Problémy s autobateriemi jsou typické hlavně v zimním období. Pokud teplota klesne hluboko pod nulu, baterie se rychle vybíjí. A to nejen v autě, stejný osud postihuje také baterie v mobilech a dalších přenosných zařízeních. Nicméně zima nezpůsobuje nevratné škody na životnosti baterie. O poznání horší jsou v tomto směru vysoké teploty, které bateriím obecně vadí mnohem víc. Vysoké teploty jsou ostatně důvodem, proč se baterie v noteboocích po čase znehodnotí úplně.
Optimální podmínky pro baterie
Bateriím, ale i jiné elektronice nejvíce vyhovuje suché prostředí se stabilní teplotou kolem 20 °C. Pokud tedy v zimě baterii berete na noc domů, když teploty klesnou hluboko pod nulu, dobře děláte. Zatímco nevyhovující teplota degraduje elektrolyt v baterii, příliš vysoká vlhkost obvykle končí korozí elektrod. Korodující elektrody pak špatně vedou elektrický proud.
Příliš vysoké teploty
Názory odborníků na to, při jaké teplotě začínají baterie degradovat, se mírně liší. Všichni se ovšem shodnou na tom, že horké letní dny autobateriím nesvědčí. Tím spíše, že když zaparkujete někde na sluníčku, může i v našich podmínkách teplota pod kapotou, kde je baterie umístěna, dosáhnout i hranice 70 °C. Taková teplota může mít pro baterii doslova fatální následky.
Kombinace vedra a zimy
Vysoké teploty jsou nicméně spíše plíživým zabijákem, baterii totiž nezlikvidují ihned. Namísto toho zhoršují její stav po kouskách. A poněkud paradoxně se často stává, že se horkem způsobené snížení kapacity baterie projeví až v zimě, když ráno nenastartujete. Zatímco vedro postupně ukusuje celkovou kapacitu baterie, zima ji rychle vybíjí. A pokud tyto dva faktory během delšího časového období spojí síly, výsledkem je nepojízdné auto. Horkem poškozená autobaterie se totiž pár dní po nabití v zimě znovu vybije, a vám tak nezbude, než zakoupit novou.