Možná jste zaregistrovali, že s novým zákonem se mimo jiné snižuje věk, kdy může člověk poprvé usednout za volant. Na české silnice budou nově moci vyrazit i sedmnáctiletí řidiči, byť to nebude jen tak. Takový mladý člověk bude muset kromě absolvování autoškoly jezdit v doprovodu zkušeného řidiče, který neměl potíže se zákonem a splňuje i další kritéria. Ministerstvo dopravy si od této úpravy slibuje, že bezpečnost na silnicích vzroste, přestože to může mnoha lidem připadat jako nesmysl. Má to ale své opodstatnění.
21 hodin za volantem
Pomineme-li skutečnost, že testy se dnes dělají na online, v principu, na kterém fungují autoškoly, se za posledních několik dekád mnoho nezměnilo. A to přesto, že situace na silnicích se změnila výrazně. Přibylo aut, ale také všech možných dalších vozidel, zejména ve městech. Přibylo také dopravního značení i značek jako takových, doprava se stále více komplikuje. A přesto může dnes formálně do ostrého provozu člověk, který v autoškole strávil za volantem jen potřebných 21 hodin čistého času.
Chybí praxe
Za tak omezený časový úsek se studen v autoškole zdaleka nemůže setkat se všemi situacemi, které v běžném provozu hrozí. Zejména přistupuje-li k celé záležitosti poctivě, což v tomto případě znamená, že nejezdí potají na chalupě autem rodičů, aby získal více praxe. Právě ta ovšem mladým řidičům zoufale chybí. Potřebují si zafixovat automatizmy, aby zvládali krizové situace, které na ně za volantem číhají.
Více následného vzdělávání
Kromě řízení pod dozorem zkušeného řidiče by mladým majitelům čerstvého řidičského průkazu pomohlo i povinné následné vzdělávání, třeba povinnost absolvovat školu smyku nebo některého z kurzů, které řidič absolvuje pod dozorem instruktora ve vlastním voze. Takové kurzy jsou ale obecně poměrně drahé, přestože jejich dopad na bezpečnost na silnicích by tyhle náklady hravě vyvážil.
Zdroj: https://www.usatoday.com/story/news/nation/2013/09/09/experts-say-teen-drivers-need-more-practice/2786891/