Při jízdě z kopce neumí každý jezdit bezpečně a efektivně

Cars Road Costa Smeralda Sardinia Island Italy Summer Transport Driving Highway Europe View Motorway

Možná se zdá, že na jízdě z kopce není co pokazit. Ale výuka v českých autoškolách není na příliš vysoké úrovni, na každého studenta připadne jen pár desítek hodin výcviku s instruktorem, který často probíhá na stále stejných trasách, takže student nemá moc možností osahat si všechny nástrahy řízení. Třeba právě jízdu v kopcovitém terénu, pokud tedy autoškola není někde v horské oblasti. A zejména mladí řidiči se pak často inspirují mýty, polopravdami, nebo rovnou úplnými nesmysly, ať už od jiných řidičů, nebo z internetu. Takže jak správně jezdit z kopce?

Mohlo by vás zajímat:  Podcenit kvalitu servisu se nevyplácí. Využijte fotky, znalosti i aplikace

Využívejte kinetickou energii

Dnešní auta jsou poměrně těžká, i ta nejmenší městská vozítka snadno strčí do kapsy velká auta našich rodičů, pokud jde o hmotnost. Při jízdě z kopce bychom na vyšší hmotnost aut měli brát ohled a měli bychom ji využít ke svému prospěchu. To se týká zejména průjezdu zatáčkami, typicky v horských serpentinách. Auto je třeba do zatáčky správně navést, přibrzdit před ní a zhruba od poloviny oblouku pak nechat auto zrychlit vlastní vahou a ze zatáčky nás takzvaně vyvézt.

Mohlo by vás zajímat:  Na podzimní ježdění je třeba vůz správně připravit
Zdroj obrázku: Freepik

Brzděte motorem

Při jízdě z kopce přitom většinou není třeba zbytečně dupat na brzdu, mnohem lépe uděláte, pokud budete brzdit motorem, případně rekuperací, máte-li auto s elektromotorem. Tím jednak ušetříte palivo a jednak prodloužíte životnost brzdám, které se obecně rychle opotřebovávají, zejména v moderních těžkých autech.

Na neutrál ne

Typickým mýtem je, že řidiči by měli mít na dlouhé sjezdy zařazený neutrál, aby ušetřili trochu paliva. To však rozhodně není správný postup. Při jízdě na zařazený rychlostní stupeň sice spálíte o trochu více paliva, než když budete mít neutrál, ale protože nepřidáváte plyn, spotřeba je i tak minimální. Na neutrál je pak ovládání auta podstatně těžší, což může v kopcovitém a nepřehledném terénu skončit i ošklivou nehodou.

Zdroj: https://myerslegal.com/mountain-driving-safety/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora