut si libuje nad tím, jaký má jejich motor krásný zvuk. Ve skutečnosti ale může být motor, který má za sebou třeba dvě stě tisíc kilometrů, v mizerném stavu, není-li správně udržován. A onen krásný zvuk je ve skutečnosti labutí písní umírajícího stroje. Není proto překvapením, že starším vozům skokově roste spotřeba, jak se stav motoru prudce zhoršuje.
Zdroj: https://motorandwheels.com/problems-with-older-cars/