Bezpečnostní systémy v autech se vyplatí využívat

Woman Touching Screen Her Car

Jedním z důvodů, proč mnoho řidičů odmítá nová auta a raději si pravidelně jednou za pár let pořídí nějakou slušnou ojetinu, jsou různé poloautomatické asistenční systémy, které mají zvyšovat bezpečnost na silnicích. Pro hodně konzervativní řidiče může být ostatně rudým hadrem už jen automatická převodovka. Pravdou však je, že většina různých bezpečnostních systémů a asistentů je užitečná, a pokud se s nimi naučíte jezdit, rozhodně neprohloupíte. Pojďme se nyní podívat na ty nejběžnější.

Detektor překážek

Nejnovější modely aut umí dupnout na brzdu na vás. Úplně autonomní řízení sice zatím ještě nefunguje a dočkáme se ho nejdříve koncem této dekády, ale auta už umí identifikovat nejen statické, ale i pohybující se překážky v jízdní dráze. A dokážou před nimi prudce zabrzdit, pokud je řidič setrvale ignoruje. Nejpokročilejší systémy takové překážky identifikují i v případě, že do dráhy vtrhnou ze strany, typicky může jít třeba o děti nebo psy v městském provozu. Tohoto asistenta rozhodně nevypínejte!

Mohlo by vás zajímat:  Rozhodnutí soudu odsunulo odstranění směrovek v Praze, občané se zastávají ISZ systému
Zdroj obrázku: Freepik

Adaptivní tempomat

Klasické tempomaty nejsou žádná novinka, v kamionech nebo dálkových autobusech se objevují už asi půlstoletí. Do osobních aut pronikaly pomaleji a zejména v zemích, které mají na rozdíl od České republiky tisíce kilometrů dálnic. Moderní tempomaty jsou ale adaptivní, dokážou se přizpůsobit provozu kolem vás. To znamená, že když je dálnice volná, povezou vás klasickou stotřicítkou. A když se začnou tvořit kolony, přizpůsobí tempomat rychlost jízdě ostatních vozů, aniž byste museli zasahovat.

Mohlo by vás zajímat:  Používali ho tajní američtí agenti. Nyní je tento Plymouth na prodej

Elektronická ruční brzda

Asi nejkontroverznější položka na našem krátkém seznamu je elektronická ruční brzda. Namísto staré dobré mechanické páky jde o tlačítko na palubní desce. Oproti klasickým ručním brzdám se však může spínat sama, třeba v případě, že zastavíte na semaforu v kopci. Reálně ji tak budete využívat jen při parkování, vše ostatní si auto ohlídá za vás.

Zdroj: https://www.holtsauto.com/holts/news/guide-cars-safety-features/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora