Ayrton Senna – Rallyový talent

Ayrton Senna da Silva byl trojnásobný Mistr světa Formule 1, velká brazilská superstar a poslední pilot, který v této disciplíně zemřel přímo v závodním voze. My se dnes podíváme, jak si poradil s jiným motoristickým odvětvím, s rally. Nebyl jediný, kdo si prošel obojí zkušeností (Robert Kubica, Kimi Räikkönen, Stéphane Sarrazin nebo Vic Elford). Testování několika rally vozů Sennovi v roce 1986 umožnil britský magazín CARS and CAR CONVERSIONS. Dle svých slov nevěděl o rally nic. Viděl fotky a videa, ale nechtěl slyšet žádné rady, chtěl soutěžím přijít na kloub sám.

Časopis mu propůjčil opravdu různorodou směsici tehdejších vozů. Ze skupiny A měl k dispozici Vauxhall Nova s motorem 1,3 l, Volkswagen Golf GTI druhé generace a Ford Sierra RS Cosworth. Z tehdy vrcholné třídy B se projel s MG Metro 6R4 ve specifikaci Clubman s výkonem omezeným na 250 koní. A nakonec mohl vyzkoušet i speciál Ford Escort Cosworth 3,4 V6 4WD.

K rally potřebujete přistupovat nejvíce komplexním způsobem ze všech motoristických disciplín. Rally vyžaduje opravdu maximální soustředění, když se řítíte úzkou uklouzanou lesní cestou vysokou rychlostí v závodním voze. Proto je zajímavé, jak na takovou zkušenost reagoval přímo Ayrton.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Škoda VOS

Nemohl si zvyknout, že na šotolině auto nejede čistou stopou a že s řízením se musí neustále prát. I když se po chvíli naučil svou trasu, stejně nedokázal vždy zopakovat stejně svůj průjezd. Celou dobu za volantem totiž neměl úplnou jistotu a hodně improvizoval, navíc si uvědomoval, že nemá příliš prostoru pro chybu a riskuje více, než byl zvyklý. Rally mu také přišlo mnohem více vzrušující než okruhové závodění včetně Formule 1. Sice se málokdy dostal na maximální rychlost, ale byl nadšený ze zrychlení závodních speciálů.

##SennaRally##

Foto:motorsportretro.com, farzadsf1gallery.com, f1knopfelgp.blogspot.com